Citat:
Ursprungligen postat av
toalettdykare
Jag har märkt att barnafödandet sjunker rejält, men varför? Är det för att fler har det dåligt ställt ekonomiskt och saknar jobb, och därför inte skaffar barn? Eller handlar det mer om att vissa helt enkelt inte vill ha barn längre?
Jag har själv nyligen fått två barn, och många av mina vänner har också barn. Jag kommer från en familj med bra ekonomi och utbildade föräldrar, och nästan alla jag växte upp med har också skaffat barn. Det verkar som att de som har en stabil ekonomi och utbildning fortfarande bildar familj, medan de som har det sämre ställt får färre barn. Och självklart får miljöpartister färre barn eftersom de är rädda för klimatet och framtiden…
Borde vi inte se detta som något positivt? En mer utbildad och rikare generation där föräldrarna faktiskt har råd att försörja sina barn, trots höga levnadskostnader. Färre barn i utsatta familjer borde väl i teorin minska sociala problem?
Vad tänker ni?
Du har helt fel.
Människor med låg utbildning och låg inkomst skaffar vanligtvis fler barn, och tidigare i livet än högutbildade med hög inkomst.
Det är i första hand rika länder som har låga födslotal, medan det föds många barn i fattiga länder.