2025-02-19, 01:02
Medlem
USA har problem med sin demokrati och hitta en ledare som kan ena. Drogerna flödar i landet och man söker efter olika förklaringar till problemet. Samtidigt har vi haft en västerländsk media som varit bra på att kritisera vårt egna men varit naiva mot krafter som Kina och Ryssland. Svensk media har också varit snar till att kritisera H&M i alla år men kritiken mot kinesiska jättar har helt saknas. Nu har vi en dominas ifrån Kina som blir helt skev och Putin har fått en nickedocka i Trump som helt går i hans ledband. Det är sorgligt att väst inte klarar hålla ihop västerländska värderingar och försvara dessa. Hade varit värt att försvara.

Nu vet jag att många på flashback är pro-Trump och pro-Putin men kan inte låta bli att posta detta. Gissar att någon moderator även kastar det i papperskorgen eller slår ihop det med någon annan tråd. Men jag vill iallafall säga pröva kasta ut tesen om att Putin lyckats. Västerländska allianser är döda. Vad tycker ni?
Citera
2025-02-19, 01:08
Medlem
Frikadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
USA har problem med sin demokrati och hitta en ledare som kan ena. Drogerna flödar i landet och man söker efter olika förklaringar till problemet. Samtidigt har vi haft en västerländsk media som varit bra på att kritisera vårt egna men varit naiva mot krafter som Kina och Ryssland. Svensk media har också varit snar till att kritisera H&M i alla år men kritiken mot kinesiska jättar har helt saknas. Nu har vi en dominas ifrån Kina som blir helt skev och Putin har fått en nickedocka i Trump som helt går i hans ledband. Det är sorgligt att väst inte klarar hålla ihop västerländska värderingar och försvara dessa. Hade varit värt att försvara.

Nu vet jag att många på flashback är pro-Trump och pro-Putin men kan inte låta bli att posta detta. Gissar att någon moderator även kastar det i papperskorgen eller slår ihop det med någon annan tråd. Men jag vill iallafall säga pröva kasta ut tesen om att Putin lyckats. Västerländska allianser är döda. Vad tycker ni?

Mjo, du har så rätt så.
Citera
2025-02-19, 01:08
Medlem
Vet inte om Putin gjort nån skillnad egentligen. EU vill ha med Ukraina, det vill inte Putin. EU vill ha med alla värdelösa östländer, det vill inte folket.
Splittring har alltid funnits, kommer alltid att finnas.
Citera
2025-02-19, 01:13
Medlem
Niggwards avatar
Så länge Trump ger Europa den tid som vi behöver föra att fylla tomrummet av militär styrka som de drar ur är allt skitbra i min mening. Europa ska hantera Ryssland och USA fokusera på Kina. Det är det riktiga långsiktiga hotet.

USA’s policy att garantera Europeisk säkerhet i utbyte mot att Europa inte rustade upp borde tagits bort sen Sovjet föll. De har pushat för att bibehålla militära muskler i Europa från 1945 tills Trumps förra sittning som president när 2% NATO frågan kom upp. De har alltid velat ha det såhär; tills Trump.

Skitbra att Trump ser till att riva detta äntligen. Europa bör och ska rusta upp och stå starkt och stadigt utan militär från USA oavsett hur det kommer se ut.

Risken är enbart att Trump är en loose kanon och kan dra bort USA militära närvaro snabbare än vi kan fylla tomrummet och drar han mattan under oss så är vi i stor riskzon att Putin utnyttjar det till eventuellt mer konflikt är väl oroligheten. Sen hur Putin tänker vet ingen; men är inte skönt att skapa en möjlig risk.

Sammanfattat: Bra av Trump om han ger Europa tid att fylla militära tomorummet ; skit om vi står med Brallorna nere och sen anfaller Putin Baltikum. (Exempel)

Vem fan vet. Intressant tid vi lever i
Senast redigerad av Niggward 2025-02-19 kl. 01:16.
Citera
2025-02-19, 01:13
Medlem
Frikadells avatar
Lugn. Verkligenheten har med ålder och erfarenhet att göra. Om så inte vore fallet hade folk börjat undra. Det enda Putin möjligtvis lyckats splittra är ditt dumma huvud.
Senast redigerad av Frikadell 2025-02-19 kl. 01:19.
Citera
2025-02-19, 01:14
Medlem
Ja, det ligger något i det också att vi haft en politisk elit som inte riktigt lyssnat med örat mot backen och vad folket egentligen vill. Man vill liksom komma med chockerande öppningar och då blir allting lite rörigt. Bra respons.

Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Vet inte om Putin gjort nån skillnad egentligen. EU vill ha med Ukraina, det vill inte Putin. EU vill ha med alla värdelösa östländer, det vill inte folket.
Splittring har alltid funnits, kommer alltid att finnas.
Citera
2025-02-19, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Så länge Trump ger Europa den tid som vi behöver föra att fylla tomrummet av militär styrka som de drar ur är allt skitbra i min mening. Europa ska hantera Ryssland och USA fokusera på Kina. Det är det riktiga långsiktiga hotet.

USA’s policy att garantera Europeisk säkerhet i utbyte mot att Europa inte rustade upp borde tagits bort sen Sovjet föll. De har pushat för att bibehålla militära muskler i Europa från 1945 tills Trumps förra sittning som president när 2% NATO frågan kom upp. De har alltid velat ha det såhär; tills Trump.

Skitbra att Trump ser till att riva detta äntligen. Europa bör och ska rusta upp och stå starkt och stadigt utan militär från USA oavsett hur det kommer se ut.

Risken är enbart att Trump är en loose kanon och kan dra bort USA militära närvaro snabbare än vi kan fylla tomrummet och drar han mattan under oss så är vi i stor riskzon att Putin utnyttjar det till eventuellt mer konflikt är väl oroligheten. Sen hur Putin tänker vet ingen; men är inte skönt att skapa en möjlig risk.

Sammanfattat: Bra av Trump om han ger Europa tid att fylla militära tomorummet ; skit om vi står med Brallorna nere och sen anfaller Putin Baltikum. (Exempel)

Vem fan vet. Intressant tid vi lever i

Det är förvisso ett positivt sätt att se på utvecklingen och man får hoppas att tiden utvisar något vi slutligen gynnas av. Västvärlden är i kris och skakar i grundvalarna.
Citera
2025-02-19, 01:21
Medlem
Citat:

Sättet att helt ignorera EU i denna avgörande stund med förhandlingar angående "problemet Ukraina" visar tydligt att både Putin och Trump inte anser att EU är en player.

Vad som kommer ut ur detta är inte lätt att sia men jag är övertygad om att om inte EU läggs ner och medlemsstaterna återgår till att vara vars och sina egna stater igen, utan överstatlighet, så kommer vi att dö sotdöden.

Både Trump och Putin har tydligt visat att EU inte är en player att göra affärer med. Budskapet är väldigt tydligt och det bästa EU-staterna nu kan göra är att bryta sig loss EU och se över sina egna hus.

För mig är det helt uppenbart att både USA och Ryssland betraktar EU såsom väst betraktade Östtyskland innan det till slut föll. En spillra av ingenting.

Fight or flight. Var kvar i EU och förbli isolerade eller fly och återgå till ett Europa som vi hade det innan EU bildades 1993.

Oavsett så sitter vi just nu med arslet i brödrosten.
Citera
2025-02-19, 01:22
Medlem
xXEmMEXxs avatar
"Democracy basically means of the people, for the people, by the people. But the people are Retarded"

-Rajneesh Osho

Man kan tro det eller ej men allting går enligt planen. Det finns inga ledare som vill populationen det bästa och det finns heller ingen som vill bry sig om en efterbliven population. Man vill enbart gynna sina egna intressen och andras intressen som gynnar ens eget intresse. Det finnas inget intresse i att ena en population eftersom en enad population är stark och kan utgöra problem för intressen och agendor. Det är mycket bättre att ha en splittrad population som är distraherad.

Människor har levt i värre tider och omständigheter än detta. Att det finns droger i överflöd, kriminalitet, sociala problem och mycket annat kommer inte att förhindra hjulet från att snurra och det gör heller inte affärs-intresserade grupper en fluga förnär.
Senast redigerad av xXEmMEXx 2025-02-19 kl. 01:34.
Citera
2025-02-19, 01:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad tycker ni?

Jag tror tvärt om att Putin är en enande faktor.

Om EU och USA splittrats så beror det på USA och EU själva.
Senast redigerad av henriko 2025-02-19 kl. 01:33.
Citera
2025-02-19, 01:35
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Men jag vill iallafall säga pröva kasta ut tesen om att Putin lyckats. Västerländska allianser är döda. Vad tycker ni?
Jag tycker att både Trump och Putin har lyckats förstöra mycket på kort tid.
Mest är det väl Trumps förtjänst med benäget bistånd från listiga högermän med lättlurat följe.
Västerländska allianser är inte döda.
Men en del är skakiga och utgången är oviss.
Citera
2025-02-19, 01:36
Medlem
Puffgeckos avatar
USA är en republik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto