Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-21, 09:23
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Snacka inte om flygplanet då kan vi diskutera marknaden som Ukraina slaktade på sitt egna territorium. Eller när dom sköt in i Polen. Nazister
Poängen är att ryssarna hade tungt beväpnade trupper i Dobass och alla vet det. Roboten som sköt ner MH 17 kom från en rysk armébas i Kursk.

Lögnen om att ryska minoriteter trakasseras av "nazister" används gång på gång, t ex innan Ryssland attackerade Georgien 2008. Ingen utanför Ryssland tror på detta och det är inte meningen heller. Det finns inga belägg för några omfattande trakasserier mot rysktalande har förekommit.
Citera
2025-02-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Kort fråga, Anledningen till kriget sägs vara att Putin inte vill ha ett NATO land som granne (ett Ukraina framtiden). Detta skulle enligt er rysstroll innebära ett legitimt skäl att invadera Ukraina och lägga landet under sig.

Med tanke på Finlands och därefter Sveriges anslutning till NATO, är:

1/Finland nu ett legitimt mål för de ryska styrkorna, då dessa delar en lång gränslinje?

2/Och därefter, när ett Ryssland besegrat Finland, är då Sverige nästa legitima mål, då gränslinjen delas med oss.

3/Och efter det Norge…

Japp, så ser den ryska säkerhetslogiken ut. Ryssland är inte "säkert" förrän de kontrollerar alla områden som finns omkring Ryssland, vilket blir en ursäkt för konstant expansion. Detta synsätt har till och med ett namn: defensiv imperialism.
Citera
2025-02-21, 09:29
Medlem
Sanningen är att ingenting är svart eller vitt men de flesta naiva indoktrinerade woke svenskar fattar helt enkelt inte det. Läs på lite historik och orsak och verkan till att börja med.Visst bokstavligt talat så invaderade ryssen men hade inte Nato och Ukraina provocerat hade det inte hänt och på så vis har Trump mer än rätt.
Citera
2025-02-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trumps-harda-kritik-mot-zelenskyj/

Trump hävdar alltså att Ukraina startade kriget.
Diskussion: Hur farlig är människan för världsfreden? Hur galen kan han bli?

+ + +

Trådstarten saknade frågeställning, och citat från artiklen som det länkas till.

"Donald Trump anklagar Ukraina för att ha startat kriget som inleddes då Ryssland invaderade landet 24 februari 2022.
– Ni borde ha avslutat kriget för tre år sedan. Ni borde aldrig startat det, säger presidenten till Ukraina från sitt residens Mar-a-lago."

https://www.gp.se/nyheter/varlden/trump-ukraina-borde-inte-startat-kriget.c071f9cc-b0fc-4579-9903-0ec9e6db6eae

Nej, Trump har inte sagt det mig veterligen. Han sa att Ukraina startade det hela, dvs konflikten som sen ledde till krig. Trump har (vad jag vet) aldrig sagt specifikt att Ukraina startade själva kriget. Sen kan man diskutera tolkningen av det.
Citera
2025-02-21, 09:35
Medlem
Så korkat. Man kan anklaga Trumpen och andra politiker för mycket.

Men Trump säger "they", som i them, de, Ryssland och Ukraina. De två länderna, they, skulle aldrig startat kriget. They should never have started it. Inte någonstans, förutom vänstervridna hjärntvättade sinnen, kan man tolka det som att Trumpen påstår att Ukraina startade det.

Det är viktigare att gnälla och vrida på ord för att smutskasta, än att se de viktiga sakerna.

Jag förstår inte heller varför Zelenskyj anses felfri och ofelbar. Han är en politiker som alla
andra. Putin är den värsta vidriga tyrannen av alla tre. Men Zelenskyj kan ju inte tro att
Putin kommer vika sig på alla krav, det finns inte på kartan. I en drömvärld så hade någon
raderat Putin och allt hade varit bra, men så ser det tyvärr inte ut.
Citera
2025-02-21, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Jösses vilken propaganda som produceras på Uppsala Universitet:

"Vladimir Putins terror
legendarisk rysk brutalitet
Ryssland är så besatt av idén att Ukraina måste utplånas
Putin själv skulle utvecklas till en modern Ivan den förskräcklige
den ondska som har präglat den ryska krigföringen"

Ska inte forskare och historiker åtminstone försöka ge sken av att ha ett objektivt perspektiv?

Prova ge sken på ett objektivt perspektiv av Auschwitz eller Treblinka.

Du vet, när det finns hård fakta så behöver man inte heller vara objektiv.
Citera
2025-02-21, 09:41
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oops2000
här tror jag trump har fel. det är dock bra att han vill ha fred i ukraina. stryp alla pengar o vapen till zelensky.
Eftersom alla bara killgissar här och i världen så gör väl jag då samma.
1. Trump har blåst Putin och allt handlande om att pressa Ukriana att sälja ut sitt land, som de själva presenterade i September förra året till Biden, som inte nappade uppenbart på det feta kontraktet som slängdes upp, att Ukraina ville få garantier för sin överlevnad i utbyta av jordartsmineraler och liknande.

Trump som är en affärsman ville få ett bättre bud och lurade in Putin och Ryssland i leken för att få ett ännu bättre bud, samt att mineralerna finns som mest i det ockuperade Donetsk och det ger ytterliggare spekulationer från mig.

2. Plan B kan varit att få ta del av jordartsmetallerna via Putin i fall Ukraina vägrade gå med på hans nya skambud, och därmed win win att få tag i dem oavsett vad som än händer i "fredförhandlingarna".

Läste att ett enda F35 stridsplan behöver 400kg av jordsartsmetall som USA inte har av alls, medan Kina sitter på nästan all nuvararde brytning av just dessa. Lithium är för överigt inte lika svår längre och priset har fallit med 90% på väldsmarknaden, Men grafit och Donetsk kan ni googla på så hittar ni källor till allt jag här spånar om då jag inte vill lägga länkar till något där själva budbäraren blir skjuten som ett vanligt tråkigt Flashback svar--....

3. Om vi har is i magen (ironi, men ändå allvar) så kanske vi kan se något postivt av det hela och att det var en smart förhandling som många såklart missar då vi inget vet någon av oss, eller så är jag helt ute och cyklar här delvis men inte helt vill jag tro, vilket jag även har sagt mig ev. göra inledningvis. Jag har försiktigt öppnat för just detta sedan gårdagens vändning i just denna sakfråga och är knappast varken Trumpist eller Putinist, endast nyfiken och har knappast något att säga till om på jorden att ens ta ställning inom geopolitiken, vilket jag är medveten om och låtsas inte kunna eller veta något bättre än väldledarna som kan räknas på en hand.

Frågor på detta?
Senast redigerad av Neolitikum 2025-02-21 kl. 09:50.
Citera
2025-02-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Japp, så ser den ryska säkerhetslogiken ut. Ryssland är inte "säkert" förrän de kontrollerar alla områden som finns omkring Ryssland, vilket blir en ursäkt för konstant expansion. Detta synsätt har till och med ett namn: defensiv imperialism.

Visst är det så, och de svenska rysstrollen står på led, med mössan i handen och bockar. Dom är ingenting annat än landsförrädare.
Citera
2025-02-21, 09:43
Medlem
MyJustices avatar
Oljeproducerande länder har sällan varit allierade med usa .
Så hot och oljekrig har inte drabbat Nato
Nu finns det miniraler som USA inte kan komma åt via krig eller så finns de på Allierades territorium. .
Citera
2025-02-21, 09:46
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Kort fråga, Anledningen till kriget sägs vara att Putin inte vill ha ett NATO land som granne (ett Ukraina framtiden). Detta skulle enligt er rysstroll innebära ett legitimt skäl att invadera Ukraina och lägga landet under sig.

Med tanke på Finlands och därefter Sveriges anslutning till NATO, är:

1/Finland nu ett legitimt mål för de ryska styrkorna, då dessa delar en lång gränslinje?

2/Och därefter, när ett Ryssland besegrat Finland, är då Sverige nästa legitima mål, då gränslinjen delas med oss.

3/Och efter det Norge…

Ja, detta har säkerligen inneburit att de stora städerna i Norden om det blir krig med Ryssland nu blivit legitima mål för ryska kärnvapen. Men det varnade ryssarna för redan innan vi gick med i Nato, att de skulle anpassa sig efter det nya läget. Men den varningen uppfattades bara som ett "hot" av våra politiker. Dom blev mest förbannade och insåg inte att vad dom gjorde skulle få en motreaktion på andra sidan. Så långt kunde inte dom tänka.

Kriget i Ukraina berodde på att amerikanarna och nynazister gjorde en statskupp i landet vilket ledde till ett inbördeskrig. Om ryssarna hade genomfört en statskupp i Sverige, hade du då tyckt det var OK?
Det hade inte jag. Då hade vi nog behövt hjälp utifrån. Eller vad tycker du?
Citera
2025-02-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Tror jag bara uttryckte mig onödigt tillkrånglat. Vi verkar säga ungefär samma sak, fast jag tror inte bara det är USA.

Tycker överhuvudtaget det känns svårt att få kläm på vilka länder i Väst som varit verkligt pådrivande, och vilka som mer bara är "along for the ride". Verkar finnas olika fraktioner inom länderna som vill olika saker också. Minns att jag såg nåt klipp där en polsk politiker råkade talade ärligt med en reporter när han inte visste att kameran var på. På reporterns fråga om konfliktlinjen mot Ryssland inte var dårskap så svarade han typ: "Ja visst, men vad ska vi göra? Vi kan ju inte gå emot USA."

Kanske är det närmare sanningen att tala om maktintressen som inte hör till någon specifik nation, men som använder olika länder som militära eller ekonomiska murbräckor för att främja sina egna intressen. USA råkar bara sen andra världskriget ha haft rollen som den största och mest destruktiva murbräckan.

Ja på det hela känns det ju som en sådan onödig konflikt och det som skrämmer mest är ju faktiskt att väst och främst USA inte stöttat Ukraina tillräckligt. Där känns det ju mer som om man ville få in Ryssland i en konflikt som skulle dränera landet och göra det svagare. Sedan tycker jag givetvis att Ukraina måste få gå sin egen väg men vi vet ju alla att det var runt 50-50 fram till 2014 vilken väg landet skulle ta och både Ryssland och USA har ju konspirerat för att få över Ukraina på sin sida.
Citera
2025-02-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Ponera då att dessa ryskockuperade områdena har dessa resurser som USA vill åt, och Zelensky går med på en deal, Ryssland lär tvärnita, eller ska det bli krig emellan Ryssland och Putin om dessa naturresurser? Det går inte ihop.

Handlar väl mer om att både USA och Ryssland tar det man kan få från Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in