• 5
  • 6
2025-04-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du får själv lämna vetenskapliga källor på dina länkar om du inte litar på dem.
Vad menar du ens att jag har påstått från din länk utom att det väl är bra saker om det stämmer - tycker du inte själv det är bra om vaccinet lindrar sjukdomen?

Det är ju någonting du måste bevisa med empiriska studier och inte ett grundlöst påstående som du hittat i tarmen.

Hur vet du att vaccinet är ett nettopositiv om vi inte vet vad de eventuella bieffekterna är, alternativt hur mycket och många som får en lindrigare sjukdom?
Citera
2025-04-23, 00:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Igen, det enda jag påstår med länkad referens till artikeln i npr.org är att RFK Jr. har stoppat CDCs influensavaccin-kampanj med namnet "Wild to mild".

Vad som i övrigt framkommer i artikeln är inte relevant för mitt påstående. Bara det.

Dvs, om nu signaturen "SnakePlisssken" hittar något annat i artikeln som han vill göra gällande så är det knappast mitt ansvar.

Se ovan.

Inte?

Så här skriver signaturen (min fetning):

"SnakePlissken" reserverade ingalunda med ett "om" här.

Men bra, då backar han ifrån sitt påstående om att influensavaccinerade blir mindre sjuka än ovaccinerade. Nu vill han endast göra gällande att, "det är positivt att [om] folk inte blir lika allvarligt sjuka."

Då släpper vi den ankan också.

Kvaaack kvack kvaack kvack....

Ok, här har du en sådan studie:
Among patients with A/H3N2 infection, receipt of seasonal influenza vaccine was associated with reduced symptom severity
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4684491/

Här är en till:
“We found that for vaccinated people, the risk of having influenza illness severe enough to require a doctor’s visit is cut in half compared to unvaccinated people,"
https://www.eurosurveillance.org/con...5.30.4.2500059

Och här finns en hel radda med länkade källor till sådana studier: https://science.feedback.org/review/...utweigh-risks/

Med det sagt - jag skrev alltså att det är märkligt att RFKjr ville ta bort kampanjen som beskrev att vaccinerna inte stoppar spridning. Det har du fortfarande inte kommenterat (på vettigt sätt i alla fall).
Citera
2025-05-02, 08:31
Medlem
Goda nyheter från RFK Jr... nya vacciner måste genomgå studier mot placebo innan de får släppas!!

Happy days!!

RFK Jr plans placebo-trial testing for 'all new vaccines'
https://www.bbc.com/news/articles/crkx3egk3ygo
In a statement first given to the Washington Post, the Department of Health and Human Services (HHS) said this week, "All new vaccines will undergo safety testing in placebo-controlled trials prior to licensure — a radical departure from past practices".

The agency did not provide details on which "new vaccines" would be included.

But officials have suggested that updated Covid-19 shots may be included, which vaccine experts say could slow down vaccine access.
En stor jävla skandal att det inte har varit praxis förut... men bättre sent än aldrig.
Citera
2025-05-08, 15:51
Medlem
På tal om RFK Jr's löfte om att autismens 'gåta' ska vara i princip löst i september i år:
NIH, CMS Partner to Advance Understanding of Autism Through Secure Access to Select Medicare and Medicaid Data

The National Institutes of Health (NIH) and the Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) today announced a landmark partnership to enable NIH to build a real-world data platform enabling advanced research across claims data, electronic medical records, and consumer wearables.

This partnership will focus first on enabling research around the root causes of autism spectrum disorder (ASD). In the long term, the partnership will link real-world data, in a manner consistent with applicable privacy laws to protect Americans’ sensitive health information, for research on chronic conditions—a core priority of President Trump and the Department of Health and Human Services (HHS) Secretary Robert F. Kennedy, Jr.

“We’re using this partnership to uncover the root causes of autism and other chronic diseases,” said HHS Secretary Robert F. Kennedy, Jr. “We’re pulling back the curtain—with full transparency and accountability—to deliver the honest answers families have waited far too long to hear.”
Och då infinner sig förstås frågan om varför det här inte har gjorts tidigare.

Någon som tror sig veta?
Citera
2025-05-08, 16:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
På tal om RFK Jr's löfte om att autismens 'gåta' ska vara i princip löst i september i år:
NIH, CMS Partner to Advance Understanding of Autism Through Secure Access to Select Medicare and Medicaid Data

The National Institutes of Health (NIH) and the Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) today announced a landmark partnership to enable NIH to build a real-world data platform enabling advanced research across claims data, electronic medical records, and consumer wearables.

This partnership will focus first on enabling research around the root causes of autism spectrum disorder (ASD). In the long term, the partnership will link real-world data, in a manner consistent with applicable privacy laws to protect Americans’ sensitive health information, for research on chronic conditions—a core priority of President Trump and the Department of Health and Human Services (HHS) Secretary Robert F. Kennedy, Jr.

“We’re using this partnership to uncover the root causes of autism and other chronic diseases,” said HHS Secretary Robert F. Kennedy, Jr. “We’re pulling back the curtain—with full transparency and accountability—to deliver the honest answers families have waited far too long to hear.”
Och då infinner sig förstås frågan om varför det här inte har gjorts tidigare.

Någon som tror sig veta?

Kanske för att det har varit rätt meningslöst att söka orsaken till autism genom ”consumer wearables” - det är ju rätt nytt att folk bär klockor, ringar etc som har möjlighet att registrera hälsostatus. Och söker man orsaken bland barn så lär det vara ett ytterst begränsat urval som har sådant än idag.

Själva metodiken att samla in en massa data på det här viset för att söka orsaken till ett specifikt hälsotillstånd har även bemötts med hård kritik eftersom det bäddar för bias - så att seriösa forskare inte har gjort detta tidigare faller sig nog ganska naturligt med tanke på att resultatet sannolikt kommer bemötas med skepsism oavsett utfall.
Gathering huge amounts of data will make it easier to generate "phony evidence for RFK's predetermined conclusion" that vaccines cause autism, the Autism Self Advocacy Network said in a statement about the research initiative
https://www.axios.com/2025/04/28/rfk...data-nih-alarm

För övrigt har väl tidplanen för att förhoppningsvis hitta orsaken till autism skjutits upp till om minst ett år. Eller har de ändrat sig igen?
Citera
2025-05-14, 19:25
Medlem
Fråga: Om du hade ett barn idag, skulle du vaccinera det barnet mot mässling?

RFK Jr.: ”Öhm, för mässling… Jag vill inte verka undvikande, men jag tycker inte att folk ska ta medicinska råd från mig.”

https://x.com/RpsAgainstTrump/status...83584185290793
Citera
2025-05-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Fråga: Om du hade ett barn idag, skulle du vaccinera det barnet mot mässling?

RFK Jr.: ”Öhm, för mässling… Jag vill inte verka undvikande, men jag tycker inte att folk ska ta medicinska råd från mig.”

https://x.com/RpsAgainstTrump/status...83584185290793
Han känner igen en "trap" när han ser den. Han har i en mängd andra sammanhang förklarat att han med det han vet i dag, "never in a million years", skulle ha låtit vaccinera sina barn mot mässling. Och noga med att då skilja på att 'ge råd' vs vittna om vad han själv skulle välja att göra.

Skilj på hans roll som aktivist vs. hans roll som US Secretary of HHS.
Citera
2025-05-15, 19:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Han känner igen en "trap" när han ser den. Han har i en mängd andra sammanhang förklarat att han med det han vet i dag, "never in a million years", skulle ha låtit vaccinera sina barn mot mässling. Och noga med att då skilja på att 'ge råd' vs vittna om vad han själv skulle välja att göra.

Skilj på hans roll som aktivist vs. hans roll som US Secretary of HHS.

Menar du att han ljög i utfrågningen?
”Ja” eller ”nej” ?
Citera
2025-05-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Menar du att han ljög i utfrågningen?
”Ja” eller ”nej” ?
Till er andra.

Återigen, jag menar att RFK Jr här formellt uttalar sig som chef för US HHS och därmed måste ta hänsyn till det i sitt edsvurna uttalande, till skillnad från när han uttalar sig informellt som medborgare och aktivist.

Två olika roller, två olika svar.

Så nej, till skillnad från "SnakePlisssken" så ljuger inte RFK Jr om så här dödligt allvarliga saker.
Citera
2025-05-15, 22:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Till er andra.

Återigen, jag menar att RFK Jr här formellt uttalar sig som chef för US HHS och därmed måste ta hänsyn till det i sitt edsvurna uttalande, till skillnad från när han uttalar sig informellt som medborgare och aktivist.

Menar du på fullt allvar att det är ok att inte svara ärligt i en utfrågning - som chef för HHS? Eller menar du att det är ok att ljuga när han uttalar sig informellt (varför skulle han förresten göra det? För att lura till sig sympatier och röster ?)

Citat:
Så nej, till skillnad från "SnakePlisssken" så ljuger inte RFK Jr om så här dödligt allvarliga saker.
Uppenbarligen ljuger han ju i någon av sina ”roller” precis som du själv skriver - men vad antyder du att jag ljuger om?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-05-15 kl. 22:42.
Citera
2025-05-15, 23:44
Medlem
Citat:
Till er andra.

Du fick en fråga; Ja eller Nej. Svammel svammel and you are out. Hur svårt ska det vara? Ja eller nej?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in