Citat:
Ursprungligen postat av
greatesthits
Det bästa är att du först och främst bestämmer dig för vilken typ av cykel du skall ha (!) TS.
Sluta prata mountainbike (MTB) när du i sak inte kommer att cykla i "terräng", eller ens på grusvägar (gravel). Det gör bara alla förbryllade, och irriterade, när man sen skall prata tum-storlekar, hjul, däckbredd.
Du skall inte ha en "mountainbike", utan troligtvis en hybrid, eller nått som förr kallades "citybike/touringbike". Med en ramgeometri som gör att du sitter mer upprätt, rakt styre.
Utväxling, växlar, som lämpar sig för "landsvägs/cykelbana" cykling. Inte "mtb" utväxling som du inte har någon som helst nytta av.
Gärna något som är förberett för att kunna haka på skärmar, en pakethållare kanske.
Och då kommer du med största sannolikhet landa i en 28tummare...
Ja, stänkskärmar och pakethållare, fram och bak, det har jag förvisso

Jag är så nördig, att jag innehar ett specialverktyg för att kunna spänna upp alla ekrar lika till i mitt fall 1000 Newton +/- 10 %, och en vippindikator för att kunna mäta hjulets skevhet under 0,05..0,15 mm, haha.
Det fungerar bara om fälgen är oskadd och i grunden rak dock.
Att försöka rikta en stukad aluminiumfälg är mycket svårt, som att jaga sin egen svans som en hundvalps jakt med sig själv, kräver ugnsbehandling och sedan riktning under en hydraulisk press, följt av värmebehandling i ugn igen. Inga ekrar eller nav.
Är fälgen bara svagt stukad, så går det att få fason på den, men det blir aldrig helt perfekt, men det spelar nog ingen roll om man som ung kvinna bara väger < 60 kg. Nåja det går nog med män som väger ~80 kg, men över 130 så börjar ekrarna snart snäppa av som torra spaghetti, även om allt annat vore perfekt.
Min käre ungdomskamrat är notorisk för att knäcka ekrar, han väger uppåt ~185 kg. Bara om jag justerat hans hjul, så kan han cykla ibland under ett år utan problem.