2025-02-17, 00:21
Medlem
Tokyo story https://www.imdb.com/title/tt0046438/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_tokyo%2520stor y

Handlar om två föräldrar från den japanska landsbygden som åker för att hälsa på sina vuxna barn i Tokyo. Problemet är bara att barnen har inte tid för dem, och verkar mest uppleva det som ett besvär att ha föräldrarna där. Det antyds även att de verkar skämmas för sina föräldrar. När dottern presenterar föräldrarna i en scen för en av sina kunder på frisersalongen hon jobbar på så säger hon "det här är några bekanta från landet." Tyvärr är nog detta en verklighet i vissa familjer, att ens föräldrar snarare upplevs som ett problem än att det finns en glädje att träffa dem och ta hand om dem på äldre dar. När man ser filmen så inser man också att blod är inte alltid tjockare än vatten. Detta är en riktigt välgjord film som med enkla medel lyckas föra fram en gripande historia och viktigt ämne.

Jag ger Tokyo story en 4a av 5 möjliga.

Vad tycker ni om Tokyo story? Man har tydligen tagit inspiration från filmen Make way for tomorrow från 1937. Är denna eller Make way for tomorrow den bättre av de två?
Citera
2025-02-17, 11:31
Medlem
Quid pro quos avatar
Jag tyckte mycket om Tokyo Story när jag hade en period av att konsumera mycken Japansk film. Ozu är ju också en av de större japanska regissörerna. Kolla in hans "There was a father"(Chichi ariki), med samma huvudrollsinnehavare(Chishû Ryû) som i Tokyo Story, en man som tidigt fick ta gubbroller.

I Tokyo Story spelar Setsuko Hara den änglalika svärdottern som behandlar det äldre paret som vore hon deras kött och blod. Hon förtjänar också att beskådas i Kurosawafilmen "Idioten" (Hakuchi) från 1951.

Make way for tomorrow har jag tyvärr missat, men den kan man se på archive.org. Tror nog inte att jag kommer att hålla den lika högt som de kulturellt mer avancerade japanernas film tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in