2025-02-11, 18:54
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det här är ett förslag.. man kan så klart byta ut något om man vill, om nått saknas eller om man anser att Nätaggregatet är för klent eller inte vill vänta om alla delar inte finns. I-net bygger
11.000 SEK
https://www.inet.se/datorbygge/b1624279/speldator

Ser bra ut, men jag hade bytt ut nvidia som lider av problem mot amd 7600x
Citera
2025-02-11, 18:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
En av pojkarna fyller 12 år om några veckor och frun och jag vill köpa en gamingdator åt honom.

Är det någon som känner till en bra dator som inte kostar skjortan. Har noll koll på datorer så förklara gärna varför jag ska köpa just den datorn.

Kolla upp processorn först. För gaming köper man inte Intel idag om du inte köper det absolut dyraste (jag skulle inte köpa intel under några omständigher idag) men om du tittar så är AMD Ryzen nästan det enda du kan köpa i den prisklassen:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php...12100F&id=4670
https://www.cpubenchmark.net/compare...D-Ryzen-5-5500
Citera
2025-02-11, 18:57
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Klart det går, jag byggde mig just AM5, Mitx, 7600 för nio. men då hökade jag efter reor och kör med ett gtx1070 + gammal låda så länge... Ska spana efter grafikkort senare.

Fixar man et AM4 och lite begagnat kan man komma ner till srax över sex-

Sant, jag funderade först på am4, men tänkte på am5 är mer framtidsäker. Lär duga i flera år till tvärtemot vad intel gör. Am4 har nått sitt sista generation efter vad, 8 år?
Citera
2025-02-11, 18:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Försöker undvika det eftersom att I-net tar betalt för byggandet och gör installation av systemet + stresstestar.

Kan vara väldigt bra det om man själv inte kan bygga och därefter felsöka om man åker på trubbel som ju faktiskt händer i bland.

Jag har för mig att de kan göra allt det för en mindre peng och sedan säljer utan Os.
Citera
2025-02-11, 18:59
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kolla upp processorn först. För gaming köper man inte Intel idag om du inte köper det absolut dyraste (jag skulle inte köpa intel under några omständigher idag) men om du tittar så är AMD Ryzen nästan det enda du kan köpa i den prisklassen:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php...12100F&id=4670
https://www.cpubenchmark.net/compare...D-Ryzen-5-5500

I dagsläget, inget Intel eller nvidia!
Citera
2025-02-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ser bra ut, men jag hade bytt ut nvidia som lider av problem mot amd 7600x

Vilka problem? var god specificera med länk eller något konkret.

Kom nu inte dragandes med nått som har att göra med 80 och 90 korten som är på grund av att kontakten smälter. Det händer inte på 60 korten som går på mycket mindre strömbudget.
Citera
2025-02-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Sant, jag funderade först på am4, men tänkte på am5 är mer framtidsäker. Lär duga i flera år till tvärtemot vad intel gör. Am4 har nått sitt sista generation efter vad, 8 år?
Hur ofta har du själv köpt ny processor till dina moderkort ?

Sen så existenser inte ett sånt begrepp som "Framtisdssäker" Vissa brukar autistiskt hänga upp sig vid det där men det har noll med verkligheten att göra. Det är bara ett begrepp som Siba matade ut i reklam för femton år sen som bara betydde köp dyrare för att "Du skall vara säker" och det satte sig band befolkningen som nån hjärntvätt.

Det har ändå kommit nån ny port eller en funktion inom fem år som man kanske vill kunna nyttja ändå och då är det bättre att köpa billigt och byta ut det mesta om fem eller sex år än att köpa svindyrt för att du tror att då håller den länge.

Det mesta kommer piska allt du köper i dag om du köper nytt om fem år så enkelt är det.
Citera
2025-02-11, 19:42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Vilka problem? var god specificera med länk eller något konkret.

Kom nu inte dragandes med nått som har att göra med 80 och 90 korten som är på grund av att kontakten smälter. Det händer inte på 60 korten som går på mycket mindre strömbudget.

Du har visst inte läst hela tråden jäkla incel!

(FB) Billig och bra gamingdator åt en 12 åring.
Citera
2025-02-11, 19:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Hur ofta har du själv köpt ny processor till dina moderkort ?

Sen så existenser inte ett sånt begrepp som "Framtisdssäker" Vissa brukar autistiskt hänga upp sig vid det där men det har noll med verkligheten att göra. Det är bara ett begrepp som Siba matade ut i reklam för femton år sen som bara betydde köp dyrare för att "Du skall vara säker" och det satte sig band befolkningen som nån hjärntvätt.

Det har ändå kommit nån ny port eller en funktion inom fem år som man kanske vill kunna nyttja ändå och då är det bättre att köpa billigt och byta ut det mesta om fem eller sex år än att köpa svindyrt för att du tror att då håller den länge.

Det mesta kommer piska allt du köper i dag om du köper nytt om fem år så enkelt är det.

typ var 5e år.. Uppgraderade från 3600 till 5800, gpu vega 56 till 6900xt

Edit; Förresten så var det skönt att se dig flippa ut!
Senast redigerad av EastClintfood 2025-02-11 kl. 19:52.
Citera
2025-02-11, 20:15
Avstängd
Jag vill helst köpa en färdigbyggd dator. Inte sätta ihop den själv. Jag är 50 år och växte upp innan datorerna. Finns det någon billig och bra färdig dator?
Citera
2025-02-11, 20:23
Medlem
Citat:
Jag vill helst köpa en färdigbyggd dator. Inte sätta ihop den själv. Jag är 50 år och växte upp innan datorerna. Finns det någon billig och bra färdig dator?

När det kommer till datorer brukar det bli billigast att köpa rätt men dyrt, inom rimliga gränser förstås.

Sikta på en dator med bra processor och många kärnor. Kombinerat med ett riktigt bra grafikkort kommer datorn hålla tills grabben är 18-20. Med ett billigt grafikkort nu, och byte till ett bra grafikkort om några år så kommer den också hålla tills han är 18-20.

Snålar du in på datorn i stort, eller på processorn så kan datorn va obsolet om 2 år när han vill spela något nyutkommet spel, eller redan imorgon ifall du köpte billigt skräp.

Här är problemet: Det finns sällan färdigbyggda datorer som parar en riktigt bra processor med ett okej grafikkort, så man åker på att bygga själv.

Det finns inte billiga och bra nya datorer.

Mitt råd är att försöka hitta en begagnad dator med i7 8700k eller bättre begagnad i7 med minst 1080 grafikkort eller motsvarande amd. Borde gå att komma undan för 5000kr och den har då prestanda som en ny för 10 000kr.

Edit: En ny dator så väljer man med fördel en amd
Senast redigerad av Robadido 2025-02-11 kl. 20:40.
Citera
2025-02-11, 20:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Köp en genomgången begagnad dator med garanti från Inrego och liknande företag. Då kan han uppgradera en redan komplett dator när han blir mer insatt. Vilket han kommer vilja bli. Färdiga datorer, d.v.s "allt i ett dator", har nackdelen att de är oerhört begränsade i uppgraderande och blir utdaterade efter några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in