2025-02-13, 13:34
Medlem
VISST är dessa ovan bilar mycket lika varandra och är det inte så att de tillverkas på sammma fabrik , att de i grunden är samma bil men att defår lite olika utseende som "badge engineering"

SEAT Leon III 5F 2012 - 2020

SKODA Octavia III 5E 2021 - 2020
Citera
2025-02-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
VISST är dessa ovan bilar mycket lika varandra och är det inte så att de tillverkas på sammma fabrik , att de i grunden är samma bil men att defår lite olika utseende som "badge engineering"

Utan att ha detaljerad kunskap exakt var respektive modell tillverkades då så är det ju ändå väldigt tydligt att det är systerfordon inom VAG (Volkswagen-Audi-gruppen).
Jag har för mig att Leon-Octavia-Golf-Audi A3 bygger på samma plattform, om än med lite olika mått.

/Dick
Citera
2025-02-13, 15:11
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Utan att ha detaljerad kunskap exakt var respektive modell tillverkades då så är det ju ändå väldigt tydligt att det är systerfordon inom VAG (Volkswagen-Audi-gruppen).
Jag har för mig att Leon-Octavia-Golf-Audi A3 bygger på samma plattform, om än med lite olika mått.

/Dick
Har också den uppfattningen, med mycket lika motorer och växellådor.
Citera
2025-02-13, 15:26
Medlem
TS kommer trilla i bitar om han söker fram Cupra Leon och Seat Leon.
Citera
2025-02-13, 15:52
Medlem
Samuel-T-Coleridges avatar
Privatleased en Octavia III (sista årgångenI och var och tittade på Lean av liknande årsmodeller också. Octavian är rymligare invändigt, framförallt benutrymmet i baksätet (längre hjulbas), den känns även mer påkostad invändigt (mindre hårdplast än i Seat). Sen har kanske Leon lite roligare design om man gillar lite sportigare stuk. Men som du skriver är många komponenter gemensamma under skalet på VW/Skoda/Seat. Hade en TSI115 med 6-växlad manuell låda, gick snålt och bra trots förhållandevis liten motor. Men det finns fler alternativ och DSG-låda beroende på hur man ska använda bilen och preferenser.

Citat:

Citera
2025-02-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109

/Dick

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Har också den uppfattningen, med mycket lika motorer och växellådor.

Citat:
Ursprungligen postat av Samuel-T-Coleridge
Privatleased en Octavia III (sista årgångenI och var och tittade på Lean av liknande årsmodeller också. Octavian är rymligare invändigt, framförallt benutrymmet i baksätet (längre hjulbas), den känns även mer påkostad invändigt (mindre hårdplast än i Seat). Sen har kanske Leon lite roligare design om man gillar lite sportigare stuk. Men som du skriver är många komponenter gemensamma under skalet på VW/Skoda/Seat. Hade en TSI115 med 6-växlad manuell låda, gick snålt och bra trots förhållandevis liten motor. Men det finns fler alternativ och DSG-låda beroende på hur man ska använda bilen och preferenser.

Citat:

Det stämmer att Octavia och Leon är kusiner och har plattform från Golf och A3.

Motorer, växellådor, elektronik…ja alla komponenter hämtas från VAG:s gemensamma lagerhyllor.

Octavia är betydligt rymligare än Leon.
Tycker också att den känns lite mer påkostad och samtidigt mer prisvärd.

TSI115 är trecylindrig men funkar förvånansvärt bra även i en relativt stor bil.
TSI150 är fyrcylindrig och har betydligt bättre vrid. Om du ska köra mycket på motorväg eller med släp är den motorn det självklara valet.
Jag har kört både Golf och Octavia med båda motorerna och i praktiken är förbrukningen faktiskt lägre med TSI150 eftersom den inte behöver belastas lika hårt.

I övrigt är det som vanligt frågan om tycke och smak vilken man föredrar.
Citera
2025-02-13, 17:28
Medlem
Annars ju just "badge engineerng" där samma bil tillverkd i samma fabrik men där bara vissa detaljer som kylargrill, bakljus etc. som skiljer.

Tänk Toyota Aygo, Peugeot 107 o Citroen C1
Citera
2025-02-17, 03:00
Medlem
NorthSNKRs avatar
VW Golf kombi går väl lägga till den skaran också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem