Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-17, 21:34
Medlem
skalman1973s avatar
Jag gjorde mycket kalops sjömansbiff och tjälknöl . Lite större kok gav bättre planering och mindre skräp .

Skräpmat förekom bara vid extrem tidsbrist .
Citera
2025-02-17, 22:25
Medlem
Blodpudding, färdigmarinerad kyckling, köttbullar med makaroner, falukorv, bacon, ägg, fiskpinnar och flintastek.

Hade en inneboende kock ett tag och tänkte att det skulle bli delikatesser men fanskapet åt bara fil med flingor hemma.
Citera
2025-02-17, 22:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Hur mycket väger du?
Ingen aning, 80 kilo kanske 90
Citera
2025-02-17, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Innan ni fann er fru som idag lagar maten åt dig, vad gjorde du vid yngre dagar och vad åt du?

Hur tillfredsställd blev du?

Antar att de var ganska mkt billys pizza, snabbmat, skräpmat etc.

Kan ni berätta lite genomgående?

tkr de finns sin charm i de.

Massa enkel mat som typ kokta ägg / stekta ägg på macka. Pytt i panna, ugnspannkaka med fläsk, makaroner och köttbullar/korv. Fiskpanetter. Ibland om jag åt bra lunch på jobbet så kunde det räcka med gröt på kvällen.
Citera
2025-02-17, 23:28
Medlem
iZmets avatar
I 20-årsåldern så gick fritösen varm, pommes. Kokade korv. Kunde ätas tio dagar i rad. Annars blev det mycket ostmackor och pizza. Kan sakna de dagarna ibland - idag är det ungar och näringsriktig mat, kostcirklar, fredagsmys och annat trams.
Citera
2025-02-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
protein till skott o vitaminer o mycke frukt o grön saker o lite allt möjligt som makaroner o kött bullar o pann kakor o korv stroganoff o plättar o biff rydberg o lax o spagetti o pilsner korv o kyckling o ris :P gymmar tungt o e 2 meter lång o 120 panner muskler så behövs rejält med bränsle =)

Proteintillskott är en sak, då särskrivs det inte, utan ordet skrivs ihop. Samma sak med korvstroganoff (en maträtt) och allt annat du särskriver. Du måste sluta särskriva så förbannat, vi blir snart galna här på Flashback!

Nåväl. Själv åt jag mest pasta och köttbullar !
Citera
2025-02-18, 10:31
Medlem
GregerMedeltids avatar
Någon vidare kock var man kanske inte som 19-åring, men nog fan klarade man att utfodra sig själv bättre än bara fryspizzor och hämtmat. Mycket enklare rätter med pasta eller ris, men också en del lärorika försök att laga lite klassisk husmanskost eller nya rätter efter receptbok.

Jag har aldrig förstått de som har någon form av stolthet över att inte kunna laga någon som helst mat. Även om man tycker det är kvinnogöra, så finns det väl inget mer omanligt än att vara beroende av mamma/frugan/Unilever för sin basala överlevnad? Nej, en bra karl reder sig själv, och bör kunna fixa i ordning lite mat från grunden till sig själv och sina gäster.
Citera
2025-02-18, 21:43
Medlem
SportquattroS1s avatar
När jag bodde i min första lägenhet och var runt 20 år så var det mycket makaroner och köttbullar, stuvade makaroner och falukorv, ägg och bacon, tacos, hamburgare, korv med bröd samt en del grytor som boeuf bourguignon och dylikt. På den tiden tränade jag en hel del, pendlade ett par timmar per dag och var ute på tävling många helger så ofta var det snabbt och lättlagat eller en matlåda ur kylen eller frysen som gällde.

Senare i livet för cirka 10 år sedan så lärde jag mig att göra hollandaisesås och bearnaisesås. Därefter så har det blivit mer kött, fisk och grönsaker.

Nu är jag 37 och bor ensam. Det är inte mycket som har ändrats de senaste åren annat än att jag har börjat äta ris även hemma och skaffat en riskokare.

Har ännu inte hittat något fruntimmer som lagar mat bättre än vad jag själv gör.
Citera
2025-03-12, 19:06
Medlem
Rätt mycket nudlar hehe. Min plastmamma gjorde ofta portions rätter till mig som hon frös in som jag kunde värma på, typ som Gorbys. Ofta fiskbullar med kokt potatis, så gott att bara värma på och enkelt
Citera
2025-03-13, 21:17
Medlem
Sladdarens avatar
Förenklat var matlagning trögt, svårt, okunnigt, oerfaren, bökigt kan man säga när man flyttade hemifrån vid 18 års åldern för första gången och sista. Mycket pasta med såser vart det minns jag iaf men backade inte ur på grönsakerna med en sallad till och det typiska att steka nåt kött (troligen fel i början) koka en potatis och ev nån sås till (kanske tom pulversåser) och typ kokta grönsaker till eller råkost. Minns jag gillade gratänger även då ganska mycket för det är lätt och bekvämt men man tog inte hand om råvarorna så bra ändå innan de las i gratängen. Kycklinglår marinerade och las i alufolie form och kördes sen ris till och nån sås. Att man stekte nåt kött sen blaffade på med mjölk och toppredde med mjölk utblandat med mjöl och smör lite grädde och bulljong mm som en sås. En favorit var ju köttfärssås även då. Ja mm.. Tex blandade jag makaroner med vita bönor med tomatsås å smör med nåt kött i .. ja man kunde ha konstiga kombinationer när man hade nyutflyttat hemifrån när man ville försöka själv i början

Det viktigaste är att man förstår hur man tar hand om varje råvara som ingår till en viss rätt på antingen 1 sätt eller annat sätt som passar för rätten och sen sitt egna sätt efter man provat dom två

Idag är jag i det läget att jag gör mycket på mitt sätt istället och sätter knorr på olika tillagningsmetoder och inte nödvändigtvis som det står hur man ska tillaga det eftersom jag vet redan hur det blir och mitt blir bättre att ändra det för mig personligen iaf
Senast redigerad av Sladdaren 2025-03-13 kl. 21:21.
Citera
2025-03-14, 18:12
Bannlyst
Det var ungefär som nu, bara det att inget har förändrats. Förutom att jag är äldre och fortfarande ensamstående.

Det blir aldrig snabbmat eller färdigrätter, där går min gräns för hur lågt jag sjunker i det avseendet. Visst kan man använda halvfabrikat undantagsvis, men en riktig karl lagar sin egen mat.

Ofta blir det samma sak, spagetti och köttfärssås, hemgjord pizza på ugnsplåt, eget hembakt bröd.

Inget speciellt men god och gedigen mat så man klarar av ett dagsverke.
Citera
2025-03-15, 01:04
Medlem
JerryCottons avatar
Har alltid varit intresserad av matlagning så lagade bra mat även när jag flyttade hemifrån till Fjollträsk. Mycket kött med potatis och rotfrukter + sås i olika variationer. Pasta med trattkantarellsås svängde jag ofta ihop efter jobbet. Egenfiskad strömming med mos under säsong. Köttfärssås samt chili con carne var stapelmat, även kålpudding och levergryta. Nämnas bör att jag inte hade någon ordentlig frys, bara ett litet frysfack, ibland inte ens det.

Utkörning från restauranger var knappast uppfunnet då. Fanns väl bara typ Pizza Express eller vad de hette och de var usla. En pizza kostade runt 50 spänn + utkörningsavgift vilket var riktigt saftigt på den tiden. Som bonus kunde man även beställa cigg om man var rökare.

När jag kom upp mig lite i smöret så åt jag lunch ute lite oftare. Speciellt på fredagar då det nästan alltid blev steak frites och en stor stark. En kaffe och konjak på det på kontoret.
Senast redigerad av JerryCotton 2025-03-15 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in