Citat:
Ursprungligen postat av
Isofluran
Är inte jätteorolig över själva studierna då jag tycker ämnena man läser är roliga, utan det är snarare det som sker efteråt. Är rädd att man inte får jobb pga man är oerfarenen nyexad och därmed får en stor lucka I CV:t så det sluter upp med att man sitter i kassan på ICA tills man är 65.
Känns som man måste vara väldigt ambitiös och hela tiden jaga efter företag för att få massa erfarenhet för att kunna landa ett jobb (har kollat runt lite på platsbanken och de flesta annonser kräver 1-2 års erfarenhet inom nåt specifikt område).
Det är svårt att svara på din fråga eftersom du inte är särskilt precis med vilken branch du vill jobba inom.
Jag kan väl bara prata för IT branchen. På min arbetsplats har det varit få platser på trainee de senaste åren, men nu börjar det expandera eftersom de landat några stora kontrakt och vi ska anställa hundratals nya. Samtidigt så är det ett väldigt många som säger att AI kommer att göra att företagen slutar anställa juniora utvecklare.
Jag tror att de som kommer att få det svårare är de med KY utbildningar eller Salt.dev och liknande. Jag tror inte att folk med långa ingenjörsutbildningar kommer att ha lika svårt. Det blir snarare tillbaka till hur det var innan boom åren, att du behöver en ingenjörsexamen för att jobba i sektorn eftersom många av de enkla jobben som man kan klara genom att lära sig ett ramverk eller verktyg kommer att försvinna.
Jag har sett sjökaptener och hotellpersonal sadla om till IT konsulter. Det kommer nog inte att bli så i framtiden.