2025-05-07, 09:20
  #937
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Erik Gustafsson samt Emil Heineman är klara för spel.

Vad vet vi om dessa?
Bättre än SHL grabbarna i alla fall.

Heineman är lite vad forwardgruppen behöver dvs snabbhet och styrka. Trodde inte han va aktuell dock eftersom han inte har nytt kontrakt med Montreal.
Citera
2025-05-07, 09:25
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Erik Gustafsson samt Emil Heineman är klara för spel.

Vad vet vi om dessa?

Säger att Hallam inte har koll på Philip Broberg utan plockar med en 33-åring som aldrig kunnat försvara. -19 i Detroit i år. Broberg hade enorma +21på 68 matcher och leder hela SC-slutspelets +/- statistik med +9 på 7 matcher. Ett stort genombrott i ett lag som pressar Winnipeg ( ledde med 3-1 med 2 minuter kvar i game 7) som var hela NHL bästa lag under grundserien.

Broberg är 23 år. Visar att Hallam inte har koll på de yngre spelarna utan satsar på gamla spelare på väg ned.
Gustavsson är duktig på skridskorna och kommer att spelas i PP.
__________________
Senast redigerad av TenBagger69 2025-05-07 kl. 09:49.
Citera
2025-05-07, 09:40
  #939
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Lite perspektiv. På pappret. VM 2013. Svetige-Kanada
Sverige: GULD
Kanada: 5:a

Hur såg trupperna ut?

Kanada hade ett stjärnlag utan dess like..




Detta var på pappret ( alla i truppen är inte redovisade) ingen trodde att vi skulle kunna slå Canada med det laget. Vi slog Canada i kvarten och lade grunden för guldet i hemma-VM..
Sverige kommer att bli svårast tas med..

Intressant sammanställning. Kanada hade verkligen fått ihop ett på papperet svåremotståndligt lag. Ryssland kom rätt starka också, med bl.a. Ovechkin och Kovalchuk. I övrigt hade Sverige då Sedinbröderna, Landeskog och Loui Eriksson. Den sistnämnde och Henrik Sedin poängbäst i svenska laget, som vann klart mot Finland i semifinalen och Schweiz i finalen.

https://en.wikipedia.org/wiki/2013_IIHF_World_Championship_rosters

De två sista svenskar som tagits ut är alltså 23-årige Emil Heineman, som kom fram i Leksand och gjort ett drygt hundratal NHL-matcher i Canadiens. Spelar en sju åtta minuter per match som vänsterforward i fjärdekedjan, med Kapanen som center och Joel Armia till höger.

Erik Gustafsson, 33 år, har spelat i minst ett halvdussin NHL-klubbar, alltså rutinerad. Allround, inget särskilt spektakulärt med hans spelstil. Sämst statistik i +/- i Detroit under säsongen, -19, men många har tydligt minus i laget. Den som sticker ut positivt är den andre VM-backen för Tre Kronor från Detroit, Simon Edvinsson, med +12. Red Wings har ju fyra svenska backar bland de åtta i truppen.
Gustafsson femma i löneligan bland Detroitbackarna och spelar i tredje backparet.
Citera
2025-05-07, 10:38
  #940
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Lekkerimäki platsar ju inte ens i farmalaget Abbotsford Canucks. Har inte spelat i de senaste två matcherna.

Kommer man från Sthlms området blir man alltid mer uppskriven

Noah Östlund 21 år fick 8 matcher i NHL inga poäng i mediokra Buffaloooo

Calle Odelius snart 21 i maj.. AHL

Liam Ögren 21 har faktiskt gjort poäng under 20talet matcher i Minesota

Carl Lindbom GK floppade redan i slutspelet 2024 i SHL.. otroligt uppskriven

Tex Nils Höglander var ej så uppskriven i Sverige mindre kortare med gjorde intåget i NHL så mycket bättre än dessa pressens Gårdare....
Citera
2025-05-07, 10:41
  #941
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Bättre än SHL grabbarna i alla fall.

Heineman är lite vad forwardgruppen behöver dvs snabbhet och styrka. Trodde inte han va aktuell dock eftersom han inte har nytt kontrakt med Montreal.


Tror på en SHL 4e kedja med A Bengtsson M Friberg o Christoffer Ehn

DE pressar o sk8tar.. tar BP på ett bra vis.
Citera
2025-05-07, 12:00
  #942
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Erik Gustafsson samt Emil Heineman är klara för spel.

Vad vet vi om dessa?
Inte för att vara sån. Men är detta ett bättre alternativ än att vänta på t.ex OEL och Nylander?

Har Dahlin tackat nej?
Citera
2025-05-07, 12:15
  #943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Erik Gustafsson samt Emil Heineman är klara för spel.

Vad vet vi om dessa?

Gustafsson är lite av en doldis, aningen underskattad. Spelar ofta PP i sitt Detroit, resolut både framåt och bakåt.
Långt ifrån stjärna men en pålitlig back som gör jobbet.


Heineman hade en bra inledning på säsongen i Montreal, såg väldigt vass ut fram till att en skada satte käppar, sedan hittade han aldrig riktigt tillbaka till det flowet han var inne i. Låt han oss motbevisa att han har i ett VM och göra.
Citera
2025-05-07, 12:16
  #944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Inte för att vara sån. Men är detta ett bättre alternativ än att vänta på t.ex OEL och Nylander?

Har Dahlin tackat nej?

Tycker också man kan vara kylig, och rätt länge dessutom, eftersom Kanada har vi sist i gruppspelet.

Dahlin har aviserat att han inte kommer.
Citera
2025-05-07, 12:20
  #945
Medlem
knurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Kommer man från Sthlms området blir man alltid mer uppskriven


Lekkeimäki var grym i SHL, bättre än de som är uttagna nu till VM.
Citera
2025-05-07, 12:45
  #946
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Tycker också man kan vara kylig, och rätt länge dessutom, eftersom Kanada har vi sist i gruppspelet.

Dahlin har aviserat att han inte kommer.

Japp. Vi har historiskt plockat in spelare så sent som till kvarten om jag minns rätt? Eller i alla fall djupt in i gruppspelet. Sedinarna spelade inte mycket gruppspel 2013.

Tråkigt på Dahlin. Hoppas inte även han blir en diva som t.ex EK65.
Citera
2025-05-07, 13:01
  #947
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Lekkeimäki var grym i SHL, bättre än de som är uttagna nu till VM.

Vissa blommor blommar en vår.. särskilt unga killar
Citera
2025-05-07, 13:05
  #948
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Japp. Vi har historiskt plockat in spelare så sent som till kvarten om jag minns rätt? Eller i alla fall djupt in i gruppspelet. Sedinarna spelade inte mycket gruppspel 2013.

Tråkigt på Dahlin. Hoppas inte även han blir en diva som t.ex EK65.

Hedman är den vi behöver.. generalen.. vad har han sagt?

Edwinsson o Rasmus kan göra P.. de andra framstår som defbackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in