2025-02-19, 11:41
Medlem
Venators avatar
Vi har kunnat följa det förfärliga mordet på 17-åriga Maja i Kinna i en separat tråd. Hon mördades av skolkamraten Tim som har en intellektuell funktionsnedsättning. I FUP kunde vi läsa förhör med hans pappa R*yne som helt klart hade en liknande diagnos som sonen. Personer med insyn i familjen postade i tråden och fyllde på med detaljer kring hur han var sexuellt utagerande på ett väldigt obehagligt sätt, spelade in porrfilm och tog med barnen till Erocenter i Borås. Det kan på goda grunder ifrågasättas hur socialtjänsten i Marks kommun agerat kring barnfamiljen (eller snarare inte agerat).

Nu framkommer att R*yne i denna stund sitter häktad av Borås tingsrätt, misstänkt för våldtäkt. I samma ärende är också ägaren till Erocenter, Th*mas Br*ntklev, häktad.

Det finns tre målsäganden och det noteras i tingsrättens dagbok att dessa behöver tilldelas kvinnliga målsägandebiträden.

Detta nämns också i den ursprungliga tråden om Maja. Användaren 3ww3, som känner familjen, skriver att det finns misstankar om andra brott, såsom "sexköp, utpressning och olaga hot", samt att det ser ut att kunna bli ett av de största sexualbrotten i Älvsborg. Så dags för en egen tråd om R*yne & co.

Källa:

Den ursprungliga tråden om mordet på Maja finns här: (FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.

Så vad vet vi mer om denne R*yne, om Erocenter i Borås, samt om företagets ägare?

Edit: Stavning av namn.
Senast redigerad av blomvattnare 2025-02-19 kl. 15:49.
Citera
2025-02-19, 12:44
Medlem
Venators avatar
Om vi fortsätter att titta på dagboken från Tingsrätten finns ytterligare en misstänkt, som står som 'sekretess'. Det kan betyda att det är en underårig person som är den tredje misstänkte

Jag har fått ett PM med häktningsframställningarna för både R*yne och Th*mas, från en användare som vill vara anonym. Jag kommer inte att posta de dokumenten, för där finns exakta adresser för några av brotten och det kan leda till att individer blir utpekade som offer.

R*yne är i alla fall häktad med tre brottsrubriceringar, med tre olika offer:
Sexuellt ofredande, 2021-09-29.
Grovt sexuellt ofredande, 2023-02-19.
Våldtäkt, under perioden 2024-09-01 till 2025-01-31.

Också Th*mas B. är häktad med tre brottsrubriceringar.
Sexuellt ofredande, under perioden 2019-10-06 till 2020-03-09.
Utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling, 2022-12-28.
Våldtäkt mot barn, under perioden 2017-03-09 till 2020-03-09.

Något gör alltså att dessa två fall tas upp på samma dagboksblad och min tolkning är att det är samma offer i åtminstone några av fallen. Dagboken nämner alltså tre brottsoffer. Sedan vet vi också, från tråden om mordet på Maja, att R*oyne och Th*mas känner varandra och R*yne verkar ha varit stammis på Erocenter i Borås som Th*mas äger.

Jag fick också protokollet för häktningsförhandlingen avseende R*yne (men inte för Th*mas).

Häktningsförhandling hölls den 7 februari. R*yne medger två fall av sexuellt ofredande av normalgraden, men förnekar brott i övrigt samt motsätter sig åklagarens häktningsyrkande och åklagarens begäran om tillstånd att besluta om restriktioner.

I åklagarens bevisning ingick videofilmer, oklart om det var inspelade förhör med offer eller annan typ av material.
Citera
2025-02-19, 14:02
Medlem
Venators avatar
Länken om dagboksbladet blev fel trådstarten och det är för sent att redigera. Jag har bett mod att fixa men här är länken för säkerhets skull: https://easyupload.io/hyb2zz
Citera
2025-02-19, 14:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Länken om dagboksbladet blev fel trådstarten och det är för sent att redigera. Jag har bett mod att fixa men här är länken för säkerhets skull: https://easyupload.io/hyb2zz
En skrämmande dysfunktionell familj, det stod väl klart redan i utredningen kring Maja.
Det verkar nu helt sannolikt för mig att det var pappan som skrev de där lapparna som hittades i bilen.
Citera
2025-02-19, 15:37
Medlem
3ww3 skrev ju också att det kan tillkomma våldtäkt mot R*ynes egna barn också, och det har h*n väl nämnt tidigare i Maja-tråden också..?

Jag gissar att de två sista brotten avseende Th*mas kan gälla samma brottsoffer. Någon som inte hade fyllt 15 mellan mars -17 och mars -20, men som hade fyllt 15 men inte 18 i slutet av 2022.
Citera
2025-02-19, 15:48
Avslutad
Citat:
Får inte länken att fungera! Något tips?
Citera
2025-02-19, 15:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contessa1
Får inte länken att fungera! Något tips?

Funkar för mig i både Safari och Firefox... Postar länken igen:

https://easyupload.io/hyb2zz
Citera
2025-02-19, 16:28
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmbr
3ww3 skrev ju också att det kan tillkomma våldtäkt mot R*ynes egna barn också, och det har h*n väl nämnt tidigare i Maja-tråden också..?

Jag gissar att de två sista brotten avseende Th*mas kan gälla samma brottsoffer. Någon som inte hade fyllt 15 mellan mars -17 och mars -20, men som hade fyllt 15 men inte 18 i slutet av 2022.

Finns det någon utredning kring dom inblandade som visar på någon form av efterblivenhet, mongoloider?
Citera
2025-02-19, 19:23
Avslutad
Får inte upp länken! Står bara 0kb
Citera
2025-02-19, 19:33
Avslutad
https://images.app.goo.gl/eYswUWxjcLAK1DTW6
https://images.app.goo.gl/yDcrorokb5vmRCX6A
https://images.app.goo.gl/eAJ1KMKSNdTFr2gm8
Är detta Brantklev? Han ser ju rätt greasy ut som Bubbles skulle sagt.
Senast redigerad av PhilipsDP18 2025-02-19 kl. 19:37.
Citera
2025-02-19, 20:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Finns det någon utredning kring dom inblandade som visar på någon form av efterblivenhet, mongoloider?

Mongoloid är väl inte så sannolikt men R*yne har förmodligen en intellektuell funktionsnedsättning. Jag minns dock inte från förhören i Maja-FUP:en om också han gått i särskola. Om inte, är det inte säkert att det finns en fastställd diagnos. Men om jag ska killgissa givet det intryck han gjorde i förhören kring Majas död skulle jag säga att han nog åtminstone närmar sig en mild IF-diagnos, vilket innebär IQ någonstans kring 70 eller strax däröver. Å andra sidan kan han ha försökt försvara sin son och då framstått som ännu mer korkad än han är, genom att bagatellisera sådant som polisen frågade om. Så korkad och kåt är väl summeringen, det räcker tyvärr långt.

Om någon har mer detaljer välkomnar jag rättelser!
Citera
2025-02-19, 21:19
Medlem
Citat:
Om vi fortsätter att titta på dagboken från Tingsrätten finns ytterligare en misstänkt, som står som 'sekretess'. Det kan betyda att det är en underårig person som är den tredje misstänkte

Jag har fått ett PM med häktningsframställningarna för både R*yne och Th*mas, från en användare som vill vara anonym. Jag kommer inte att posta de dokumenten, för där finns exakta adresser för några av brotten och det kan leda till att individer blir utpekade som offer.

R*yne är i alla fall häktad med tre brottsrubriceringar, med tre olika offer:
Sexuellt ofredande, 2021-09-29.
Grovt sexuellt ofredande, 2023-02-19.
Våldtäkt, under perioden 2024-09-01 till 2025-01-31.

Också Th*mas B. är häktad med tre brottsrubriceringar.
Sexuellt ofredande, under perioden 2019-10-06 till 2020-03-09.
Utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling, 2022-12-28.
Våldtäkt mot barn, under perioden 2017-03-09 till 2020-03-09.

Något gör alltså att dessa två fall tas upp på samma dagboksblad och min tolkning är att det är samma offer i åtminstone några av fallen. Dagboken nämner alltså tre brottsoffer. Sedan vet vi också, från tråden om mordet på Maja, att R*oyne och Th*mas känner varandra och R*yne verkar ha varit stammis på Erocenter i Borås som Th*mas äger.

Jag fick också protokollet för häktningsförhandlingen avseende R*yne (men inte för Th*mas).

Häktningsförhandling hölls den 7 februari. R*yne medger två fall av sexuellt ofredande av normalgraden, men förnekar brott i övrigt samt motsätter sig åklagarens häktningsyrkande och åklagarens begäran om tillstånd att besluta om restriktioner.

I åklagarens bevisning ingick videofilmer, oklart om det var inspelade förhör med offer eller annan typ av material.

Men kom igen ut med häktningsframställan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in