Citat:
Ursprungligen postat av
GrillTekniker
Tack för svar!
En följdfråga - om man redan bokfört en massa på t.ex. konto 1931 men vill flytta det kontot till 1941 istället - är det bara att bokföra en överföring mellan kontona, fast utan att faktiskt flytta några pengar? Och sedan hädanefter använda 1941 istället för 1931?
Tänker att om jag nu lägger mitt nya sparkonto som ex. 1942, så vore det ju mer logiskt att det gamla sparkontot heter 1941 istället för 1931.
Om man flyttar ett konto på det sättet, uppstår det då inte problem om man i framtiden vill återanvända ett bokföringskonto till något annat bankkonto? Eller är det ok så länge man ser till att man ser till att bokföringskontot är nollat innan man återanvänder det? Tänker att det viktiga är väl att summan på bokföringskontot och bankkontot som det hänvisar till är samma när man gör bokslutet?
Ja och om du vill vara extra tydlig lägg in en kommentar om att sparkontot byter kontonummer i bokföringen som nollar 1931-kontot. Underkonton xxx1-xxx9 används för att differentiera uppgifter som man vill räkna på separat. Det är inget som hindrar att du kör alla likvida medel på ett konto, men för enklare översikt och bokföring används olika konton för att sortera uppgifterna. Anledning till att man kör med standardiserade konton är så att vem som helst ska kunna ta över och fortsätta bokföra utan att behöva leka detektiv och bara kolla på den uppsatta kontoplanen.
Ja när du nollat ett konto är det som att det inte finns länge tills man fyller på med nya uppgifter.
Det viktigaste är inte vilket exakt nummer man använt utan att kontotypen är korrekt så att debet/kredit blir korrekt och att rätt konton räknas på rätt ställe i resultat- och balansräkningen. D.v.s. så länge kontot är rätt typ och kopplat till rätt ställe i bokföringen så spelar det specifika numret mindre roll förutom att sortera uppgifterna.
Jag har som exempel ett gäng olika konton på 194x, men om jag hade lagt dem på 193x istället hade inte spelet någon roll då alla är av samma typ och kopplade till balansräkningen. Så länge du gör som din upplagda kontoplan specificerar (och du kan ändra kontoplanen vid behov).