2006-08-25, 18:27
Medlem
Tjohildas avatar
Postar här, vet inte riktigt var det hör hemma:

I slutet av nittiotalet fanns det ett stånd på Medborgarplatsen där man sålde färskpressad fruktjuice med "uppiggande" örter i. Jag och kompisen köpte varsitt glas, eftersom vi skulle på ett tråkigt möte tog vi den starkaste varianten. Och fy i hunna så höga vi blev! Efter bara några minuter började det sticka i tår, fingrar och läppar. Vi gick en halvmeter över asfalten, jag fick hög puls och förstorade pupiller.

Nu undrar jag vad i fridens dar det kan ha varit i juicen? Nån form av efedrin? Har inte sett den där baren på rätt många år. Det var ju halvkul för oss, men tänk om nån gick och handlade den där juicen till sitt barn eller gamla mormor med hjärtfel?
Citera
2006-08-25, 20:34
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Postar här, vet inte riktigt var det hör hemma:

I slutet av nittiotalet fanns det ett stånd på Medborgarplatsen där man sålde färskpressad fruktjuice med "uppiggande" örter i. Jag och kompisen köpte varsitt glas, eftersom vi skulle på ett tråkigt möte tog vi den starkaste varianten. Och fy i hunna så höga vi blev! Efter bara några minuter började det sticka i tår, fingrar och läppar. Vi gick en halvmeter över asfalten, jag fick hög puls och förstorade pupiller.

Nu undrar jag vad i fridens dar det kan ha varit i juicen? Nån form av efedrin? Har inte sett den där baren på rätt många år. Det var ju halvkul för oss, men tänk om nån gick och handlade den där juicen till sitt barn eller gamla mormor med hjärtfel?
Ehh säker på att det int evar plasebo? känns inte som ett "seriöst" ställer har något skumt i....
Citera
2006-08-28, 19:34
Medlem
Tjohildas avatar
Nä nä, ingen placeboeffekt. Jag hade knappt tagit något värre än alvedon på den tiden, och jag hade inte väntat mig någon annan effekt än av en kopp kaffe. Sen hände det ju oss båda samtidigt, och på mötet vi skulle på sen fanns en sjuksköterska med. Vi bad henne kolla, och det var hon som noterade pupillförstoringen och den markanta pulsökningen.

Juiceståndet togs ju bort sen, har aldrig sett det någon annanstans. Kanske var det fler som råkade ut för oönskade effekter och drog in polisen eller så? Vad jag undrar, som sagt, är om fler köpte juice där och vad det kan ha varit för örtextrakt. Efter vad jag har läst senare kan det ha varit nåt efedrinliknande, men är det någon här som vet?
Citera
2006-08-28, 21:23
Medlem
ExCowboys avatar
Det låter onekligen som efedrin. Det brukar sticka rätt mycket och man ökar garanterat pulsen. Dessutom var det ju hyfsat lagligt för några år sen..

EDIT: Dessutom så kan det ju komma i ephedra-form och är då just en "uppiggande ört".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in