2025-02-18, 16:26
Medlem
Hej,
jag jobbade för ett stort företaget. Jag blev personligt omtyckt på kontoret och att jag inte skulle få fortsätta och endast fick jobba fram till min provanställning, togs beslut av de som satt ''högre'' upp på företaget. Deras kontor sitter i en helt annan stad.

Kollegor bad mig att söka tjänsten igen och att det är fler som har gjort så och fick jobbet och fortsätta efter deras provanställning efter att de försökte efter andra gången.

Jag tänkte söka jobbet igen. Men vad och hur säger man det i intervjun? Kan man göra det? För min del låter det orimligt?

Varför jag inte kunde få fortsätta jobba: Jag jobbade som kundservice. Det blev mycket rätt, men vissa saker gjorde jag fel. Jag blev dessutom mycket uppskattad av kollegor.

Jag behöver verkligen jobb.

Jag har sökt massor av jobb, men får inget napp. Detta är i alla fall en chansning. Men om jag får komma till jobbinterjuv. Vad säger man egentligen? Eller skall jag ta bort det i CV:t? Eller finns det fördelar att ge mig provanställning, eftersom jag redan har erfarenhet?
Citera
2025-02-18, 16:49
Avstängd
Severlohs avatar
Gillade cheferna dig också, eller bara kollegorna? Bara för att du var kontorets clown så betyder det inte att cheferna uppskattade dig, så du kanske ska hålla tyst om att du jobbat där tidigare om du söker igen.
Citera
2025-02-18, 17:04
Medlem
manfalangs avatar
du lär få nej men söka kan du göra
Citera
2025-02-18, 17:11
Medlem
JustTrollings avatar
Är dom inte totala clowner så vet dom givetvis att du har jobbat där tidigare när du söker igen.

Sedan har vissa satt i system att provanställa och sedan inte behålla dessa utan istället ta in nya provanställda...
Citera
2025-02-18, 17:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
jag jobbade för ett stort företaget. Jag blev personligt omtyckt på kontoret och att jag inte skulle få fortsätta och endast fick jobba fram till min provanställning, togs beslut av de som satt ''högre'' upp på företaget. Deras kontor sitter i en helt annan stad.

Kollegor bad mig att söka tjänsten igen och att det är fler som har gjort så och fick jobbet och fortsätta efter deras provanställning efter att de försökte efter andra gången.

Jag tänkte söka jobbet igen. Men vad och hur säger man det i intervjun? Kan man göra det? För min del låter det orimligt?

Varför jag inte kunde få fortsätta jobba: Jag jobbade som kundservice. Det blev mycket rätt, men vissa saker gjorde jag fel. Jag blev dessutom mycket uppskattad av kollegor.

Jag behöver verkligen jobb.

Jag har sökt massor av jobb, men får inget napp. Detta är i alla fall en chansning. Men om jag får komma till jobbinterjuv. Vad säger man egentligen? Eller skall jag ta bort det i CV:t? Eller finns det fördelar att ge mig provanställning, eftersom jag redan har erfarenhet?
Kan ha varit besparingskrav som gjort att de inte fick gör om till tillsvidareanställning.
Prova att sök så får de se om det finns intresse.
Citera
2025-02-18, 17:15
Medlem
laughingducks avatar
Söka kan du alltid göra .
Om du är utan jobb så har du.
Dessutom ryggen fri mot arbetsförmedlingen som bonus
Citera
2025-02-18, 17:26
Medlem
Kan det vara din oförmåga att skriva korrekt svenska som gjorde att du fick gå? Om man ska svara på mejl eller chatta med kunder så måste man behärska det svenska språket.
Citera
2025-02-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Kan det vara din oförmåga att skriva korrekt svenska som gjorde att du fick gå? Om man ska svara på mejl eller chatta med kunder så måste man behärska det svenska språket.
Undrar om det verkligen är så viktigt numera? Ser dagligen hur jävla illa folk skriver på diverse forum och sociala medier, Linkedin särskilt och ändå verkar ingen direkt bry sig om korrekturläsning eller någonting alls utan skyller istället bara på dyslexi eller autokorrekt istället. De viftar liksom bara bort det som att det inte är deras fel och att det är oviktigt samt att de kör med förkortningar på va och vartannat ord numera.

Man läser ju ofta på Linkedin hur folk skriver riktat mot arbetsgivare att de måste göra ditten och datten för att kunna hitta nytt folk eller behålla redan anställt folk. Men man ser aldrig arbetsgivare som kommer med krav på svenskan eller förmåga att kunna skriva ordentligt.
Citera
2025-02-18, 18:16
Medlem
Är du en typ som det går 13st per dussin, och dina kollegor är av typen det går 13st per dussin, så är troligen din arbetsplats en sån som det går 13 st på ett dussin. De har 62 sökande eller 231 sökande och 2/3 hamnar i hinken helt osedda varje gång de behöver dra in ett gäng mänskliga robotar med näsring, brytning eller rosa hår. Och då kan du söka igen och igen.

Är din arbetsgivare minsta lilla mer kvalitativt sinnad och inte bara ser till vinsten på kinesiska gympadojjor eller klädnypor i plast, så borde du kunna författa ett mejl till rekryteraren såvida hen inte heter Randstad eller Adecco el likn, och uttrycka dig lite gulligt.

Det finns väl inga gentlemannaregler för att tränga sig i kön?
Citera
2025-02-18, 19:58
Moderator
tobess avatar
Vad har du att förlora, egentligen? Sök igen bara.

Det du bör framhäva i en arbetsintervju är ju att du redan kan processer, verktyg o.s.v. snarare än att fokusera på det att du inte jobbar där just nu.

Om det är ett större företag (enligt vad det verkar) så spelar det ju ingen roll vilka "budgetutmaningar" de haft tidigare. Om det nu finns pengar att anställa och de kan hitta en kandidat som de varken behöver spendera mycket tid eller pengar på för att träna upp så har du en bra möjlighet att få det.

Annars har du som värst förlorat några minuter på en arbetsansökning som inte går vägen. Vinsterna överstiger förlusterna.

Det hade ju varit en annan sak om du blivit sparkad för att du var dålig på ditt jobb, men det verkar ju inte vara fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in