2025-02-15, 11:00
Medlem
Jag ÄLSKAR kaffet som är på alla lunch ställen. De bara smäller i huvudet direkt. Det är liksom potent på någotvis.

Vad köper man för att få det hemma utan att ruinera sig själv? jag har en sån för 600 kr typ med filter men det händer ju inget, de blir inte rakt in i huvudet utan man får dricka mycket och då blir man istället bara seg och trött och den där ruschen som kaffet på lunch ställen uteblir.

Frågan är då, är det pga deras maskin eller är det deras speciella kaffe som är så? Asså att restuaranger får något annat kaffe av Gevalia eller liknande?

Tacksam för svar!!
Citera
2025-02-15, 11:07
Medlem
Köp en vanlig bryggare, sätt på en kanna, låt stå i en timme så att kaffet antar rätt brungrå nyans. Avnjut. Glöm inte att det ska ligga ett gammalt mynt på plattan också.
Citera
2025-02-15, 11:08
Avslutad
Du brygger kanske för svagt? Jag dricker rävpiss till frukost: 5-6 kaffemått till 1,5 koppar vatten, det slår alltid lika skönt.

Andras kaffe brukar smaka vatten, och när jag testat såna där "extrema" energidrycker kände jag ingenting.

Sen har koffein en annan klurig egenskap: kroppen vänjer sig beroende på vilken tid du intar det. Så om du är van att dricka på morgonen, kommer en kopp runt 12-13 (lunchtid) att kännas mer eftersom din kropp inte "förväntar sig" kaffe den tiden.

Vet dock inte om detta stämmer, tror det var Joe Rogan som sa det.
Citera
2025-02-15, 12:16
Avslutad
Tror att det även kan ha med faktorer som att du är ute bland massa folk att göra. De väldiga sinnesintrycken förstärker drogen. Uteställen brukar ha kraftfulla espressomaskiner dessutom som är något bättre än den man brukar ha hemma.
Citera
2025-02-15, 12:45
Avslutad
Investera i en fin kaffemaskin, min kostade runt 18000, köpte den för 7 år sedan och den är fortfarande hel och ren, visst det kostar mycket, men den håller länge och du får helt magiskt kaffe! Helt klart värt.
Citera
2025-02-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Köp en vanlig bryggare, sätt på en kanna, låt stå i en timme så att kaffet antar rätt brungrå nyans. Avnjut. Glöm inte att det ska ligga ett gammalt mynt på plattan också.

Vad är myntet till för?

Jag frågade google gemini och fick vet att ligger det ett där, så är det troligen av misstag och det bör tas bort. Finns inga beägg för tradition eller sedvänja.

Så, vaffö?
Citera
2025-02-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad är myntet till för?

Jag frågade google gemini och fick vet att ligger det ett där, så är det troligen av misstag och det bör tas bort. Finns inga beägg för tradition eller sedvänja.

Så, vaffö?

Myntet ligger där för att kannan inte skall stå direkt på plattan och bli bränt.
Citera
2025-02-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Myntet ligger där för att kannan inte skall stå direkt på plattan och bli bränt.

Så jag berättade det för gemini och fick då veta att det är en mycket vanlig anledning för att skydda pannan mot missfärgningar... Vän av ordningen kan ju då undra varför Gemini inte sa det när jag frågade först...
Så, ta det som en lärdom att inte lita på svaret från en "AI"....

Anyway. Till TS: det är snutkaffe du vill ha. (teknisk benämning, ej varumärke). Undrar om inte såna där stora kaffe"bryggare" med tappkran som finns på en del fik/restauranger gör det mest brända och illasmakande kaffet... Hur man ska replikera hemma? Well. Pass. Men att låta kaffe stå och gotta tills sig i timmar är nog en del av svaret.
Citera
2025-02-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag ÄLSKAR kaffet som är på alla lunch ställen. De bara smäller i huvudet direkt. Det är liksom potent på någotvis.

Vad köper man för att få det hemma utan att ruinera sig själv? jag har en sån för 600 kr typ med filter men det händer ju inget, de blir inte rakt in i huvudet utan man får dricka mycket och då blir man istället bara seg och trött och den där ruschen som kaffet på lunch ställen uteblir.

Frågan är då, är det pga deras maskin eller är det deras speciella kaffe som är så? Asså att restuaranger får något annat kaffe av Gevalia eller liknande?

Tacksam för svar!!

Vanligtvis har lunchrestauranger bryggare från Coffee Queen, nu säljs de under namnet Crem.

https://www.kaffegrossisten.se/kaffebryggare/crem/
Citera
2025-02-15, 13:12
Medlem
godboys avatar
Citat:

Tacksam för svar!!
De flesta klassiska lunchställen och även hotell har Queenbryggare. https://www.kontorsgiganten.se/kaffebryggare-coffee-queen-original-m2-2x1-8l-p-25?from=gpla&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAk8G9BhA0Ei wAOQxmfh58xyLTnmx1zOnjzvUzc59VlijLC2WQ-dATjg5OOU1ltAnJiDATYxoCgzYQAvD_BwE Ofta används Löfbergs Lila i dospåsar, d v s att en påse är till en kanna. Queenbryggarna som nu bytt namn till Cream av någon anledning är effektiva och snabba samt driftsäkra.

Kaffet som används är långt från fantastiskt men det funkar.
Citera
2025-02-15, 13:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Tacksam för svar!!
Kaffet spelar stor roll här, allt annat än zoegas är fattigt skit.
Citera
2025-02-15, 14:19
Medlem
Citat:
Tror främst som flera skriver, att det beror på att det fått stå på ett tag. Ofta använder lunchrestaurangerna portionspåsar till sina bryggare, så att man överdoserar är knappast troligt. Malningsgraden brukar de kalla "maskinbrygg", https://www.torebrings.se/produkt/maskinbrygg-mellanrost-gevalia-professional/4032697 och jag har fått för mig att det är något grövre än vanligt bryggkaffe. Antagligen är det samma som den civila varianten E-brygg, https://www.kontorsgiganten.se/kaffe-gevalia-mellanrost-e-brygg-500g-p-25

Sedan kanske det kan påverka hur mycket kaffe man brygger åt gången? Bryggarna som krogarna använder är ofta snabbare än hemmamaskiner, så du bör nog ha en maskin med hög effekt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-15 kl. 14:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in