• 3
  • 4
2025-02-11, 13:59
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Har du testat cykla över 20kmh med 9 växlar?
Du får fan trampa 3000 varv per minut för det.

Beror på vilken utväxling du har. Men ja, det har jag och mer därtill.
Utgick från stadspendling, där gör den jobbet för en billig peng.

Ska jag pendla två mil, enkel väg, så väljer jag nåt mer gravelaktigt.
Citera
2025-02-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Klart du får ha vilka däck du vill, är bara nyfiken på varför så många pruttar runt på MTBs i stan.

Gator i våra städer är ju ganska så ojämna så inte konstigt om man vill ha breda däck. Fast någon en dämpargaffel är inte direkt nödvändig.

Citat:
Har du testat cykla över 20kmh med 9 växlar?
Du får fan trampa 3000 varv per minut för det.

Med utanpåliggande växel kan du få väldigt stort omfång med dagens kassetter (med lämplig växelförare m.m.). Som störst kanske 11-50 vilket är 454%. Så om du cyklar 20 km/h på högsta växeln så cyklar du 4,4 km/h på lägsta med samma kadens. En sådan cykel är väldigt lågt utväxlad. Då kan du byta till större kedjedrev, t.ex. med dubbelt så många tänder så blir det istället 40 km/h på högsta och 8,8 km/h på lägsta växeln.

Använd https://www.gear-calculator.com för att se var det blir för utväxlingar.
Citera
2025-02-11, 14:29
Medlem
Citat:
Beror på vilken utväxling du har. Men ja, det har jag och mer därtill.
Utgick från stadspendling, där gör den jobbet för en billig peng.

Ska jag pendla två mil, enkel väg, så väljer jag nåt mer gravelaktigt.
Det är ju sant, tänkte jag inte på, antog bara attdreven var samma storlek fram på en 9 växlad som på en 21 växlad.
Har cyklat på en med 2 drev fram och 7 eller 9 bak och den de växlarna var alldeles för låga när jag cyklade landsväg.
Citera
2025-02-11, 14:36
Medlem
Bor i storstad, har en cykel som är äldre än mig med 20mm däck fungerar utmärkt. Att man behöver bredare däck för landsväg/storstad skulle jag säga är skitsnack.

Ett tips är att köpa en cykel av polisen de brukar ständigt ha auktioner av hittegods, betydlig billigare än att köpa en sprillans ny som kostar flera tusenlappar.
Citera
2025-02-11, 16:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Cyklar man mest i stan och året runt skulle jag föreslå att man tittar efter en:

Cykel med någorlunda upprätt sittställning (det är bara jobbigt att sitta framåtlutad i stan)
Skärmar fram o bak och ev pakethållare
Enkelklinga fram och 11-utanpåliggande växlar duger gott (ev välj 9-navväxel mindre underhåll vintertid)
28", 37-40mm är typiska stadsdäck.
Ingen Biltema cykel dom rostar så fort du tar ut dom från affären.
Citera
2025-02-12, 19:55
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag använder bara millimeter-storlekar när jag talar om cykelhjul. Jag använder maximalt feta 622 x 47 när jag tar en tur. De fungerar alldeles utmärkt på grusväg eller grusade cykelbanor. 3,5 bar lufttryck är mycket bra, men man kan låta det sjunka nedåt 2 bar om man är lat.

"622" är måttet i millimeter där däcksfoten sitter ned i fälgen under fälgkanten i sin hylla. Däcket kan vara smalt eller brett, dock alltid 622 mm däcksfot.

Med högre lufttryck och feta däck, så slipper man kanske "ormbett" om man råkar köra på en stenjävel stor som en valnöt, även om det kan kännas stötigt i handlederna på en grusväg.

N.B "Ormbett" kallas hålen eller hålet i en innerslang som krossats med fälgkanten mot ett hårt objekt.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-02-12 kl. 20:19.
Citera
2025-02-14, 12:52
Medlem
Det bästa är att du först och främst bestämmer dig för vilken typ av cykel du skall ha (!) TS.

Sluta prata mountainbike (MTB) när du i sak inte kommer att cykla i "terräng", eller ens på grusvägar (gravel). Det gör bara alla förbryllade, och irriterade, när man sen skall prata tum-storlekar, hjul, däckbredd.

Du skall inte ha en "mountainbike", utan troligtvis en hybrid, eller nått som förr kallades "citybike/touringbike". Med en ramgeometri som gör att du sitter mer upprätt, rakt styre.

Utväxling, växlar, som lämpar sig för "landsvägs/cykelbana" cykling. Inte "mtb" utväxling som du inte har någon som helst nytta av.

Gärna något som är förberett för att kunna haka på skärmar, en pakethållare kanske.

Och då kommer du med största sannolikhet landa i en 28tummare...
Citera
2025-02-14, 16:52
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag glömde att nämna, att smala däck måste ha ett högre lufttryck, uppåt 4..4,5 bar för att fungera bra. Feta däck skall ha ett lägre lufttryck nedåt 3..3,5.
Citera
2025-02-17, 18:49
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Det bästa är att du först och främst bestämmer dig för vilken typ av cykel du skall ha (!) TS.

Sluta prata mountainbike (MTB) när du i sak inte kommer att cykla i "terräng", eller ens på grusvägar (gravel). Det gör bara alla förbryllade, och irriterade, när man sen skall prata tum-storlekar, hjul, däckbredd.

Du skall inte ha en "mountainbike", utan troligtvis en hybrid, eller nått som förr kallades "citybike/touringbike". Med en ramgeometri som gör att du sitter mer upprätt, rakt styre.

Utväxling, växlar, som lämpar sig för "landsvägs/cykelbana" cykling. Inte "mtb" utväxling som du inte har någon som helst nytta av.

Gärna något som är förberett för att kunna haka på skärmar, en pakethållare kanske.

Och då kommer du med största sannolikhet landa i en 28tummare...
Ja, stänkskärmar och pakethållare, fram och bak, det har jag förvisso

Jag är så nördig, att jag innehar ett specialverktyg för att kunna spänna upp alla ekrar lika till i mitt fall 1000 Newton +/- 10 %, och en vippindikator för att kunna mäta hjulets skevhet under 0,05..0,15 mm, haha.

Det fungerar bara om fälgen är oskadd och i grunden rak dock.

Att försöka rikta en stukad aluminiumfälg är mycket svårt, som att jaga sin egen svans som en hundvalps jakt med sig själv, kräver ugnsbehandling och sedan riktning under en hydraulisk press, följt av värmebehandling i ugn igen. Inga ekrar eller nav.

Är fälgen bara svagt stukad, så går det att få fason på den, men det blir aldrig helt perfekt, men det spelar nog ingen roll om man som ung kvinna bara väger < 60 kg. Nåja det går nog med män som väger ~80 kg, men över 130 så börjar ekrarna snart snäppa av som torra spaghetti, även om allt annat vore perfekt.

Min käre ungdomskamrat är notorisk för att knäcka ekrar, han väger uppåt ~185 kg. Bara om jag justerat hans hjul, så kan han cykla ibland under ett år utan problem.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-02-17 kl. 19:29.
Citera
2025-02-18, 11:38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Varför ska du ha smala däck på en MTB?

Citat:
Varför inte?
Ser ingen anledning att ha breda däck om man cyklar på landsväg mest.
Enda gången jag vill ha breda däck är om jag cyklar i skogen, på stigar och så.
Jag skulle råda att prova en Nishiki med 7-8 växlat NAV...

Cyklas det mest asfalt,så behövs inte nära 30 växlar..heller inte stötdämpare..men skärmar och skivbroms är trevligt..drivrem istället för kedja verkar också mysigt..

https://www.spobik.se/hybridcykel-ni...err-gra-364776
Senast redigerad av orvaren 2025-02-18 kl. 11:41.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in