2025-02-19, 17:36
Medlem
Jag såg att det stor på olika av BOBs apelsin marmelad produkter, och undrade vad det betyder. Betyder det att marmeladen innehåller skal, eller att det inte innehåller skal?
Citera
2025-02-19, 17:39
Medlem
Hört talas om passerade tomater?
Citera
2025-02-19, 17:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADNESSNH97
Jag såg att det stor på olika av BOBs apelsin marmelad produkter, och undrade vad det betyder. Betyder det att marmeladen innehåller skal, eller att det inte innehåller skal?

Antar att det är den här du tänker på som silats totalt ifrån bitar av apelsinskal, granulat osv

https://handla.ica.se/produkt/2010435

Så Den är helt slät och .. såklart tråkig ;-) iaf för mig. Finns så mycket bättre marmelad så lägg inte mer tid på BOB
Citera
2025-02-19, 18:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Sila, pressa, passera. Så många spännande matlagningstermer.
Citera
2025-02-19, 18:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADNESSNH97
Jag tolkar det som att skalen pressats genom någon form av sil, så den mjuka delen är kvar i marmeladen och det som är hårt har avskilts.
Jämför att göra äppelmos i passervagga eller köttkvarn med passertillsats, där skiljs kärnhus och skal bort.

Edit. Är det den från ICA som tidigare länkats så är det bara 28% apelsin i den, alltså troligen mest vatten för att göra den flytande (och billig att tillverka). En aprikosmarmelad på samma sida innehållet 51% aprikoser…
Senast redigerad av sykkelpump 2025-02-19 kl. 18:47.
Citera
2025-02-19, 20:16
Medlem
Passera. Pressa ett livsmedel, t ex bär och kokta grönsaker, genom en sil så att det blir finfördelat och ev rester av skal och kärnor skiljs av.

Källa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in