2025-02-11, 16:18
Medlem
Kommer precis från en lång arbetsdag där jag var tvungen att jobba hela dagen bredvid nån som stinker halsmandelsten i en radie av en meter runt sig, varje gång personen pratade och det kom en fläkt från munnen ville man bara spy
Stinker svett gör han också för övrigt.

Jag har förståelse med att man kan få sånna då alla har ju tonsiller och det kan fastna saker i dem eller man kan bli sjuk med nån infektion och så, men det borde ju vara lika självklart att rensa bort det som att man borstar tänderna eller duschar.

Fattar folk inte att de stinker förjävligt från munnen när de har dessa stenar där?
Citera
2025-02-11, 16:41
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunrisesnClouds
Kommer precis från en lång arbetsdag där jag var tvungen att jobba hela dagen bredvid nån som stinker halsmandelsten i en radie av en meter runt sig, varje gång personen pratade och det kom en fläkt från munnen ville man bara spy
Stinker svett gör han också för övrigt.

Jag har förståelse med att man kan få sånna då alla har ju tonsiller och det kan fastna saker i dem eller man kan bli sjuk med nån infektion och så, men det borde ju vara lika självklart att rensa bort det som att man borstar tänderna eller duschar.

Fattar folk inte att de stinker förjävligt från munnen när de har dessa stenar där?
Hur rensar man dessa?
Citera
2025-02-11, 16:57
Medlem
Det är väll bara ställa sig framför badrumsspegeln med ficklampa, mobilens lampa går bra, och börja peta bort med fingrarna. Tvätta händerna först.
Det finns många veck och håligheter i halsmandlarna så det kan vara svårt att få bort allt. Diverse verktyg kan användas för att underlätta, till exempel "spadarna" från dessa
https://www.ebay.com/itm/394010017255?_skw=ear+picking&itmmeta=01JKTVHCFBKB 4E5RFG4STN01D0&hash=item5bbcd3bde7:g:CK4AAOSwidNiY dyz&itmprp=enc%3AAQAKAAAA0FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1eLM x5rOSCYIjnX0Q%2BL0AbdZ0uARsw0n0Ra5K2JdJOzc6dg8L5ry Epj4 I5ZtLC26g3eCaj1Recab7Pq9BN%2FWiCs6%2FVy1u20BkRD%2B pN%2Bm57Mln1UWt%2FSA8yq5YKNE2WqvV2d%2FHkKL02qwIlxx NBgo80MSRyFNXV88wmfs74dUb0nhGEBvoJ4mfqkenTlqMMM7Fv E4dt%2FTs4hNA1nCKW2578D4o334cLdzR%2FHx0vrGt7HAr8OP 8rgGXHXL16aiZsPB60%3D%7Ctkp%3ABk9SR-rHxdueZQ
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Hur rensar man dessa?
Citera
2025-02-11, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Hur rensar man dessa?

Man trycker loss dem med tungan. Sitter de hårt brukar det gå att försiktigt använda skaftet på en liten sked.
Citera
2025-02-11, 17:37
Medlem
fskers avatar
Märker man det genom att man luktar död i munnen eller brukar folk står och stirra ner i halsen på sig själva?
Citera
2025-02-11, 17:50
Medlem
Du kan ju testa din andedräkt, luktar det inget har du ju inte problemet. Luktar det dåligt får du nog ta en titt i halsen.
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Märker man det genom att man luktar död i munnen eller brukar folk står och stirra ner i halsen på sig själva?
Citera
2025-02-11, 17:52
Medlem
fskers avatar
Citat:
Du kan ju testa din andedräkt, luktar det inget har du ju inte problemet. Luktar det dåligt får du nog ta en titt i halsen.

Jag jobbar med en som får det att tåras i ögonen när man pratar med vederbörande. Tror inte denne känner av sin andedräkt.
Citera
2025-02-11, 18:03
Medlem
Jag lider med dig. Har du testat säga till personen, lite försiktigt så denne inte tar illa upp?
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Jag jobbar med en som får det att tåras i ögonen när man pratar med vederbörande. Tror inte denne känner av sin andedräkt.
Citera
2025-02-11, 18:11
Medlem
Citat:

Nja. Ta en titt i halsen ändå. Precis som en rökare inte känner sin röklukt som omgivningen föreställer jag mig att samma fenomen uppstår av tonsillit.
Citera
2025-02-11, 18:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag lider med dig. Har du testat säga till personen, lite försiktigt så denne inte tar illa upp?
Det är ju faktiskt bussigt att göra det.
Jag har gjort det en gång till en arbetskamrat. Det blev ett bra litet samtal och mottogs väl.
Jag tyckte dels synd om hen som gick omkring visslandes och glad intet ont anandes vad folk sa bakom ryggen. Till yttermera visso var det dessutom omöjligt att hålla säljbudgeten med den andedräkten vilket gick på mitt konto.
Men det är nog bra att ge lite tips på vad det kan vara för olika orsaker - det finns fler orsaker än halsmandelstenar ju.
---------
PS
Jag kan harkla upp mina ibland om jag liksom får halsmuskulaturen att "ta tag i" fickorna i harklingen och samtidigt krampa/stöta/hosta ut snabbt. Vete fasen hur jag skall beskriva det.
Citera
2025-02-11, 18:47
Medlem
DrVonAnkas avatar
Gissar att nästan alla med halsmandelsstenar inte är medvetna om det och inte heller lukten.

Om du har en relativt god relation med vederbörande hade jag lyft frågan vid lämpligt tillfälle.
Citera
2025-02-11, 19:47
Medlem
Jag kände inte ens till att de fanns förrän någon vecka sedan då jag såg en video på Instagram där någon petade ut dem. Blev absolut sugen på att testa. Men är det verkligen bra att göra det? Vad kan gå fel osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in