2025-02-08, 17:29
Medlem
Funderar på att läsa till civilingenjör inom bioteknik/teknisk kemi men har hört att det kan vara svårt att få jobb som nyexaminerad om man inte haft massa internships etc. under sin studiegång. Stämmer detta?

Måste man flytta runt för att få jobb?
Citera
2025-02-08, 17:31
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isofluran
Funderar på att läsa till civilingenjör inom bioteknik/teknisk kemi men har hört att det kan vara svårt att få jobb som nyexaminerad om man inte haft massa internships etc. under sin studiegång. Stämmer detta?

Du behöver inte flytta, ingenjörer behövs i även mindre orter.
Citera
2025-02-08, 17:40
Medlem
Glorfindels avatar
Det beror helt på var man bor.

En civilingenjörsutbildning är ganska specifik i vissa fall. Just den inriktning som du nämner kan jag tänka mig är ganska smal, och det enbart finns ett begränsat antal företag som anställer. Finns det inte några sådana företag på orten, jag då får man flytta dit jobben finns. Hur det är med dessa företag där du bor vet du nog bäst själv.

Sedan finns alltid möjligheten att ta jobb inom kommun/landsting. Om det är vanligt inom denna inriktning vet jag inte.

Jag är själv utbildad inom datateknik, och känner att det skulle vara svårt, men kanske inte omöjligt, att få jobb utanför de större städerna.
Citera
2025-02-08, 18:12
Medlem
Xer0s avatar
Ingenjörer i fysik verkar jobba lite var stans.

De jag träffat har jobbat på:
- Kärnkraftverk
- Som IT konsulter
- Med ljudsystem
- På Google
- Med hårdvara på Ericsson

Man kan också doktorera och stanna som lektor / forskare på universitetet.

Om du är duktig så finns det alltid vägar.
Är man inte så duktig så finns det risk att man trasslar in sig i matten och fortfarande står och säljer blandaren när man är 25.

Det är gott om folk som aldrig blir klara. För en del spelar det ingen roll, de hittar jobb ändå, gör sina hundår och gör karriär ändå. För andra blir det att man jobbar som lärare på en bilskola resten av livet.
Senast redigerad av Xer0 2025-02-08 kl. 18:18.
Citera
2025-02-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Om du är duktig så finns det alltid vägar.
Är man inte så duktig så finns det risk att man trasslar in sig i matten och fortfarande står och säljer blandaren när man är 25.

Det är gott om folk som aldrig blir klara. För en del spelar det ingen roll, de hittar jobb ändå, gör sina hundår och gör karriär ändå. För andra blir det att man jobbar som lärare på en bilskola resten av livet.

Är inte jätteorolig över själva studierna då jag tycker ämnena man läser är roliga, utan det är snarare det som sker efteråt. Är rädd att man inte får jobb pga man är oerfarenen nyexad och därmed får en stor lucka I CV:t så det sluter upp med att man sitter i kassan på ICA tills man är 65.

Känns som man måste vara väldigt ambitiös och hela tiden jaga efter företag för att få massa erfarenhet för att kunna landa ett jobb (har kollat runt lite på platsbanken och de flesta annonser kräver 1-2 års erfarenhet inom nåt specifikt område).
Citera
2025-02-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Det beror helt på var man bor.

En civilingenjörsutbildning är ganska specifik i vissa fall. Just den inriktning som du nämner kan jag tänka mig är ganska smal, och det enbart finns ett begränsat antal företag som anställer. Finns det inte några sådana företag på orten, jag då får man flytta dit jobben finns. Hur det är med dessa företag där du bor vet du nog bäst själv.

Sedan finns alltid möjligheten att ta jobb inom kommun/landsting. Om det är vanligt inom denna inriktning vet jag inte.

Just bioteknik har jag hört är större i USA pga alla lagar och regleringar som finns i Sverige. Skulle inte ha något emot att jobba i USA men som sagt, känns som att de positionerna kräver mycket erfarenhet.

I övrigt är min tanke att jobba i sthlm där det visserligen finns fler företag som anställer men känns som att dessa har anläggningar/produktion i random delar av landet dit man måste flytta om man inte ska ha nåt chefsjobb i huvudstaden.
Citera
2025-02-08, 18:50
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Är inte jätteorolig över själva studierna då jag tycker ämnena man läser är roliga, utan det är snarare det som sker efteråt. Är rädd att man inte får jobb pga man är oerfarenen nyexad och därmed får en stor lucka I CV:t så det sluter upp med att man sitter i kassan på ICA tills man är 65.

Känns som man måste vara väldigt ambitiös och hela tiden jaga efter företag för att få massa erfarenhet för att kunna landa ett jobb (har kollat runt lite på platsbanken och de flesta annonser kräver 1-2 års erfarenhet inom nåt specifikt område).

Det är svårt att svara på din fråga eftersom du inte är särskilt precis med vilken branch du vill jobba inom.

Jag kan väl bara prata för IT branchen. På min arbetsplats har det varit få platser på trainee de senaste åren, men nu börjar det expandera eftersom de landat några stora kontrakt och vi ska anställa hundratals nya. Samtidigt så är det ett väldigt många som säger att AI kommer att göra att företagen slutar anställa juniora utvecklare.

Jag tror att de som kommer att få det svårare är de med KY utbildningar eller Salt.dev och liknande. Jag tror inte att folk med långa ingenjörsutbildningar kommer att ha lika svårt. Det blir snarare tillbaka till hur det var innan boom åren, att du behöver en ingenjörsexamen för att jobba i sektorn eftersom många av de enkla jobben som man kan klara genom att lära sig ett ramverk eller verktyg kommer att försvinna.

Jag har sett sjökaptener och hotellpersonal sadla om till IT konsulter. Det kommer nog inte att bli så i framtiden.
Citera
2025-02-08, 19:04
Medlem
LeifD2s avatar
Känner en som läste kemi. Motsvarande civilare. Omöjligt att få jobb, så det slutade med att han blev lärare på högskolan.

Mitt tips: kolla jobbmöjligheterna själv på dom orter där du kan tänka dig att bo.
Möjligt att kombinationen bioteknik/kemi är gångbar inom läkemedel och kommunernas vatten och avloppsavdelnongar. Läkemedel är förstås bättre nen det är helt andra krav för att få jobb.
Citera
2025-02-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det är svårt att svara på din fråga eftersom du inte är särskilt precis med vilken branch du vill jobba inom.

Jag kan väl bara prata för IT branchen. På min arbetsplats har det varit få platser på trainee de senaste åren, men nu börjar det expandera eftersom de landat några stora kontrakt och vi ska anställa hundratals nya. Samtidigt så är det ett väldigt många som säger att AI kommer att göra att företagen slutar anställa juniora utvecklare.

Läkemedelsbranschen är det jag är mest intresserad av. Men kan såklart även tänka mig jobba med annat tex miljö, material, livsmedel. Att jobba som laboratorieingenjör är väl det jag anser hade passat mig bäst.
Citera
2025-02-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Känner en som läste kemi. Motsvarande civilare. Omöjligt att få jobb, så det slutade med att han blev lärare på högskolan.

Mitt tips: kolla jobbmöjligheterna själv på dom orter där du kan tänka dig att bo.
Möjligt att kombinationen bioteknik/kemi är gångbar inom läkemedel och kommunernas vatten och avloppsavdelnongar. Läkemedel är förstås bättre nen det är helt andra krav för att få jobb.

Jo det var väl det jag anade.
Kan nämna att jag annars funderar på att läsa till apotekare/receptarie. Finns möjligheter att göra karriär inom läkemedelsbranschen men skiter det sig kan man alltid falla tillbaka på att jobba på vanligt apotek eller inom sjukvården. Tycker dock att studierna för detta verkar extremt tråkigt.
Citera
2025-02-08, 19:52
Medlem
Jobbar som ingenjör, dock inom data/elektronik. Jag får jobberbjudande väldigt ofta på min Linkedin.
Citera
2025-02-08, 20:47
Medlem
Citat:

Ärligt talat så beror det på vilken inriktning du väljer. Den du funderar på har en riktigt smal arbetsmarknad som är koncentrerad till de större städerna.

Du skall givetvis välja utifrån ditt intresse, men om du vill maximera chanserna till arbete så gäller de klassiska ingenjörslinjerna: elektro, maskin, data. Det skall även vara civilingenjör med mycket matte, och inte någon låtsas-ingenjörs-scam där dom tagit bort massa matematik. Att vara ingenjör = vara väldigt duktig på matematik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in