2025-02-12, 19:58
Medlem
Flaskpostenss avatar
Kan ni ge er nu, för att 1 person blivit insane ska inte 700.000 människor eller deras barn och barnbarn påverkas. Ta provet själv, det krävs att du memorerar en hel bok och en massa annat. Förr i tiden lärde man sig jakt inom familjerna utan teoriprov, 1985 kom den obligatoriska jägarexamen. Hur gjorde människor innan det?
Citera
2025-02-13, 06:22
Medlem
Min mamma fick för sig att hon ville ta jägarexamen för ca 2 år sedan, men hon ville inte försöka sig på uppskrivningen eller uppskjutningen ensam- så då fick jag haka på.

Tänkte ju inte dyka upp helt vilsen så jag plöjde mammas jägarexamensböcker dagen/kvällen innan, det var många sidor... Men mer plugg än så behövdes inte för att klara provet. De tuffaste för mig var frågorna om art-igenkänning, resterande var mer 'vett & etikett' om jag inte missminner mig.

Fusk på teoriprovet tror jag inte förekommer särskilt ofta. Vi fick legitimera oss sen sätta oss runt ett bord med de andra provtagare och två provledare. De förklarade att våra telefoner skulle hållas synliga över bordet hela tiden, o sedan låstes provet upp i appen. Om man råkade stänga ned appen så blev appen låst och provledaren var tvungen att manuellt låsa upp den igen. Det var lite för intimt och närgånget för att man bekvämt skulle kunna fuska...

Uppskjutningen däremot, där finns inga djävla appar som håller koll. Failat kulgevärsprovet? Nädå, provledare säger att dina skott gick hål-i-hål. Glömmer du patron ur när du ska klättra över hinder... "äsch skitsamma".
Citera
2025-02-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
På samma sätt som vid fusk på hp eller teoriprovet alternativt korrupta provflrättare.

Förrättaren är auktoriserad av NV, oftast jaktledare eller inventarie i det lokala jaktlaget med lång engagemang i föreningen. Han har noll på att vinna på att släppa igenom de som inte håller måttet. Det är alltså inte så att Özz kan kontakta NV för att bli auktoriserad följande helg. Ibland är det en annan person på skjutprovet.

Även om han skulle vilja så kan han inte hjälpa dig till skillnad från tidigare då det var lättare. Min satt tvärs över bordet med sin laptop. Han höll ögonen på mig under 60 minuter. Svårt att fuska med någon som sitter en meter bort.
Citera
2025-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkronaimunnen
Min mamma fick för sig att hon ville ta jägarexamen för ca 2 år sedan, men hon ville inte försöka sig på uppskrivningen eller uppskjutningen ensam- så då fick jag haka på.

Tänkte ju inte dyka upp helt vilsen så jag plöjde mammas jägarexamensböcker dagen/kvällen innan, det var många sidor... Men mer plugg än så behövdes inte för att klara provet. De tuffaste för mig var frågorna om art-igenkänning, resterande var mer 'vett & etikett' om jag inte missminner mig.

Fusk på teoriprovet tror jag inte förekommer särskilt ofta. Vi fick legitimera oss sen sätta oss runt ett bord med de andra provtagare och två provledare. De förklarade att våra telefoner skulle hållas synliga över bordet hela tiden, o sedan låstes provet upp i appen. Om man råkade stänga ned appen så blev appen låst och provledaren var tvungen att manuellt låsa upp den igen. Det var lite för intimt och närgånget för att man bekvämt skulle kunna fuska...

Uppskjutningen däremot, där finns inga djävla appar som håller koll. Failat kulgevärsprovet? Nädå, provledare säger att dina skott gick hål-i-hål. Glömmer du patron ur när du ska klättra över hinder... "äsch skitsamma".

Teorin är ju det som gallrar bort folk på samma sätt som garagesvängen när man tog hojkort. 99.99% av oseriösa orkar inte traggla sig igenom den nya teorin. Ifall ett skott sitter 10 mm. utanför ringen på skjutprovet så kvittar det egentligen bara delen med säker vapenhantering är ok. Det är inte den personen som kommer att börja skjuta folk.
Citera
2025-02-13, 20:41
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Ifall ett skott sitter 10 mm. utanför ringen på skjutprovet så kvittar det egentligen bara delen med säker vapenhantering är ok. Det är inte den personen som kommer att börja skjuta folk.
Det spelar roll för de djur som jägaren sedan skadskjuter. Många tusentals fåglar blir skadskjutna av jägare varje år och det är inte ovanligt det påträffas älgar eller hjortar med avskjutna ben och andra skottskador. Om jägaren dessutom har dålig syn kan det leda till att hästar och andra människor blir beskjutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in