2025-02-12, 17:59
Medlem
Audi A6 Allroad Quattro 3.2 Tiptronic Bensin
2007
23000mil

Bilen stod och larmade för en dag sen, detta pga att jag hade råkat låsa bilen efter att jag satt på kupevärmaren (sensorerna ballar ur då och bilen börjar larma, detta vet jag om sen innan). En kompis sa till mig att bilen står o larmar så jag gick dit (tog ca 15min) då larmade inte bilen längre men inget hände heller när jag satte i nyckeln i tändningen och vred om utom att MMi(infotainment) går igång. Så jag tänkte att jamen det är väl batteriet som är tömt o satte batteriet på laddning med en c-tek MXS. Allt såg okej ut.

Nu står jag med ett fulladdat batteri(enligt laddaren iaf) men med samma problem. Jag stoppar i nyckeln i tändningen och då lyser mmi'n upp, vrider om och då händer inget. Jag ser även tiden och miltal på instrumentpanelen men inget annat lyser där.

Nån som har en aning om vad man kan kolla själv? Har kollat alla säkringar på förarsidan och på passagerarsidan.
Citera
2025-02-12, 20:08
Medlem
Norrbagg79s avatar
Om batteriet var dåligt innan kan det nu vara förstört så att det inte har kraft att starta bilen även om det är fulladdat. Brukar funka starta med startkablar på topp av fulladdat batteri.
Citera
2025-02-12, 20:35
Medlem
franges avatar
Att larmet går på av sig självt, kan bero på att batteriet är kasst. Jag har varit med om det på flera bilar jag ägt, där det varit just batteriet som varit på väg att ge upp och efter att det bytts har larmproblemen upphört.

Testa med en voltmeter och mät spänningen på batteriet.
Citat:
Vilken spänning har ett fulladdat batteri?

Ett fulladdat batteri i bra skick ska ha en spänning mellan 12,7 till 12,8 Volt.

Vilken spänning har ett dåligt batteri?

Om batteriet visar en spänning mellan 11 och 12,6 volt är det i dåligt skick. Det behöver inte nödvändigtvis vara trasigt, men det är rejält använt och behövs med största säkerhet bytas ut framöver.

Vilken spänning har ett trasigt batteri?

Om spänningen är under 11 volt när du mäter det efter laddning är troligtvis en cell trasig. Det kan även bero på sulfatering. Men oavsett är det bara att kasta. Allt under 11 volt visar att batteriet är helt förbrukat.

Är ditt batteri helt förbrukat är det dags att köpa nytt. Idag kan du enkelt söka fram det batteri du bör köpa via ditt registreringsnummer.
https://batterihjalpen.se/daligt-bilbatteri/
Senast redigerad av frange 2025-02-12 kl. 20:38.
Citera
2025-02-12, 20:37
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Testa med en voltmeter och mät spänningen på batteriet.

https://batterihjalpen.se/daligt-bilbatteri/
Det säger ingenting om batteriet har förlorat sin kapacitet. Då kan den mäta bäst fan den vill innan last

och ja det kan ge såna symtom testa med en startbooster annars har sannolikt någon databox kokat
Senast redigerad av volvo666 2025-02-12 kl. 20:48.
Citera
2025-02-12, 22:13
Medlem
Har du larmat på, och larmat av bilen igen ??
Larmet kan vara aktivt med startspärr utan att tuta.
Jag har haft ett larm som slutade tuta efter nån timme, men man behövde larma av-på-av för att återställa efter det.
Om man larmade av medans det tutade funkade bilen direkt.
Citera
2025-02-12, 22:23
Medlem
killawifes avatar
När det är kallt är det mer regel än undantag att ett bilbatteri som blir urladdat går sönder. Undantaget är AGM-batterier som klarar detta bättre. Du kan köpa en batterimätare och testa det men det låter garanterat som detta felet. Om bilen startar med startkablar eller starthjälp så vet du också att det är batteriet.
Det är MYCKET vanligt.

Även om man har startspärr så går bilen på startmotorn, startar men slår av. Den är inte stendöd.
Citera
2025-02-13, 08:33
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns ju ett batteri i larmet också.
Larmet ska ju gå även låta om tjuven kopplar bort bilbatteriet.
På min sitter ett laddningsbart batteri i själva ljudenheten.

Kanske ett sånt här:
https://www.ebay.com/itm/394174654318
Senast redigerad av PeterNoster 2025-02-13 kl. 08:35.
Citera
2025-02-13, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propanit
Audi A6 Allroad Quattro 3.2 Tiptronic Bensin
2007
23000mil

Bilen stod och larmade för en dag sen, detta pga att jag hade råkat låsa bilen efter att jag satt på kupevärmaren (sensorerna ballar ur då och bilen börjar larma, detta vet jag om sen innan). En kompis sa till mig att bilen står o larmar så jag gick dit (tog ca 15min) då larmade inte bilen längre men inget hände heller när jag satte i nyckeln i tändningen och vred om utom att MMi(infotainment) går igång. Så jag tänkte att jamen det är väl batteriet som är tömt o satte batteriet på laddning med en c-tek MXS. Allt såg okej ut.

Nu står jag med ett fulladdat batteri(enligt laddaren iaf) men med samma problem. Jag stoppar i nyckeln i tändningen och då lyser mmi'n upp, vrider om och då händer inget. Jag ser även tiden och miltal på instrumentpanelen men inget annat lyser där.

Nån som har en aning om vad man kan kolla själv? Har kollat alla säkringar på förarsidan och på passagerarsidan.
Prova reservnyckeln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in