Citat:
Ursprungligen postat av
Facemash
Hej!
Är litet konfunderad, jag funderar på att köpa en utdelningsaktie för 150 000kr för att genast sälja den på x-dagen.
Man kan på nätet läsa att man kan köpa en aktie fram tills dagen innan x-dagen och sedan sälja den med detsamma på x-dagen och fortfarande få utdelning. Tex handelsbanken har enligt Avanza x dag 27/3 med sink dag 26/3 då.
På avanza står det dock att läsa "avstämningsdag: Den dag då du behöver vara registrerad som aktieägare för att ha rätt till utdelning. Den infaller två bankdagar efter sink-dagen för europeiska, amerikanska och kanadensiska aktier"
På handelsbankens hemsida står det dock att avstämningsdagen för 2025 är 21/3?
Vad stämmer i detta laget, är det x dagen 27/3 som det står på avanza eller ska jag äga aktien senast avstämningsdagen den 21/3 som står på hemsidan.
Är detta en bra idé? Något att tänka på? Är det en idiotisk idé?
Tack på förhand.
Ja stämmer, på x dagen kan du sälja och ändå få utdelningen då du äger aktien vid stängningen sink dag. Det som dock sker är att aktien i de flesta fall (inte alla) sjunker direkt på x dagen samma som utdelningen. Annars vore det en underbar strategi köpa på sink dag, ta utdelning och sälja på x dag.
SHB har rekord utdelning % i och med deras extra utdelning, speciellt om du jämför mot bankränta så kan du ta hem flera års ränta i princip.
Men som alltid så kan aktier ge snabb vinst och snabb förlust men över tid så har de vart mer gynnsamma än bankens konton.
Lite att tänka på och skapa en strategi, kanske gå in med pengarna och sen ta del av utdelning även om aktien rasar efter utdelning. Behöver du de 150’ nu eller tror du banken kommer gå lika bra 2025 och ge bra utdelning 2026? Ja då köper du nu, tar utdelning och köper fler du aktien sjunker på x dag. Väntar ett år med fler aktier som tar mer om utdelning blir samma osv. Lägger in vad du tror kursen kommer öka/minska under året osv. Kanske den går upp 20 kr under 2025, ger lika bra utdelning osv en sk ränta på ränta effekten. Allt beror på när behöver du de 150 000:- du tänkt satsa? Innan sommarn? Ja då säger jag bankkontot, om 5 år kanske ja då aktier eller fonder.
Mitt tänk kring banker (inget råd eller så)
De har samma marginaler under 2025 då de sänker inlåning/utlåning lika mycket oavsett vad riksbank gör.
De kommer lätta upp med bolåneregler från regeringen, mindre kontantinsats osv vilket kommer dra igång köpare på marknaden och mer pengar lånas ut då mindre kontantinsats krävs.
Ändrade villkor avdrag räntor kommer göra att fler löser in dåliga krediter och höjer sina huslån istället då dessa räntor får man avdrag för. Visst en del på befintlig bank men även många som har andra krediter, bilar mm bör göra detta.
Summerar ja så ja inte en chans att banker kommer gå sämre om inget radikalt händer i världen, covid nr 2, nytt krig osv. Så gissningsvis för HSB högre kurs om ett år, högre utdelning nästa år.