• 1
  • 2
2025-02-13, 16:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Jod kan vara knepigt att få tag på för gemene man...men jag gillar detta.

Fanns om jag minns rätt i kemilådan jag fick som barn. Men det var länge sedan nu, innan säkerhet framför allt blev politikens ledstjärna.

Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Annars kan man använda bakpulver upplöst i vatten och skriva med.
Framkalla med druvjuice.

Onekligen mer lättåtkomliga ingredienser.
Citera
2025-02-13, 17:13
Medlem
Ett mycket generellt reagens, uppskattat av organiska kemister för att framkalla kromatogram, är det s.k. vanillinreagenset: en liten knivsudd vanillin löst i någon deciliter alkohol (helst ofärgad, typ Tenol) och tillsatt med några droppar svavelsyra. Sprayas försiktigt med exempelvis blomspruta på det papper som skall framkallas, vilket därpå får stå i värmeskåp några minuter, alternativt värms med hårtork!

Reagenset funkar på de flesta icke-flyktiga organiska föreningar (utom rena alkaner); bäst dock på aromatiska aldehyder/ketoner.

Blandningen är oerhört nysretande, så håll gärna till under köksfläkten i brist på dragskåp. Och skölj ur blomsprutan noga efter användning så den inte kladdar ihop!

Som bläck torde åtskilliga parfymer fungera, vilka ofta innehåller just aromatiska aldehyder eller liknande. Kanske de "parfymerade brev" som ibland nämns i gamla romaner i själva verket var romantiska i mer än vad avser doften?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in