2025-02-19, 04:34
Medlem
Jag har en s60 epa och gasen funkar inte så jag kommer upp I typ 16/17 Kmh

högre växel än 2an så börjar den rassla och mullra

Är det någon här som vet om polisen kan ta mig för om gasen inte funkar Slash är det olagligt för jag har läst att man inte får köra för långsamt utan ett "giltigt skäl" en trasig gaspedal är minst sagt ett giltigt skäl men frågan är bara om jag kan bli tagen för det ( problemet )

Man väcker ju ganska mycket uppmärksamhet det blir långa köer efter ett tag speciellt på vägar där de e typ 40-50 kmh då det går så pass fort så Dom stör sig på min hastighet men också vägen på såna oftast inte är så bred och det kommer mycket mötande trafik

Så ah om nån har lite juridik-kunskap om gas ur function och om det är lagligt
Citera
2025-02-19, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Candysshh

Är det någon här som vet om polisen kan ta mig för om gasen inte funkar Slash är det olagligt för jag har läst att man inte får köra för långsamt utan ett "giltigt skäl" en trasig gaspedal är minst sagt ett giltigt skäl men frågan är bara om jag kan bli tagen för det ( problemet )

Man väcker ju ganska mycket uppmärksamhet det blir långa köer efter ett tag speciellt på vägar där de e typ 40-50 kmh då det går så pass fort så Dom stör sig på min hastighet men också vägen på såna oftast inte är så bred och det kommer mycket mötande trafik

Varför har du en "epa" om du är 18 år? Borde du inte ha en riktig bil vid det här läget?

Hur som, om gaspedalen inte fungerar, så skulle jag nog vilja påstå att bilen inte är laglig för trafik. Lagrum för detta kan jag inte peka på dock. (saknar motivation för att leta, kort sagt)

Men det finns skrivningar om att man inte får köra onödigt långsamt, ja. Och en "epa" för 30 som puttrar i 15 skulle kunna falla under den kategorin.
Citera
2025-02-19, 14:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Candysshh

Lagligt och lagligt. Märker polisen att du inte kan fortare än tomgång gör dom en besiktning på grejen du har och lägger föreläggande besiktning på grund av den inte är trafiksäker, åker du in på besiktning med samma fel får du samma anmärkning det är väl bara att laga grejen och köra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in