Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Mušović verkar stå över kommande EM. Detta med anledning av hennes graviditet.

Blir Falk förstakeeper nu?

Ja det känns tämligen givet. Det har ju bara handlat om Falk och Musovic sedan Lindahl slutade. Kan inte minnas att Tove Enblom eller någon annan spelat en match.
Citera
2025-02-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Otacksam uppgift för Gustavsson. Känns som Sverige presterade maximalt under Gerhardsson och tror vi tappar relativt sett till andra nationer. Sverige har haft ett sammansvetsat gäng med stark vinnarkultur, jämför tex med Norge där komponenterna varit större än helheten. Få se om det kan leva kvar..

Verkligen på tiden att byta ut Gerhardsson. Trodde aldrig han skulle lämna…

Det är ett fotbollslag inte en hemlig klubb där man ska vara kompis med rätt person för att bli insläppt. Eller där någon blir utfryst för att man har avvikande åsikter. Asllani tog ut sig själv till EM för flera månader sedan, och hon är 35 år och spelar i Englands andradivision. Så hon verkar tämligen säker på att bli uttagen. Vi kan inte ha ett system längre där tränarens favoritveteraner har en given plats i landslaget tills de fyller 40. Till och med USA har slutat med det. Man måste släppa in de som spelar på hög nivå och belöna prestation.
Citera
2025-02-11, 21:58
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Verkligen på tiden att byta ut Gerhardsson. Trodde aldrig han skulle lämna…

Det är ett fotbollslag inte en hemlig klubb där man ska vara kompis med rätt person för att bli insläppt. Eller där någon blir utfryst för att man har avvikande åsikter. Asllani tog ut sig själv till EM för flera månader sedan, och hon är 35 år och spelar i Englands andradivision. Så hon verkar tämligen säker på att bli uttagen. Vi kan inte ha ett system längre där tränarens favoritveteraner har en given plats i landslaget tills de fyller 40. Till och med USA har slutat med det. Man måste släppa in de som spelar på hög nivå och belöna prestation.
Ja, är ju dags till slut, men du kan väl inte tycka annat än att han presterat bra? I en period när toppen blivit bredare har Sverige ändå tagit ett OS-Silver, 2 VM-Brons och varit i en EM-semi. Sedan är det som du är inne på nog ett tecken på att han ska bytas ut när han håller fast vid käpphästar som Jakobsson och Asllani.
Citera
2025-02-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Ja, är ju dags till slut, men du kan väl inte tycka annat än att han presterat bra? I en period när toppen blivit bredare har Sverige ändå tagit ett OS-Silver, 2 VM-Brons och varit i en EM-semi. Sedan är det som du är inne på nog ett tecken på att han ska bytas ut när han håller fast vid käpphästar som Jakobsson och Asllani.

Jo visst, det är ett bra facit. Sverige har väldigt bra på att toppa formen till mästerskap. Men det handlar om en inneboende tradition bland spelare också. Inte bara erfarenhet hos enskilda spelare utan att det sitter i kulturen liksom, Sverige brukar gå långt, vi har varit bland de bästa länge.

2017 när Gerhardsson började så hade Spanien varit i ett VM, klubblagsfotbollen i Europa hade inte exploderat på samma sätt som den har nu. Det är en ny tid, en tid där Sverige absolut inte kan räkna med medalj bara genom att vara med i turneringen längre. Men jag tycker man ska ge honom en chans. Blir kul att höra hur hans otroligt passionerade, inlevelsefulla och positiva tal låter på svenska.
Citera
2025-02-11, 22:21
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Varför är inte Kafaji med? 😦 vet att hon fått lite speltid men så pass?? Det är ju flera spelare med som har off season och inte har spelat sen oktober/november.
"De är inte uttagningsbara för oss. Det är klubbarna som får kommunicera om deras status" /Gerhardsson.

De syftar på Kafaji, Anvegård och Janogy. Skada är väl en lågoddsare.
Citera
2025-02-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
"De är inte uttagningsbara för oss. Det är klubbarna som får kommunicera om deras status" /Gerhardsson.

Hon var inte med i matchtruppen nu i söndags den 9:e ser jag nu. Kanske är skadad då. Den 6:e var hon med i truppen men spelade inte, och den 2:a blev hon inbytt i Arsenals extremt viktiga 4-3 seger mot Man City i ligan.
Citera
2025-02-11, 23:09
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork

Janogy är skadad iallafall. Var inte med i Fiorentinas senaste match
Citera
2025-02-11, 23:59
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Äsch, jag tror det blir bra. Tony är erfaren, förbundet ville t o m ha honom till assisterande för herrarna. Där blev jag lite sur och trodde inte de skulle försöka få honom till damerna då, som de borde. Sverige har inga pengar jämfört med USA, England och en del andra förbund att välja och vraka. Även Gustafsson kunde säkert fått ett bättre erbjudande någon annanstans, men han är ju svensk och har familj här, så då valde han ändå Sverige.

Var nog inte supersmidigt att jobbpendla till Australien med familjen kvar i Sverige. Han kunde inte åka dit alls sitt första 1,5 år pga covid. Sen kan man inte riktigt jämföra Australien och Sverige. Australien har smalare spelarunderlag och en sämre liga än Sverige, men en popularitet i hemlandet som USA. Det är inget fotbollsland, de har aldrig haft någon bredd. Guldgenerationen som är runt 30 nu har alla spelat i seniorlandslaget sen de var 16. Det börjar bli bättre nu och säkert definitivt i framtiden. Men Tony fick ju i princip att inte bara leda seniorlandslaget utan också se till att det skedde utveckling på U23- och U19 nivå. De hade ingen bra struktur för det.

Sverige har ett mycket mer inarbetat system med ungdomslandslag osv. Han kommer inte behöva ta ut okända 17-åringar till seniorlandslaget nu för att vi ska ha några spelare till VM 2027. Blir bra med lite nya idéer och nån som kanske vågar göra lite mer förändringar än Gerhardsson.

Ni har bra argument båda två. Har bara en dålig känsla o aldrig gillat honom faktiskt.
Citera
2025-02-12, 08:08
Medlem
Truppen till kommande landskamper var väl som befarat. Nu borde väl Gerhardsson veta bättre än mig, men tycker han borde förnya och då förnya med rätt spelare.

Jakobsson är överårig och har varvat ner, men verkar ha någon slags livstidsplats i damlandslaget. Detsamma gäller lite grann även Asllani, men hon kanske håller även detta året.

Finns några i U23, som eventuellt borde lyftas upp. T ex Schröder, Vinberg, Wangerheim. Men istället plockas två spelare in som är just de två som jag närmast chockats av när jag sett dom live i U23-landslaget, och då menar jag chockartat dåliga. De har uppenbar talang och kan bli jättebra men att plocka upp spelare som nästan konstant placerar sig i passningsskugga är inte rätt val. De bör lära sig spela fotboll i sina klubblag och i U23-landslaget. T ex då Schröder, Wangerheim och Vinberg ligger långt före på ”utbildningskurvan”, menar jag. Och därmed ligga närmare spel i A-landslaget än Cato och Ijeh.

Men å andra sidan hade länge värdelösa Bennison en slags friplats, och till slut blev hon ju faktiskt ganska ok.

Kafaji? Jag var väl nästan ensam om att se problem redan innan hon drog till Arsenal. Hon borde byta klubb och ha en tränare som konstant skriker henne i örat ”du är inte så bra som du tror”. Så när hon till slut kommer ner på jorden kan hon nog bli riktigt riktigt bra igen.

(Lägger till att obs att jag inte har stenkoll på alla ovan och att jag kan ha fel om någon eller några detaljer. Det är mer ”så här upplever jag det” än ”så här är det”)
Senast redigerad av Burkgurka 2025-02-12 kl. 08:19.
Citera
2025-02-12, 08:46
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Truppen till kommande landskamper var väl som befarat. Nu borde väl Gerhardsson veta bättre än mig, men tycker han borde förnya och då förnya med rätt spelare.

Jakobsson är överårig och har varvat ner, men verkar ha någon slags livstidsplats i damlandslaget. Detsamma gäller lite grann även Asllani, men hon kanske håller även detta året.

Finns några i U23, som eventuellt borde lyftas upp. T ex Schröder, Vinberg, Wangerheim. Men istället plockas två spelare in som är just de två som jag närmast chockats av när jag sett dom live i U23-landslaget, och då menar jag chockartat dåliga. De har uppenbar talang och kan bli jättebra men att plocka upp spelare som nästan konstant placerar sig i passningsskugga är inte rätt val. De bör lära sig spela fotboll i sina klubblag och i U23-landslaget. T ex då Schröder, Wangerheim och Vinberg ligger långt före på ”utbildningskurvan”, menar jag. Och därmed ligga närmare spel i A-landslaget än Cato och Ijeh.

Men å andra sidan hade länge värdelösa Bennison en slags friplats, och till slut blev hon ju faktiskt ganska ok.

Kafaji? Jag var väl nästan ensam om att se problem redan innan hon drog till Arsenal. Hon borde byta klubb och ha en tränare som konstant skriker henne i örat ”du är inte så bra som du tror”. Så när hon till slut kommer ner på jorden kan hon nog bli riktigt riktigt bra igen.

(Lägger till att obs att jag inte har stenkoll på alla ovan och att jag kan ha fel om någon eller några detaljer. Det är mer ”så här upplever jag det” än ”så här är det”)
Ang Jakobsson så var jag övertygad om att hon började närmare sig typ 40. Känns som att man sett henne i evigheter. Visar sig att vi är lika gamla...
Citera
2025-02-12, 23:09
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Vare sig Tony, Pia o Tony el Tony igen har varit särskilt omtyckta.

Det handlar ju inte o enskild spelare utan om hyfsat många.

Varför är folk sugna på Tony för? Alltid känts som en enda stor snackpåse.

Jag har känt likadant ända sen han kom fram. Inga egna spelarmeriter, men har gått alla tränarkurser och gillar att snacka. Jag tror att spelarna ser igenom det där efter ett tag, medan förbundspampar låter sig imponeras av alla buzz words. Det positiva med att han tar över damlandslaget är väl att han därmed inte kan komma i fråga för något slags roll i herrditot.
Citera
2025-02-13, 10:18
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag har känt likadant ända sen han kom fram. Inga egna spelarmeriter, men har gått alla tränarkurser och gillar att snacka. Jag tror att spelarna ser igenom det där efter ett tag, medan förbundspampar låter sig imponeras av alla buzz words. Det positiva med att han tar över damlandslaget är väl att han därmed inte kan komma i fråga för något slags roll i herrditot.
ungefär precis samma känsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in