Citat:
Ursprungligen postat av
Peterlll06
Hej alla! Jag letar för närvarande efter en direktansluten lagringsenhet (DAS) till mitt företag. Jag överväger för närvarande TerraMasters D4-320 och D6-320. Det är verkligen svårt att fatta ett beslut. Jag skulle vilja fråga alla, ur kostnadseffektivitetsperspektivet.
Vårt företags dagliga arbete innebär lagring och hämtning av en stor mängd designmaterial, projektdokument och videomaterial. Mängden data förväntas öka i viss utsträckning under de kommande ett eller två åren.
När det gäller lagringskapacitet har D4-320 4 hårddiskplatser, medan D6-320 har 6 hårddiskplatser. Med vår nuvarande datavolym är D4-320 knappt tillräcklig, men med tanke på efterföljande expansion verkar skalbarheten för D6-320 vara mer fördelaktig. De initiala upphandlingskostnaderna kommer dock också att öka i motsvarande mån. Om jag väljer D4-320, blir det svårt och kostsamt att utöka lagringsutrymmet senare?
Länk:
https://www.amazon.se/dp/B0CTWSD8X6/
Du vill lösa ditt företags lagring med billigaste möjliga hårddisk-kabinett från Amazon?
Okej. Lägger inga värderingar i det........
Men har du funderat på en bättre lösning? 2 st Synology-NAS där den ena lagringen, den andre är backup. Och sen fixar du en extern, offsite, backup för backupen.
Varje sådan Synology så köper du minst 4-diskars variant, och kör dem i lämplig RAID-konfiguration internt.
Dyrare? Javisst, men bra mycket bättre.
Och ska du ha ÄNNU säkrare och bättre så lyssnar du inte på en hemma-pajsare som mig, utan köper ännu bättre pryttlar.
Det du har i din trådstart kan man lagra sina filmer nerladdade från PirateBay på, inte sitt arbete.
Förresten. Vad pratar du om för data-volum? Om en 4-diskars är för liten, och så vitt jag vet är väl 24TB/disk inga konstigheter, alltså närmare 95TB. Du har alltså mer data än så?