2025-02-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Tvärtom, att knipa en pallplats en dag som denna är otroligt starkt. Både Hanna och Elvira har säsonger som inte är i närheten av vad de var när de är på topp och Ella körde inte ens världscupen förra säsongen. Grymt kämpat av tjejerna trots vi kan misstänka är usla skidor och straffrunda. På damsidan är ju både Tyskland och Frankrike objektivt i en klass för sig, vanligtvis tätt följda av Italien. Så Norge och Sverige slåss om 4/5. Att då ha pallen som förväntan tycker jag inte är under-promise. På herrsidan ska vi ju inte ha något med pallen att göra.

Men vad bygger du dina påståenden på?
Norges åkare ligger på plats 10, 18, 39 och 48 i världscuprankingen och damerna har haft ett jättedåligt mästerskap där Femsteinevik har en stafettmedalj tack vare JTB.
Italien har inte varit nära i damstafetterna den här säsongen och inte heller förra, de har inte fyra starka åkare och de har inga dammedaljer i det här mästerskapet.
Sverige har två damer som tagit medalj i det här mästerskapet, hela laget ligger topp 25 i världscupen och har varit på pallen i både världscupstafetterna på damsidan denna säsong.

Allt annat än Frankrike, Tyskland och Sverige på pallen är förvånande. Sen är jag ändå väldigt glad över Sveriges insats idag och framförallt Hannas insats, men jag hade absolut varit besviken och tyckt att det var en underprestation att missa pallen.
Citera
2025-02-22, 14:00
Medlem
Ezzelinos avatar
Skulle vara en liten glädjande överraskning om det svenska herrstafettlaget håller Tyskland bakom sig och tar ett brons här. Känns orealistiskt att de på allvar skulle kunna utmana Norge och Frankrike.
Citera
2025-02-22, 14:07
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Allt annat än Frankrike, Tyskland och Sverige på pallen är förvånande.

Då har du alltså blivit förvånad 75% av stafetterna i världscupen hittills denna säsong? Norge har som du skriver inga imponerande siffror sett till individer, men de har ändå varit på pallen lika många gånger som Sverige den här vintern. Det är skidskytte, inte mycket som förvånar.

Missförstå mig rätt, jag har givetvis förhoppningar sett till att Sverige har ett starkt lag med starka åkare, men jag förväntar mig ingenting. Förväntningar leder besvikelse om det går dåligt och likgiltighet om det går bra. Förhoppningar leder till likgiltighet om det går dåligt och glädje om det går bra. Var och en får gå in med sin egen inställning men jag vet vad som gör att jag mår bättre.
Citera
2025-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Men vad bygger du dina påståenden på?
Norges åkare ligger på plats 10, 18, 39 och 48 i världscuprankingen och damerna har haft ett jättedåligt mästerskap där Femsteinevik har en stafettmedalj tack vare JTB.
Italien har inte varit nära i damstafetterna den här säsongen och inte heller förra, de har inte fyra starka åkare och de har inga dammedaljer i det här mästerskapet.
Sverige har två damer som tagit medalj i det här mästerskapet, hela laget ligger topp 25 i världscupen och har varit på pallen i både världscupstafetterna på damsidan denna säsong.

Allt annat än Frankrike, Tyskland och Sverige på pallen är förvånande. Sen är jag ändå väldigt glad över Sveriges insats idag och framförallt Hannas insats, men jag hade absolut varit besviken och tyckt att det var en underprestation att missa pallen.
Exakt, konkurrensen bakom Sverige och Frankrike i synnerhet är svag. Jag vill inte inkludera Tyskland där för de har överpresterat rejält i VC. Tror dock att Norge tog silvret före Sverige pga markant bättre skidor. Sverige och Norge har exakt samma skyttefacit och nästan exakt samma range time.
Citera
2025-02-22, 14:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Är det Madshus eller Atomic som går dåligt?

För Elvira åker väl Rossignol? Nej hon åker väl Salomon.
Senast redigerad av Alkibiades 2025-02-22 kl. 14:41.
Citera
2025-02-22, 14:34
Medlem
Nu blir man ju fan fundersam om Rossignol inte går bra i detta före. Båda bröderna Claude har Rossignolskidor.
Citera
2025-02-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är det Madshus eller Atomic som går dåligt?
Madshus går riktigt bra. Femsteinevik åker Madshus.

Madshus/Fischer>Salomon>Rossignol om man tar damernas lopp.
Citera
2025-02-22, 14:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Madshus går riktigt bra. Femsteinevik åker Madshus.

Madshus/Fischer>Salomon>Rossignol om man tar damernas lopp.

OK. Hade inte fullt koll på detta.
Citera
2025-02-22, 14:41
Medlem
Vilka mer Rossignol-åkare hade vi i damernas lopp?
Citera
2025-02-22, 14:48
Medlem
ziracorns avatar
Sa ju att France skulle slakta.

Gjorde det, och Lou var grymme.

Kämpa av Elvira, bra gjort!
Citera
2025-02-22, 14:51
Medlem
Kollar top-åktider från damernas 4 sträckor, det verkar bara vara Fischer-åkare och Femsteinevik med Madshus i topp. Michelon och Elvira med Salomon något efter.
Citera
2025-02-22, 14:52
Medlem
ziracorns avatar
Tar inte NORGE herrstaffetten så är det som om Kanada inte tar "pojk-VM" i hockey...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in