Citat:
Ursprungligen postat av
persona.von.grata
Intressant frågeställning.
Hur hanteras utfärdade licenser och vapen?
Har man vapenlicens på AR15 utfärdat på jakt men jakt förbjuds med AR15. Då har man alltså rätt att inneha vapnet men inte jaga med den. Och man kan inte sälja vapnet. Då har staten orsakat ekonomisk skada för en vapenägare som har följt gällande regelverk. Den ekonomiska skadan skulle exempelvis kunna bestå av vapnets pris, vapenspecifika tillbehör, ammunition som man inte få inneha utan licens för aktuell kaliber, ansökningsavgift licens.
Om det argumenteras för att SYFTET med vapnet försvinner för att det finns ett generellt FÖRBUD mot att jaga med den typ av vapen så tänker jag att de kan ha rätt att återkalla gevären. Utan att det ska klassas som en ändring av ett gynnande beslut. För det är inte själva beslutet till den enskilde som ändras. Den enskilde drabbas istället av ett generellt beslut som gör att alla vapen av en viss typ blir obrukbara. Utgången blir densamma, men som så mycket annat inom juridiken handlar det om formuleringen och inte resultatet.
Du har säkert läst detta tidigare, men det ligger en utredning i riksdagen där det föreslås ett förbud mot jakt med den här typen av vapen. Där föreslås en ekonomisk kompensation på 80 % av nyvärdet för själva vapnet till de berörda vapenägarna.
Jag vill vara tydlig med att jag inte vet ifall det jag skriver stämmer. Men att jag är rädd att regeringen kan välja att tolka det så.
Rent logiskt så borde polismyndigheten ha kollat så att de har kött på benen innan de skickar in en utredning på att förbjuda en viss typ av vapen. Förarbetet borde ha granskats bådse en och fyra gånger av en armé av jurister. Jag tror inte att hela beslutet faller på en så enkel sak att de förbisett en så enkel princip som negativ rättskraft.