2025-04-17, 11:17
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Kolla finnarna som slåss om guld varje VM med bara spelare från europeiska ligor. NHL spelare är bortskämda brats.

Det här vill jag se i VM;

Silfverberg - Johan Larsson - Rödin
Hållander - Lindberg - Steen
Weissbach - Andreasson - Friberg
Brome - Pär Lindholm - Oscar Lindblom

Tömmernäs - Söderström
Sellgren - Pelikka
Gabriel Carlsson - Heed

Lasse Johansson
Holm
Söderström

Ett lag som sliter som djur och spelar utan press.

Motiverade NHL-spelare behövs nog ändå, och det tror jag Tre Kronor har nu, med ett hemma-VM, ett OS nästa år, och den goodwill och optimism som ändå alstrades av 4Nations.

Det jag skulle kunna tänka mig är en SHL-baserad, högkvalificerad och mycket rutinerad fjärdekedja (Friberg och Lindholm även i boxplay), typ bestående av Jacob Silfverberg, Pär Lindholm och Max Friberg, som förmodligen skulle göra ett utomordentligt jobb utan att klaga, och dessutom producera en del poäng. Det vore nog bra att hålla Europabaserade spelare motiverade att leverera i Tre Kronor under Euro Hockey Tour-turneringarna, dvs. att de ser att det finns en chans att få spela i VM och kanske även OS även för några utanför NHL.
Citera
2025-04-17, 13:39
Medlem
Ezzelinos avatar
Spelschemat i Stanley Cup nu klart:

Citat:
Washington Capitals – Montreal Canadiens

Carolina Hurricanes – New Jersey Devils

Toronto Maple Leafs – Ottawa Senators

Tampa Bay Lightning – Florida Panthers

Winnipeg Jets – St Louis Blues

Dallas Stars – Colorado Avalanche

Vegas Golden Knights – Minnesota Wild

LA Kings – Edmonton Oilers

Fetstilade lag är de jag känner mig hyfsat säker på går vidare.
Första omgången kommer ju att vara färdigspelad före VM börjar. Exakt spelschema med datum är inte klart än, men även om det går till sju matcher gissar jag att första omgången är klar kring den 5:e maj.
Hallam borde förstås hålla ett antal platser öppna för exempelvis Minnesota Wilds svenskar (Filip Gustavsson, Jonas Brodin, Joel Eriksson Ek, Marcus Johansson), som samtliga var med i fjolårets VM.
Marcus Johansson gjorde sex mål och sex assist i VM då, och verkar vara i bra form. Brodin och Eriksson Ek givna om de kan och vill vara med.
Citera
2025-04-17, 18:24
Medlem
Calgary borta. Vi skulle behöva en rutinerad center som Backlund. R. Andersson är given om han vill komma, men han hittar säkert en ursäkt för att inte ställa upp. Det har ju varit så historiskt…
Citera
2025-04-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Första omgången kommer ju att vara färdigspelad före VM börjar. Exakt spelschema med datum är inte klart än, men även om det går till sju matcher gissar jag att första omgången är klar kring den 5:e maj.
Hallam borde förstås hålla ett antal platser öppna för exempelvis Minnesota Wilds svenskar (Filip Gustavsson, Jonas Brodin, Joel Eriksson Ek, Marcus Johansson), som samtliga var med i fjolårets VM.
Marcus Johansson gjorde sex mål och sex assist i VM då, och verkar vara i bra form. Brodin och Eriksson Ek givna om de kan och vill vara med.

Ser dock inte ut som att Toronto lyckats vinna över Ottawa sedan december 2023..? https://www.flashscore.se/h2h/ishockey/ottawa-senators-noTCHmWM/toronto-maple-leafs-ShE7Z8G3/#/overall
Citera
2025-04-17, 21:05
Medlem
Celebrini (Kanada) och Will Smith (USA) kommer till VM.

https://x.com/Sheng_Peng/status/1912937392320786459
Citera
2025-04-18, 04:18
Medlem
Giggsys avatar
Filip Forsberg kommer, härligt

https://www.sverigesradio.se/artikel/stjarnan-klar-for-hemma-vm-vill-ta-chansen-att-vinna-guld
Senast redigerad av Giggsy 2025-04-18 kl. 04:24.
Citera
2025-04-18, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy

https://www.sverigesradio.se/artikel/stjarnan-klar-for-hemma-vm-vill-ta-chansen-att-vinna-guld

Viktigt besked. Sätter tonen framöver.
Citera
2025-04-18, 09:00
Medlem
Röglefostrade Hampus Lindholm har han sagt något om han vill spela VM?
Citera
2025-04-18, 09:08
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Röglefostrade Hampus Lindholm har han sagt något om han vill spela VM?
Fortfarande skadad väl?

Riktigt kul med FF!
Citera
2025-04-18, 09:12
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Celebrini (Kanada) och Will Smith (USA) kommer till VM.

https://x.com/Sheng_Peng/status/1912937392320786459
Det här gör mig gladare än Forsberg. Hela den svenska generationen med deras ständiga graviditeter och ursäkter har gjort mig lite avtrubbad. Vi får hoppas att Rickard Rakell återhämtar sig snabbt och att kroppen läker som den ska efter förlossningen.

Vm är tydligen hett igen bland de unga heta spelarna. Celebrini, Will Smith och Tage Thompson (även om han inte är så ung längre) är riktiga popspelare.
Citera
2025-04-18, 10:09
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy

Verkligen en god nyhet. Två hela (82 matchers) NHL-säsonger bakom sig nu, med 94 resp. 76 poäng.
Bör kunna vara en ledande spelare och poänggörare i VM. Och Sverige behöver några rutinerade NHL-gubbar med tanke på att Kanada och USA nog kommer med riktigt starka lag nu.
Citera
2025-04-18, 11:02
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Är väl främst Zetterlund som borde vara viktigast här. Han kommer garanterat för att visa upp sig inför OS. Har ju dock utgående men tror inte det hindrar.

JEE borde vara sugen också.

Bratt garanterat om Devils åker, han är ju stockholmare.

Broberg hade varit fin.

Bratt - Zibanejad - Forsberg
Zetterlund - Eklund - Raymond
Holmström - JEE - Carlsson
Stenlund - Backlund - Lindholm
Höglander

Larsson - Andersson
Edvinsson - Dahlin
M.Pettersson - Broberg
Liljegren

Finns otroligt många sätt detta kan bli ett kanonlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in