2025-02-14, 21:54
Medlem
Jag har märkt att barnafödandet sjunker rejält, men varför? Är det för att fler har det dåligt ställt ekonomiskt och saknar jobb, och därför inte skaffar barn? Eller handlar det mer om att vissa helt enkelt inte vill ha barn längre?

Jag har själv nyligen fått två barn, och många av mina vänner har också barn. Jag kommer från en familj med bra ekonomi och utbildade föräldrar, och nästan alla jag växte upp med har också skaffat barn. Det verkar som att de som har en stabil ekonomi och utbildning fortfarande bildar familj, medan de som har det sämre ställt får färre barn. Och självklart får miljöpartister färre barn eftersom de är rädda för klimatet och framtiden…

Borde vi inte se detta som något positivt? En mer utbildad och rikare generation där föräldrarna faktiskt har råd att försörja sina barn, trots höga levnadskostnader. Färre barn i utsatta familjer borde väl i teorin minska sociala problem?

Vad tänker ni?
Citera
2025-02-14, 22:01
Medlem
Nu är anekdoter från ditt privatliv ointressanta. 2 barn är inte mycket. Det är inte ens tillräckligt för en stabil befolkning.

Fakta däremot är att det skaffas flest barn i Afrika. Där föder kvinnor i genomsnitt 4-5 barn per kvinna. Även bland religiösa fundamentalister som Amish och ortodoxa judar skaffas många barn, ca 9-10 per kvinna. Varken afrikaner eller Amish är rika.

Ju högre utbildning och ju högt fokus på jobb, pengar och karriär, desto färre barn. Dessutom blir dessa barn mer dysfunktionella pga föräldrar som har fokus på annat än barnen.
Citera
2025-02-14, 22:04
Medlem
Loreias avatar
Jag har upplevt att det är tvärtom, ju högre utbildning desto färre barn. Däremot så skaffar folk med taskig ekonomi och som inte klarade grundskolan flera barn
Citera
2025-02-14, 22:07
Medlem
manfalangs avatar
tycker jag ser bara mer och mer barnvagnar och barn så svårt sett att det skulle gått ner som TS påstår
Citera
2025-02-14, 22:09
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Jag har märkt att barnafödandet sjunker rejält, men varför? Är det för att fler har det dåligt ställt ekonomiskt och saknar jobb, och därför inte skaffar barn? Eller handlar det mer om att vissa helt enkelt inte vill ha barn längre?

Jag har själv nyligen fått två barn, och många av mina vänner har också barn. Jag kommer från en familj med bra ekonomi och utbildade föräldrar, och nästan alla jag växte upp med har också skaffat barn. Det verkar som att de som har en stabil ekonomi och utbildning fortfarande bildar familj, medan de som har det sämre ställt får färre barn. Och självklart får miljöpartister färre barn eftersom de är rädda för klimatet och framtiden…

Borde vi inte se detta som något positivt? En mer utbildad och rikare generation där föräldrarna faktiskt har råd att försörja sina barn, trots höga levnadskostnader. Färre barn i utsatta familjer borde väl i teorin minska sociala problem?

Vad tänker ni?

Du har helt fel.
Människor med låg utbildning och låg inkomst skaffar vanligtvis fler barn, och tidigare i livet än högutbildade med hög inkomst.
Det är i första hand rika länder som har låga födslotal, medan det föds många barn i fattiga länder.
Citera
2025-02-14, 22:16
Medlem
Är väl typiskt att tex WT klämmer ur sig barn åt höger och vänster?

Och dem är ju inte direkt kända för att vara varken rika eller välutbildade.
Citera
2025-02-14, 22:18
Medlem
Rodwizards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
tycker jag ser bara mer och mer barnvagnar och barn så svårt sett att det skulle gått ner som TS påstår

Imponerande statistiskt underlag minsann. Dina empiriska bevis är överväldigande, bygg fler förskolor! Men TS är inte helt ute och cyklar enhjuling: https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/modrarna-i-sverige-blir-allt-aldre--och-farre-barn-fods/
Citera
2025-02-14, 22:23
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodwizard
Imponerande statistiskt underlag minsann. Dina empiriska bevis är överväldigande, bygg fler förskolor! Men TS är inte helt ute och cyklar enhjuling: https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/modrarna-i-sverige-blir-allt-aldre--och-farre-barn-fods/
Men du menar att du har belägg att det födds färre barn och att min uppskattning bara tramsande?
Citera
2025-02-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare

Vad tänker ni?
Tänker att du är en självgod idiot som har svårt att se samhället som det är.
Citera
2025-02-14, 22:29
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Den här nya generationen är ju helt rubbad mentalt. Man växer inte upp i samma atmosfär som våra föräldrar och förfäder gjorde. Levnadsstandarden i dag är katastrof jämfört med för 50-60 år sen. På den tiden kunde du vara dum i huvudet eller ha ett lågt IQ men så länge du visste hur man använder en hammare och skruvmejsel så hade du både ett hus och en bil. Unga människor idag kan knappt få ihop pengar till en Toyota Corolla eller köpa en sunkig lägenhet.

Det finns för många människor som lever i depression och ångest i detta systemet och detta är delvis anledningen till att många inte ens tänker på att skaffa barn. Jag säger inte att detta gäller alla men alla dom som man pratar om detta med att skaffa barn så säger dom "Hur världen ser ut nu så vet jag inte om jag vill ha barn"
Citera
2025-02-14, 22:33
Medlem
MarcoStars avatar
Att barnafödandet minskar tror jag handlar mer om individualism och självförverkligande.

Även om Sverige har en stor offentlig sektor och generös barnomsorg, för att vem som helst ska kunna bli vad som helst, så kan man inte förneka att småbarn tar mycket tid, ork och energi som man annars kan investera i sig själv. Att skaffa barn är en självuppoffring som många i dag inte är beredd att göra.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-02-14 kl. 22:35.
Citera
2025-02-14, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Ja du ser barnvagnar där den som håller i den är typ 35 bast och fått sin första och kanske sista unge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in