2025-02-14, 02:19
Medlem
Efter en stroke för en bunt år sedan är jag ljudkänslig och behöver ett chassi som dämpar fört och främst coil whine på mitt 7900XTX och har bra luftflöde utan RGB och helst utan fönster och så stilrent om möjligt likt Fractal Design Define 7.
Citera
2025-02-14, 05:00
Inte exakt vad du förfrågar men om det är coil whine som triggar din översensivitet kan du prova att byta nätagg till ett bättre. I vissa fall hjälper det med GPU coil whine. Bara att lämna tillbaka om det inte fungerar.
Citera
2025-02-14, 07:57
Medlem
Om möjligt placera datorn i ett annat rum och dra förlängning. Coilwhine är svårt att dämpa bra men finns säkert något chassi som är extra dämpat. Har inget tips på chassi att ge just nu dock.

Problemet brukar vara att ljudet letar sig ut ur ventilationshålen även om det har dämpning inuti.
Senast redigerad av Fapboy4life 2025-02-14 kl. 08:02.
Citera
2025-02-14, 11:55
Medlem
Skulle ljudet vara störande för en person utan problemen du har ?

Har du kvar garanti eller rent utav åberopar den 3 åriga reklamationsrätten, så skulle jag prova byta kortet mot annat nytt.

Det här med coilwhine är ett lotteri och ofta när produkten är ny och har coilwhine, så brukar det ge med sig efter en tid till det bättre.

Orkar man och har kunskapen, så kan man felsöka genom att trycka med ett suddgummi på komponenterna tills det blir tyst, då har man hittat felkällan och kan antingen lägga på en pads eller ev spraya ett lager med lack.

Ibland blir man lite lurad också eftersom problemet kan härröra från PSU.
Citera
2025-02-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
...
Ibland blir man lite lurad också eftersom problemet kan härröra från PSU.
Just det, även om ljudet korrelerar med att du sätter i gitt grafikkort så kan det vara PSUn som 'hamnat i ett nytt arbetsläge'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in