2025-02-13, 13:20
Medlem
elimicmats avatar
En liten fråga som diskuterats en hel del här hemma. Kan ju bero på att det är tre tonårsdöttrar

Men ni som har barn, hur mycket hjälper dom till med hemma? "Barnen" är 19, 17 och 15 samt en son på 10 år.

Jag och sambo jobbar typ 70-80%. Vi bor i lägenhet. Tänkte inom vissa punkter som vi diskuterat (läs: tjafsat som fan om) här hemma.

Disk: Vi har ingen diskmaskin utan diskar för hand. Blir ju en del disk efter matlagning och middag. Hur ofta "bör" dom diska?
Städa: Det vanliga. Plocka undan generellt? Sitt eget? Dammsuga? etc etc
Matlagning: Inte nya super fancy maträtter, men vanlig veckomat. Hur ofta lagar era tonåringar mat till hela familjen?
Tvätt av kläder: Vi tvättar i tvättstuga men blir ju 5 stora pass i månaden. Allas kläder.

Vill inte ge för många detaljer om vad ungarna säger jämfört med vad vi föräldrar säger, utan vill veta hur mycket era barn gör samt vilken ålder dom har. Får dom pengar för att städa? I så fall, för vilken städning?
Citera
2025-02-13, 13:36
Medlem
Inget! Men att få betalt för sitt arbete är alltid uppskattat! Sen är det vell annars bra om dom vet hur grejerna fungerar när dom flyttar ut och ska klara sig själva!
Citera
2025-02-13, 13:39
Medlem
Smekarn87s avatar
Det får inte gå ut över läxläsning bör nummer ett vara.
Citera
2025-02-13, 13:52
Medlem
OneTaps avatar
bor ni i pakistan eller varför har man ingen disk maskin år 2025 :P o man städar väl egna rummet o efter sig om man stökar till i köket eller vardags rum. annars e allmänna ytor föräldrarnas ansvar. mat lagning där ska dom hjälpa till med o hacka grön saker o duka bordet. o dom ska ha minst lite basic kunskap för o laga korv o kött bullar o potatis bullar. om dom vill laga åt familjen så får dom göra de på eget bevåg. köp pizza om ni inte orkar :P dom äldre kan sköta sin egen tvätt men även där hjälps man väl åt o tvättar lite allt förbannat beroende på va som behövs :P 10 åringen kan väl få en godis slant om han vill de. men ännu bättre e väl o lära honom värdet av o städa o ha själv disciplin utan o behöva blanda in nåt transaktions baserat system =)
Senast redigerad av OneTap 2025-02-13 kl. 13:59.
Citera
2025-02-13, 14:10
Avslutad
"Ska" är svårt att svara på. Men om ni vill att barnen ska växa upp till mogna och ansvarstagande vuxna så är gör ni dem en tjänst om ni involverar dem i det dagliga underhållet. Det behöver inte vara jätteinsatser när de är mindre men se till att det är regelbundet.

Personligen ser jag ingen fördel med att knyta detta till något slags betalningsform som ren betalning, krav för veckopeng eller andra belöningsformer som godis. Som vuxna kommer ingen betala dem för att tvätta sina kläder eller diska sina tallrikar så varför skulle de få betalt som barn?

Att hjälpa till med hushållsarbetet är heller inget straff eller något negativt, det är vad det är. Det är något som de och alla andra människor behöver göra under sin livstid. Att skapa negativa konnotationer med det är kontraproduktivt, de kommer ogilla att diska så det räcker ändå. De behöver inte få det lärt för sig av sina föräldrar.
Citera
2025-02-13, 14:29
Avstängd
67arigGubbes avatar
Skaffa en tvättmaskin och diskmaskin så slipper du få dina barn att avsky dig. De bästa åren är när barnen bor hemma, sen blir det tomt när de flyr en och en och du kommer ångra dig att du födde dom för att nyttja de som slavar.
Citera
2025-02-13, 14:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
En liten fråga som diskuterats en hel del här hemma. Kan ju bero på att det är tre tonårsdöttrar

Men ni som har barn, hur mycket hjälper dom till med hemma? "Barnen" är 19, 17 och 15 samt en son på 10 år.

Jag och sambo jobbar typ 70-80%. Vi bor i lägenhet. Tänkte inom vissa punkter som vi diskuterat (läs: tjafsat som fan om) här hemma.

Disk: Vi har ingen diskmaskin utan diskar för hand. Blir ju en del disk efter matlagning och middag. Hur ofta "bör" dom diska?
Städa: Det vanliga. Plocka undan generellt? Sitt eget? Dammsuga? etc etc
Matlagning: Inte nya super fancy maträtter, men vanlig veckomat. Hur ofta lagar era tonåringar mat till hela familjen?
Tvätt av kläder: Vi tvättar i tvättstuga men blir ju 5 stora pass i månaden. Allas kläder.

Vill inte ge för många detaljer om vad ungarna säger jämfört med vad vi föräldrar säger, utan vill veta hur mycket era barn gör samt vilken ålder dom har. Får dom pengar för att städa? I så fall, för vilken städning?
Disk: två per vecka per barn plocka undan, in i diskmaskin och upp på hyllorna samt när jag gör fin middag fredag, lördag plockar de undan i köket
Städa: sitt eget rum
Matlagning: fyra gånger i veckan lagar barnen mat själva från Matkomfort - recept och mat. Djävligt nice och de börjar bli riktigt bra nu. Verkligen en bra ide.
Tvätt: aldrig
Handla: ngn gång i veckan kanske
Utomhus: skotta,rensa, kratta, tvätta bilen då och då
Gå ut med hundarna: några gånger i veckan
-----------
Matlagning funkar utomordentligt självgående + plocka undan efteråt, städning av eget rum bra men ibland vid tillsägelse och övrigt alltid genom tillsägelse och ibland tjat och då o då funkar det inte alls
- de behöver inte gå ut nu,
- släpp ut dom på tomten!
Citera
2025-02-13, 14:35
Medlem
Om varken du eller sambon jobbar heltid kan man ju tycka att ni får dra det där lasset själva.

Men okej då...

Disk: Ingen ska behöva göra detta. Ni är sex pers. Hur dumsnålt är det inte att inte ha diskmaskin?

Städa: De ska städa sina egna rum. De får då också också ta konsekvensen av att inte göra det.

Matlagning: Ge dem en kväll i veckan då de får fixa med detta.

Tvätt av kläder: Vuxna tvättar. Blir skit när ungar gör det. Ta dem på studiebesök i tvättstugan ibland. Bra om de får se hur det går till.

Sen bör ni sluta använda uttrycket "hjälpa till". Vem hjälper de med ovanstående? Inte sig själva alltså?
Citera
2025-02-13, 14:38
Medlem
elimicmats avatar
Kan fylla i att pengar får dom inte för "vanlig städ". Men låt oss säga att dom hade velat rensa hela förrådet och göra snyggt där, så hade vi absolut gett dom en slant för arbetet det kräver.

Bor inte i Pakistan men fan inte långt ifrån . Nä, men just diskmaskin kommer i så fall ta plats för ett av skåpen vi har under/bredvid vask. En liten söt bänk diskmaskin är inte lönt. Kommer ju snurra på 24/7, så bättre diska för hand.

Allmänna ytor är föräldrars ansvar? Blev lite förvånad där. Född -75, och när jag var runt 15, så var det gå varv med dammsugaren lika ofta som morsan. Likaså många kompisar. Men tider förändras antar jag? Ska jag tro ungarna är det en helt barock ide nästan, och som deras kompisar verkligen inte gör.....

Haha.... Nyttja dom som slavar?? Har ungarna skapat konto på flashback och trollar mig? Du får läsa, att dom ska hjälpa till hemma, med samtliga sysslor, inte göra allting här hemma. Finns ju en rejäl gråzon vettu.....
Citera
2025-02-13, 14:46
Medlem
elimicmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Om varken du eller sambon jobbar heltid kan man ju tycka att ni får dra det där lasset själva.

Men okej då...

Disk: Ingen ska behöva göra detta. Ni är sex pers. Hur dumsnålt är det inte att inte ha diskmaskin?

Tvätt av kläder: Vuxna tvättar. Blir skit när ungar gör det. Ta dem på studiebesök i tvättstugan ibland. Bra om de får se hur det går till.

Sen bör ni sluta använda uttrycket "hjälpa till". Vem hjälper de med ovanstående? Inte sig själva alltså?

Är ju inte det att vi inte orkar, och visst kan vi väl fixa allt själv, men ligger väl ändå även i barnens bästa att dom inte glidit fram på en sammetskudde hela livet?

Diskmaskin svarade jag på innan. Finns inte plats. Visst blir det en del disk, men är ju ingen restaurang. Men börjar inse att diskmaskin är i var mans hem nu??

Men klart dom kan tvätta, i synnerhet i 17 och 19 års ålder, annars är det ju ärligt talat ganska dåligt. Ser inte som dom är i "studiebesök" stadiet nu. Långt ifrån.

Varför inte "hjälpa till"? Hjälpa till för allas trivsel. Precis som lappar på jobb etc etc. Vi är sex personer och alla ska hjälpa till för att hålla det trivsamt. Vi bor ju alla på samma område. (Så givetvis inte bädda min och sambons säng typ)
Citera
2025-02-13, 14:51
Medlem
Adam211s avatar
Nu är mina barn inte lika gamla som dina, men tills dom fyller 18 så har dom inget att säga till om. Betalt få dom inte heller för att städa eller hjälp sin mamma. Missförstå mig inte, mina barn får pengar men inte för att dom hjälper till hemma, utan jag ger dom pengar när jag har för mycket mynt och låga valörer i fickan. Båda mina barn tycker om att spara pengar i sin sparbössa.
Citera
2025-02-13, 14:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
bor ni i pakistan eller varför har man ingen disk maskin år 2025 :P o man städar väl egna rummet o efter sig om man stökar till i köket eller vardags rum. annars e allmänna ytor föräldrarnas ansvar. mat lagning där ska dom hjälpa till med o hacka grön saker o duka bordet. o dom ska ha minst lite basic kunskap för o laga korv o kött bullar o potatis bullar. om dom vill laga åt familjen så får dom göra de på eget bevåg. köp pizza om ni inte orkar :P dom äldre kan sköta sin egen tvätt men även där hjälps man väl åt o tvättar lite allt förbannat beroende på va som behövs :P 10 åringen kan väl få en godis slant om han vill de. men ännu bättre e väl o lära honom värdet av o städa o ha själv disciplin utan o behöva blanda in nåt transaktions baserat system =)

Jag hoppas verkligen inte att du lär dina barn skriva med tanke på hur du särskriver?

Barn bör väl absolut hjälpa till hemma med det de hinner. Skolan går absolut först men att diska, laga mat, städa eller annat kan absolut barn hjälpa till med och med tanke på att vissa barn i TS familj var lite äldre så kan de absolut hjälpa till lite mer.
Man behöver inte heller bara se det som ett straff att hjälpa till hemma utan även att man får erfarenhet att klara sig själv när man flyttar hemifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in