2025-02-07, 12:48
Medlem
Har en 8 år gammal Toyota som jag dom senaste 3 åren själv har skött underhåll på enligt dom rekommenderade intervallen. Ibland har man lämnat in bilen och låtit verkstad göra det istället tex vid byte av bromsvätska

Dom har alltid höjt ögonbrynen och undrat varför man inte bara bokar standardservice istället. Men vad är det man betalar 2-3tkr extra för exakt?

Som jag förstått så gör dom ockulära kontroller på bilens funktionalitet utöver själva byten enligt intervallerna, men det gör dom när du besiktar bilen också.

Så vad är poängen med att betala extra för servicekontroller om du ändå besiktar den årligen?

Förstår att det är någon slags kvalitetsstämpel som är bra att ha om man eventuellt skulle vilja sälja bilen. Men bortsätt från det och dylikt, finns det några realistiska fördelar och är dessa kostnadseffektiva?
Citera
2025-02-07, 14:21
Medlem
Besiktningen kollar bara säkerhetsrelaterade funktioner. Med Toyota standardservice får du ett stort antal andra konditions- och funktionskontroller plus ett års garanti på många komponenter tills bilen är tio år, samt fri Vägassistans. Vad det är värt är upp till var och en förstås.
Citera
2025-02-19, 08:46
Medlem
Har du tid och tycker det är kul så gör det själv

Men har du hittat en verkstad du litar på så kör på

Vad rekommenderade de utöver bromsvätska och det kanske inte kostade så mkt mer?

Ska du behålla bilen är det smart att hålla oljor och vätskor fräscha, glykol, bromsvätska+koppling, olja
Citera
2025-02-19, 15:52
Medlem
En 8 år gammal Toyota tycker inte jag är gammal.
Har du ägt den från ny?
Beakta att du vid Toyota-servicen även får utlåtande om konditionen på flera komponenter via OSB-uttaget, och därmed kan förhindra andra alvarligare skador.
Citera
2025-02-19, 18:34
Medlem
Lämna hos toyota med dåliga bromsar så får du ny bil
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/verkstaden-korde-kundens-bil-i-diket-fick-tillbaka-defekt-bil/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in