2025-02-12, 08:23
Medlem
Hej.
Har haft detta problem sen i somras, problemen uppstod i samband med en rejäl influensa, sen har det gått lite i vågor. Dock förvärrats extremt mycket senaste 2 månaderna i samband med separation. Hade väldigt mycket ångest i början men detta har minskat avsevärt ändå.

Mina problem innebär att när jag är på väg att somna (precis i stadiet mellan vakenhet och sovande) väcks min kropp upp i panik - ungefär som när det känns som att man faller men symtomen är annorlunda. Det känns som att jag ska spy, som att jag inte kan svälja, hjärtat slår ett extraslag, huvudet snurrar samt ett extremt ångestpåslag. Detta går över på bara ett par sekunder när jag är helt vaken igen, sen börjar det om. Timme efter timme upprepas samma sak om och om igen, ibland lyckas jag inte sova något alls på hela natten. Senaste tiden (ca 2 veckor) har detta inträffat varje natt, förutom vid ett par tillfällen där jag varit ute och somnade berusad.

Har fått Zopiklon utskrivet vilket hjälper, men jag kan inte ta dessa varje dag.
Jag har förstått att jag förvärrar problemen genom stressen att de ska uppstå men jag vet inte vad jag ska göra. Det är sjukt obehagligt, enerverande och jag är väldigt orolig över att jag aldrig kommer kunna somna naturligt igen. VAD ska jag göra?

Har testat följande: gå på gymmet, äta/inte äta innan sänggående, minska snus, lägga ifrån mig telefonen, försöka somna till tv eller ljud, testat kosttillskott (great earth bedtime) avslappningsövningar. Går också i terapi samt äter sertralin 100 mg.

Vad är det för fel? Ber om alla tips och förslag ni har för att få bukt med detta. Desperat…
Citera
2025-02-12, 09:31
Medlem
Finns gammal tråd om detta: (FB) Panikångest vid insomning?.

Gissning att du kan fundera på om det skulle hänga ihop med andning eller blodtryck. Minskad andning ger högre halt CO2, vilket ger andnöd och ev panik. (Kroppen mäter och reagerar i första hand på CO2-nivån, INTE på syre-nivån). Själv har jag astma och det ger ibland sådana problem vid insomning. Vid astma blir det svårt att helt tömma ut all :gammal" luft vid utandning, och då ökar CO2 i blodet lite grand - obehag trots att man har gott om syre.
Citera
2026-02-17, 17:31
Medlem
Hur har det gått för dig? Har du fått någon förklaring? Jag har haft dessa problem sedan Augusti 2025.
Precis innan jag somnar så går det en våg igenom kroppen och hjärtat börjar slå snabbt och kroppen är full med adrenalin. Man vaknar till och detta upprepar sig ett par gånger innan man lyckas somna.

Det enda som hjälper mig helt är om jag är full men jag kan inte dricka varje dag...
Undrar verkligen vad det beror på.
Citera
2026-02-19, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utblommad
Hur har det gått för dig? Har du fått någon förklaring? Jag har haft dessa problem sedan Augusti 2025.
Precis innan jag somnar så går det en våg igenom kroppen och hjärtat börjar slå snabbt och kroppen är full med adrenalin. Man vaknar till och detta upprepar sig ett par gånger innan man lyckas somna.

Det enda som hjälper mig helt är om jag är full men jag kan inte dricka varje dag...
Undrar verkligen vad det beror på.

Jag lider av exakt samma. Det är oerhört läskigt och obehagligt. Känns som en stor ilning inombords; en slags våg. Trodde nästan att jag var ensam om detta, tryggt ändå att det finns andra som har samma.

Jag har också upptäckt att alkohol kan hålla detta stången ibland, men kan och vill inte dricka bara för att slippa denna upplevelse. Det brukar hjälpa om jag tar en Immovane innan ja går tillsängs och så känner jag att om jag har samma rutin, dvs inte lägger mig för sent och läser litet ur en fysisk tidning eller bok i sängen, så slappnar jag av på ett annat sätt.

Jag är inte så stressad längre om dagarna, då jag är pensionär men lider av GAD och agoraobi.
Citera
2026-03-11, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag lider av exakt samma. Det är oerhört läskigt och obehagligt. Känns som en stor ilning inombords; en slags våg. Trodde nästan att jag var ensam om detta, tryggt ändå att det finns andra som har samma.

Jag har också upptäckt att alkohol kan hålla detta stången ibland, men kan och vill inte dricka bara för att slippa denna upplevelse. Det brukar hjälpa om jag tar en Immovane innan ja går tillsängs och så känner jag att om jag har samma rutin, dvs inte lägger mig för sent och läser litet ur en fysisk tidning eller bok i sängen, så slappnar jag av på ett annat sätt.

Jag är inte så stressad längre om dagarna, då jag är pensionär men lider av GAD och agoraobi.

Lider med dig.. Inget roligt alls att gå igenom. Ja, och det kommer enbart när man ligger och blundar för att försöka somna.
Funderar på om det är någon form av utbrändhet pga stress, jag har också haft episoder med katastroftankar misstänker att jag också lider av GAD, Har försökt och googla för att hitta svar men ej lyckats komma fram till något.
Kanske får boka en tid hos läkaren för att utesluta högtblodtryck med mera.
Citera
2026-03-11, 21:33
Medlem
Hade samma för ett år sedan ungefär. Hade flera andra symtom då med och gjorde flertalet undersökningar både på akuten, närakut och hos husläkare.

Till slut när man inte kunde hitta något så fick jag diagnosen utbrändhet.

Det hela släppte ungefär ett år senare. Inte gjort några ändringar i övrigt i livet. Ett mysterium.

Men annars kan det vara någon form av sömnapné som andra varit inne på. Det vet jag med mig att jag haft tidigare år men tack vare viktnedgång så har det blivit bättre.
Senast redigerad av kexchoklad123 2026-03-11 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in