Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jag förstår inte din glädje. Visst hade det varit bra om Putin försvann. Men det kommer ju säkert aldrig att ske. Däremot vill man en gång för alla få stopp på ryska invasionsförsök.
Det är inte helt orealistiskt. På 1980-talet så ockuperade Sovjet Afghanistan. När de till sist gav upp så kollapsade Sovjet inte långt därefter
Ryssland idag är ganska försvagat och skulle säkert kunna hamna i akut kris inom något år.
Men naturligtvis hade det underlättat om USA hade hjälpt till. I normala fall hade de ju gjort det. Men Trump är inte normal
Jag har fått nog av dryga amerikanska jocks som snackar och uppträder som om hela Europa var deras Disneyland, skryter med att "Ja, Europa suger ju USA.s kuk, haha, det kan väl alla se? Och
du var också med och röstade fram de politiker som gör jobbet åt oss under det här kriget, det är ERA politiker, de representerar DIG! Jag skrattar hela vägen till banken medan Europas länder står kvar på knä och lydigt tjänar oss"
"Jag har inte röstat fram Ursula, Mark Rutte eller någon av dessa blåsta neo-cons" svarade jag (i kommentarfältet på Youtube i höstas).
"Klart att du har, om du och en majoritet av ander européer inte hade röstat på dem så hade de inte suttit vid makten" svarade jänkaren. När jag postade ett svar blev det stoppat direkt av Youtubes filter, trots att det inte bröt mot några regler.
Och som dessutom ensidigt hävdar att deras land var den
enda verkliga segraren i både första världskriget, andra världskriget och det kalla kriget, det enda land som aldrig har gjort något fel. (USA:s rent militära insats i första världskriget i Europa var i stort sett begränsad till att man var med om en enda operation, nämligen Meuse-Argonne-offensiven i Flandern 1918, under de siata 1½ månaderna av kriget - vid det laget var det redan solklart att Tyskland skulle komma att förlora - men amerikanska skolbarn lör sig ändå att det var USA som avgjorde hela första världskriget).
Länder här i Europa
har verkligen gjorts till någon sorts slavar eller tvättgummor på den amerikanska triumfvagnen och många är inte ens medvetna om hur mycket amerikanerna ser ner på oss eller ser Europa som en konkurrent, berömmer oss egna ögonblicket för att knuffa oss åt sidan i nästa.
Entitlement är bara förnamnet, och Ukraina är ett uttryck för detta.
Därför är det kul att få ett så svidande tydligt tecken på USA:s nederlag (jo, NATO är på många sätt en förlängning av USA:s strategiska behov), ett nederlag som man kan köra ner i halsen på dessa självgoda jocks framöver.

Och på deras eftersägare här hemma i Sverige.
Även om USA kommer att vara med och förhandla fram fredsavtalet så blir utfallet ett ederlag även för dem, ett tecken på att deras land är på dekis som supermakt.