2025-02-07, 14:27
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Alright Flashback, jag behöver er hjälp eller i alla fall tips.

Först och främst:
+ Jag har dålig koll på datorer och komponenter. Det är för mig ett helt annat spårk.
+ Äger idag en MacBook Pro 13” från 2016 som knappt lever och ska man göra något så bör man ha energi och tålamod för att använda datorn. Allt tar en evighet. Ägt datorn sedan den kom, men den har gjort sitt nu snart 10 år senare.

+ Använder Windows för arbetet och ser inget negativt med Windows, dock är jag utanför systemet på vad som behövs ur privat bruk då jag inte kontrollerar säkerhetsfunktioner osv här.

Vad jag använder privat:
+ Photoshop (varje dag)
+ Lightroom (varje dag)
+ Premier Pro (2-3 gånger i veckan)
+ Blender (då och då)
+ Emulatorer (retro gaming då och då)
+ Office paketet (varannan dag)
+ Film streaming (Netflix osv)

Vad jag saknar idag som Mac användare:
+ Steam gaming
+ Gaming utanför Steam tjänster

Krav:
+ Laptop - Datorn ska vara portabel då jag reser.
+ Klara nyare spel som t.ex CS2 men behöver inte köra på högsta grafik.
+ Klara Premier Pro och möjligen Unreal Engine, då jag vill börja pyssla med detta på fritiden.
+ Helst utan neon och rengbågsfärger som blinkar och har sig.

Budget:
7-12000kr (+/- 2000kr, är flexibel vid behov men håller mig gärna till budget.)

Länka gärna och motivera din rekommendation. T.ex personlig erfarenhet osv så jag har något att gå på.

Tack i förväg!
Citera
2025-02-07, 15:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Alright Flashback, jag behöver er hjälp eller i alla fall tips.

Först och främst:
+ Jag har dålig koll på datorer och komponenter. Det är för mig ett helt annat spårk.
+ Äger idag en MacBook Pro 13” från 2016 som knappt lever och ska man göra något så bör man ha energi och tålamod för att använda datorn. Allt tar en evighet. Ägt datorn sedan den kom, men den har gjort sitt nu snart 10 år senare.

+ Använder Windows för arbetet och ser inget negativt med Windows, dock är jag utanför systemet på vad som behövs ur privat bruk då jag inte kontrollerar säkerhetsfunktioner osv här.

Vad jag använder privat:
+ Photoshop (varje dag)
+ Lightroom (varje dag)
+ Premier Pro (2-3 gånger i veckan)
+ Blender (då och då)
+ Emulatorer (retro gaming då och då)
+ Office paketet (varannan dag)
+ Film streaming (Netflix osv)

Vad jag saknar idag som Mac användare:
+ Steam gaming
+ Gaming utanför Steam tjänster

Krav:
+ Laptop - Datorn ska vara portabel då jag reser.
+ Klara nyare spel som t.ex CS2 men behöver inte köra på högsta grafik.
+ Klara Premier Pro och möjligen Unreal Engine, då jag vill börja pyssla med detta på fritiden.
+ Helst utan neon och rengbågsfärger som blinkar och har sig.

Budget:
7-12000kr (+/- 2000kr, är flexibel vid behov men håller mig gärna till budget.)

Länka gärna och motivera din rekommendation. T.ex personlig erfarenhet osv så jag har något att gå på.

Tack i förväg!

Storlek på skärm, dito lagring?
Batt.tid?
Citera
2025-02-07, 15:48
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Storlek på skärm, dito lagring?
Batt.tid?

Storlek på skärm - inte det viktigaste då jag kopplar upp till externa skärmar, men bra du nämnde det för jag skulle ha inkluderat de i början.

Lagring - 250-500GB har jag klarat ganska bra som det är just nu då jag kör externa HDD för alla stora filer.

Batteri - inget som jag har någon preferens över då jag inte har mycket att jämföra med idag. Datorn är konstant i väggen för annars där den inom 2 timmar.
Citera
2025-02-07, 15:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Storlek på skärm - inte det viktigaste då jag kopplar upp till externa skärmar, men bra du nämnde det för jag skulle ha inkluderat de i början.

Lagring - 250-500GB har jag klarat ganska bra som det är just nu då jag kör externa HDD för alla stora filer.

Batteri - inget som jag har någon preferens över då jag inte har mycket att jämföra med idag. Datorn är konstant i väggen för annars där den inom 2 timmar.

Storlek på skärm säger också storlek på dator = vikt, kylkapacitet = utnyttjande av kraft, etc.
15,6" > 16" är det vanligaste segmentet som är lämpligt för det mesta.

Ta en titt här och bygg din egna: https://www.lenovo.com/se/sv/laptops...moID=LEN263902
Citera
2025-02-07, 15:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:

RAM, minnesmängd, är ju också viktigt vid Photoshop och Lightroom, bl.a.
Citera
2025-02-22, 08:44
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Ett tips om du inte köpt någon laptop ännu. Eftersom du ska använda laptopen till videoredigering och ev även fotooredigering. Jag förutsätter att du ska använda laptopens skärm och inte en yttre skärm typ TV-skärm eller liknande. Satsa i så fall på en laptop med minst 17" skärm. Dvs är alldeles för jobbigt för ögonen att sitta med 13", 14" eller tom 15.6" utan satsa på så stor skärm som möjligt förutsatt att du ska använda laptopens skärm.

Ett tips i all välmening.
Citera
2025-02-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Ett tips om du inte köpt någon laptop ännu. Eftersom du ska använda laptopen till videoredigering och ev även fotooredigering. Jag förutsätter att du ska använda laptopens skärm och inte en yttre skärm typ TV-skärm eller liknande. Satsa i så fall på en laptop med minst 17" skärm. Dvs är alldeles för jobbigt för ögonen att sitta med 13", 14" eller tom 15.6" utan satsa på så stor skärm som möjligt förutsatt att du ska använda laptopens skärm.

Ett tips i all välmening.
Du läste alltså inte:
"Storlek på skärm - inte det viktigaste då jag kopplar upp till externa skärmar"
Citera
2025-02-23, 18:04
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Du läste alltså inte:
"Storlek på skärm - inte det viktigaste då jag kopplar upp till externa skärmar"
Jo, jag läste den kommentaren, fast storleken på skärmen återspeglar ju på samma sätt storleken på tangentbordet. Det är väl det som avgör skillnaden mellan idioterna som har fastnat på en smartphone och tycker den är bättre än en kvalitativ laptop mot proffsen som använder stationära datorer med tillhörande professionella skärmar.

Själv kör jag både stationär dator med professionella datorskärmar och 17.3" laptop med möjlighet till UHD TV-skärm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in