Hej hörni! Känner att jag vill komplettera upp kameraväskan med ett par zoomobjektiv och står nu i valet och kvalet vilka jag ska köpa. Kör med en A7Riii och en A7IV. Fotar lite allt möjligt egentligen, lite bröllop, motorsport, porträtt bland annat. Har också börjat filma mer och mer.
Hur skulle ni ha tänkt/gjort/resonerat? Erfarenheter kring nedan objektiv? Eller har ni andra förslag?
Det står mellan dessa alternativ just nu:
1. Sony 16-35 GM och Tamron 35-150
2. Tamron 17-28 och Tamron 35-150
3. Sigma 24-70 och Sigma 70-200
Hej hörni! Känner att jag vill komplettera upp kameraväskan med ett par zoomobjektiv och står nu i valet och kvalet vilka jag ska köpa. Kör med en A7Riii och en A7IV. Fotar lite allt möjligt egentligen, lite bröllop, motorsport, porträtt bland annat. Har också börjat filma mer och mer.
Hur skulle ni ha tänkt/gjort/resonerat? Erfarenheter kring nedan objektiv? Eller har ni andra förslag?
Det står mellan dessa alternativ just nu:
1. Sony 16-35 GM och Tamron 35-150
2. Tamron 17-28 och Tamron 35-150
3. Sigma 24-70 och Sigma 70-200
Yes, det är 2.8 på båda. Tamron 35-150 är 2.0-2.8 och det känns mer allround än 70-200 så det är därför den är med i spelet, men jag är kluven ändå. Inte lätt 😅
Yes, det är 2.8 på båda. Tamron 35-150 är 2.0-2.8 och det känns mer allround än 70-200 så det är därför den är med i spelet, men jag är kluven ändå. Inte lätt 😅
Det vidare zoomomfånget är på bekostnad av något. Jag vet för lite om just detta objektiv men hade läst in mig på reviews på nätet.
Hade nog också förordat alternativ 3, om det där är de enda alternativen som finns.
85:an du redan har funkar nog bra till porträtt. 24-70 kan nog bli bra till bröllop, förutsatt att skärpa etc är OK. Till motorsport tänker jag att man nog gärna vill ha ett kraftigare tele, typ 70-300 åtminstone.
En superzoom är ju perfekt att ha som allroundobjektiv, när man inte vet i förväg vilken brännvidd man kommer att behöva, men jag tror att man vill ha lite kraftigare vidvinkel i så fall, kanske 24-120 eller 24-150, och sen får man ju vara medveten att man inte kan förvänta sig samma bildkvalité som ett objektiv med fast brännvidd.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!