2025-02-16, 22:54
Medlem
Som rubriken lyder. Jag har en bekant som är en hyfsat erfaren veterinär som vill öppna en klinik där jag kommer sköta allt pappersarbete, och hon kommer ta hand om själva veterinärsarbetet, så vi kan ignorera lönekostnader till att börja med.

Vad skulle utrustningen kosta? Och var hittar man det? Helst begagnat för att hålla nere priserna.
Citera
2025-02-16, 23:00
Medlem
mikaelss avatar
Om du inte ens har en aning om det undrar jag hur mycket aning du (ni?) har om affären i övrigt?
det kostar 5, 15, 500, en halv miljon, bara ni vet var lokalen och utrustningen är värd, inte vi här på Flashback.

Men visst, ni fixar det på ett par hundratusen, klart!
Citera
2025-02-16, 23:06
Medlem
Klarar ni inte av att googla? Hur ska ni då klara av att driva företag?!

Här säljs begagnad veterinär utrustning, från Storbritannien:

https://www.photonsurgicalsystems.co.uk/product-category/pre-owned/
Citera
2025-02-16, 23:07
Medlem
Det är inte helt lätt komma igång med en veterinärklinik.

Var beredd på att söka tillstånd och licenser. Detta är administrativt arbete som kan ta lång tid och innebära vissa avgifter.

Lokal, svårt uppskatta kostnad men vissa verksamhetskrav på lokalen finns så man måste välja lokal noga.

Medicinsk utrustning, kan variera lite, men förmodligen är den stora initiala kostnaden för medicinsk utrustning. Hur ska verksamheten se ut? Ska man även operera djuren eller samarbeta med någon annan veterinärklinik?

Startkapitalet rekommenderas att vara flera hundratusen kr upp till ett par miljoner.

Min rekommendation är att ta kontakt med en befintlig veterinärklinik och kanske jobba där lite samt prata om samarbetsmöjligheter. Kanske dela på bördan och expandera verksamheten till ytterligare en stad eller liknande.

Att köpa begagnat, det kan du nog bäst få svar genom att ta reda på vilken utrustning som behövs och sedan kolla vad kostnaden blir. Det är troligt att du inte hittar all utrustning på en och samma gång.

Ett alternativ är också att köpa upp en befintlig veterinärklinik som redan har en fungerande verksamhet.
Citera
2025-02-16, 23:10
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Som rubriken lyder. Jag har en bekant som är en hyfsat erfaren veterinär som vill öppna en klinik där jag kommer sköta allt pappersarbete, och hon kommer ta hand om själva veterinärsarbetet, så vi kan ignorera lönekostnader till att börja med.

Vad skulle utrustningen kosta? Och var hittar man det? Helst begagnat för att hålla nere priserna.

Hur långt är ett snöre?

Du kan starta en enmansmottagning för smådjur eller en mottagning för stora djur.
Det kan kosta allt från ett par hundra tusen till flera miljarder. Konstig fråga.
Citera
2025-02-16, 23:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Klarar ni inte av att googla? Hur ska ni då klara av att driva företag?!

Här säljs begagnad veterinär utrustning, från Storbritannien:

https://www.photonsurgicalsystems.co.uk/product-category/pre-owned/

Vad tror du den kommer gå för?
Citera
2025-02-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är inte helt lätt komma igång med en veterinärklinik.

Var beredd på att söka tillstånd och licenser. Detta är administrativt arbete som kan ta lång tid och innebära vissa avgifter.

Tack för svar, men vadå för tillstånd och licenser? Räcker det inte med att starta AB och att hon är legitimerad veterinär?
Citera
2025-02-16, 23:51
Medlem
Citat:
Tack för svar, men vadå för tillstånd och licenser? Räcker det inte med att starta AB och att hon är legitimerad veterinär?

Bra att redan vara legitimerad veterinär. Det är en av punkterna.

Det behövs även tillstånd från länsstyrelsen att bedriva djursjukvård och registrering/tillstånd från jordbruksverket för anläggningar med djur. Man har även några EU-regler att följa, som de två myndigheterna kommer tillse att veterinärkliniken följer.

Lokalerna måste uppfylla krav på hygien och smittskydd, samt att man hanterar riskavfall korrekt.

Lokalerna måste vara godkända med ändamålsenliga rum såsom väntrum, mottagningsrum och annan nödvändig utrustning.

Transporttillstånd från jordbruksverket behövs om man transporterar djur.

Patientjournalföring behövs.

Det är Länsstyrelsen och Jordbruksverket man ska kommunicera med för att få igenom alla tillstånd och licenser och möta upp kraven som ställs från myndigheternas sida.
Citera
2025-02-16, 23:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
En hel del av de dyrare maskinerna såsom röntgen, labutrustning osv går många gånger att leasa men blir tyvärr inte gratis för det.

Lokal beror helt på vart de ligger, ska ni hyra eller köpa? Hur mycket ombyggnad behövs för aanpassat.
Citera
2025-02-17, 00:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Vad är det för djur?
Vilket tjänsteutbud skall ni ha?
Om ni inte vet det är det meningslöst att ställa frågan.
Man måste börja där för att ha basen för en grov uppskattning.
----------
hund, katt, marsvin, iller, kanin etc
Lokalanpassning för ventilation 300 k sju rum minst (två för underökning)
medicinsk utrustning 1500 k
Läkemedel & förbrukningsmaterial 400 k
plus allt annat som inte är specifikt för branschen 500k
Tja runt 2,5 mille men upp till 4 mille om du skall ha skitbra grejer för anestesi, blodanalyser å röntgen
Citera
2025-02-17, 12:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:

GOOGLA!!!!!

Av princip googlar jag inte åt vuxna människor.

Ge dig inte in i detta!
Senast redigerad av trottwell 2025-02-17 kl. 12:15.
Citera
2025-02-17, 13:18
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Hur är det möjligt att din bekanta som är legitimerad veterinär inte har koll på vad för tillstånd osv som behövs?
Skulle stark avråda allmänheten till att lämna in sin djur på er klinik.
Känns lite som piff och puff öppnar veterinär klinik.

Hoppas det stannar vid planeringsstadiet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in