2012-11-09, 16:10
Medlem
petter eremitens avatar
SAOL tar upp båda alternativen. Själv tycker jag, att australisk känns mest naturligt. Australiensiskt verkar onödigt tillkrånglat.

Med Vänlig Hälsning

Petter Eremiten
Citera
2012-11-09, 17:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Litteratur --> Språk
/Moderator
Citera
2012-11-09, 21:58
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Det verkar vara nåt nytt påfund, förr sa man alltid australiensisk och det känns definitivt som det korrekta som ex. "Ett australiensiskt vin" ett "australiskt vin" låter skitfult och helt fucked up.

Jag vet inte vad du menar med ”förr” eller hur länge du har varit med, men australisk har använts i svenskan sedan början av 1800-talet medan australiensisk tillkom ca 100 år senare. (Detta säger dock inget om eventuella grader av korrekthet.)
Citera
2012-11-09, 22:04
Medlem
aisha51s avatar
Jag undrar också vad det är för fel på ett australienskt vin?
Citera
2012-11-10, 00:06
Medlem
egon2bs avatar
Om man – mot förmodan – skulle tala om ett australt vin så betyder det bara ett vin från söder om Ekvatorn. Både Sydafrika och Nya Zeeland är med på den vagnen.

TT-språket rekommenderar australiskt om sådant som kommer från Australien – kontinenten långt i söder.
http://tt.se/tt-spraket/navigation/nationalitetsnamn/stats-och-nationalitetsnamn/
Citera
2012-11-10, 00:41
Moderator
Hamilkars avatar
När jag var liten, ansågs det att australiensisk och australiensare var de termer man skulle använda om det handlade om medborgare eller företeelser i Samväldet Australien, medan australier och australisk relaterade till landets ursprungsbefolkning.

Ingen helt korkad uppdelning. Men det verkar inte ha hållit särskilt länge.
Citera
2012-11-10, 11:29
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Stör mig på ordet australiskt - ursprungligen från litteraturforumet - sammanfogad med ursprungstråden.
/Mod.
Citera
2013-07-22, 03:31
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
I mina öron låter "australisk" ungefär som "afrikansk", syftande på en kontinent eller en världsdel snarare än ett land. Men det är bara min känsla för ordet, i själva verket ger jag blanka fan i det här.
Jag tänkte faktiskt gå in i tråden och skriva samma sak, utan att ha läst ditt inlägg.

Australisk förknippar jag med Terra Australis fast i modern form, d v s "kontinenten" Australien, inte landet som sådant. Med ett sådant språkbruk får man även en liknande distinktion som den som finns mellan finländare och finnar. T ex är aboriginerna i så fall australiska medan den inflyttade befolkningen är både australisk och australiensisk.

/feldgrau

Läste lite kring det här med australisk, australiensisk och vad som representerar urbefolkningen det verkar vara olika beroende på vilken källa man använder...

Citera
2013-07-24, 08:39
Medlem
BarryHeros avatar
Nagon annan an jag som aldrig sagt nagot annat an "australiensk"?
Citera
2013-07-24, 11:26
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nagon annan an jag som aldrig sagt nagot annat an "australiensk"?
Ja, tydligen?

https://www.flashback.org/sp14175493
https://www.flashback.org/sp40266402
Citera
2013-12-16, 01:57
Medlem
Klossmongos avatar
Jaha, sitter här och spelar Quizkampen och där står att Julian Assange är australisk medborgare, och jag tänkte "australiensk medborgare heter det väl" googlade och hamnade här.
Men jag tycker fortfarande australiensk låter bättre.
Citera
2013-12-17, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Jaha, sitter här och spelar Quizkampen och där står att Julian Assange är australisk medborgare, och jag tänkte "australiensk medborgare heter det väl" googlade och hamnade här.
Men jag tycker fortfarande australiensk låter bättre.

Australiensisk, skulle jag säga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in