Citat:
Ursprungligen postat av
Vespasianus
Jag vill helst köpa en färdigbyggd dator. Inte sätta ihop den själv. Jag är 50 år och växte upp innan datorerna. Finns det någon billig och bra färdig dator?
När det kommer till datorer brukar det bli billigast att köpa rätt men dyrt, inom rimliga gränser förstås.
Sikta på en dator med bra processor och många kärnor. Kombinerat med ett riktigt bra grafikkort kommer datorn hålla tills grabben är 18-20. Med ett billigt grafikkort nu, och byte till ett bra grafikkort om några år så kommer den också hålla tills han är 18-20.
Snålar du in på datorn i stort, eller på processorn så kan datorn va obsolet om 2 år när han vill spela något nyutkommet spel, eller redan imorgon ifall du köpte billigt skräp.
Här är problemet: Det finns sällan färdigbyggda datorer som parar en riktigt bra processor med ett okej grafikkort, så man åker på att bygga själv.
Det finns inte billiga och bra nya datorer.
Mitt råd är att försöka hitta en begagnad dator med i7 8700k eller bättre begagnad i7 med minst 1080 grafikkort eller motsvarande amd. Borde gå att komma undan för 5000kr och den har då prestanda som en ny för 10 000kr.
Edit: En ny dator så väljer man med fördel en amd