2025-02-09, 16:17
Medlem
HGs avatar
Genom de länk tips som jag fick nu via hjälpsamma FB: are, upptäckte jag en uppsjö av halvautomatiska vapen som nu säljs i Sverige på jaktlicens.
Bland annat en H&K 308 vilken ser ut som ett militärt vapen i grund och botten. Enda skillnaden är väl att man inte kan skjuta automateld.

När kom dessa nya regler?
Citera
2025-02-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har ingen kunskap om vapen men nu förstår jag bättre. Denna typ av vapen är ju minst sagt lika dödliga och funktionella som en AR-15 är!

Intressant dock att politikerna är så förhäxade vid AR-15 när de inte ens är inblandade i händelsen.

Det är ju enbart ett spel för gallerierna när de nu ska göra en snabb åtgärd efter denna händelse, det är ju snart val igen och den breda massan måste se att nuvarande regering är handlingskraftig

På Torsdag får vi svaret när Riksdagen ska ta beslut till de nya vapendirektiven.
Citera
2025-02-09, 16:20
Medlem
Citat:
Har ingen kunskap om vapen men nu förstår jag bättre. Denna typ av vapen är ju minst sagt lika dödliga och funktionella som en AR-15 är!

Intressant dock att politikerna är så förhäxade vid AR-15 när de inte ens är inblandade i händelsen.

Det finns två verkliga anledningar

1) ”militäriska” vapen tenderar enl. Polisen att locka ”stridspittar” som egentligen inte bryr sig om jakt.

2) styrkeförhållande mellan polis och medborgare. Så har det varit i alla tider, ända till medeltiden har staten försökt plocka av befolkningen de modernaste vapnen. För ett pansarkompani är det liksom ett skämt oavsett men inte för polisen.

Gällande massmordsfarlighet duger en cylinderrepeter alldeles utmärkt
Citera
2025-02-09, 16:21
Medlem
the_creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vild gissning. Att "up the ante" för att minska skadeskjutning.
OK, menar du att man försöker sikta ännu bättre när man vet att man bara har 3 skott? Jo, man har kanske inte råd att missa heller ifall den kommer efter en. Tänker ändå att man borde vara bättre rustad om man ska på en björn.

Om man blir anfallen av en skadad björn kan jag tänka att man skulle vilja ha oändligt med skott. Sett hur påverkade personer står emot en kort stund efter polisen magasindumpat i folk och de fortsätter att attackera.

Vet ju inte hur björnjakt ser ut. Man kanske inte tar skott på nära håll hursomhelst.
Senast redigerad av the_creator 2025-02-09 kl. 16:30.
Citera
2025-02-09, 16:22
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Jag har varken vapen eller jägarexamen och planerar inte heller skaffa det, så jag talar inte i egen sak här.

Med det sagt så är jag 100 % på jägarnas sida i vapenfrågan. Det behövs inga strängare vapenlagar i Sverige och AR15 är inte på något vis farligare än andra jaktvapen. Vi har inget problem med legala vapenägare använder sina vapen vid brott i Sverige och det finns inga som helst fog för att inskränka vapenlagstiftningen ytterligare.

Det vi däremot har problem med i Sverige är en ökande och grov gängbrottslighet som löper amok som varken regeringen eller polismyndigheten klarar hantera. Så det här är bara fokusförflyttning och ett sätt att få dumsvensson att tro att hårdare vapenlagar är något bra som behövs.
Citera
2025-02-09, 16:22
Medlem
En helt absurd debatt.
Det är som om kriminella åker runt och skjuter med stridsvagn och media och politiker skriker i högan sky att bilar måste förbjudas för laglydiga.

Det som egentligen skaver är att innerst inne vet politiker och mediaeliten vad dom gjort mot folket och oro finns att folket skall lacka ur och ge igen.
Citera
2025-02-09, 16:23
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Genom de länk tips som jag fick nu via hjälpsamma FB: are, upptäckte jag en uppsjö av halvautomatiska vapen som nu säljs i Sverige på jaktlicens.
Bland annat en H&K 308 vilken ser ut som ett militärt vapen i grund och botten. Enda skillnaden är väl att man inte kan skjuta automateld.

När kom dessa nya regler?
Jag tror det var hösten 2023.
Tidigare fick man knappt licens på svarta jaktvapen. Och avslag direkt om kolven hade fel utformning även om det var en cylinderrepeter. Och ljuddämpare var också belagda med licens. Sen vände man på en femöring och du kunde få AR10/AR15 på jaktlicens. Stark kontrast mot tidigare licenshantering. Inte nödvändigtvis fel, men en kraftig kursändring.

Men halvautomat har "alltid" varit tillåtna på jakt som jag förstår. Skillnaden är att dom hade valnötskolv tidigare.
Citera
2025-02-09, 16:24
Medlem
Citat:

Det är Polismyndigheten tillsammans med vänstermedia som är orsaken till det. Redan samma dag visste Polisen att någon AR-15 hade inte använts. Men den informationen höll de inne med. I media skreks det om mördarvapnet AR-15 som måste totalförbjudas. Efter ett par dagar var större delen av allmänheten och även de flesta politiker övertygade om att en AR-15 hade använts. Och då måste den ju förbjudas. Nu när sanningen krupit fram är det väldigt svårt att backa. Risken är stor att inte bara AR-15 förbjuds, utan att alla halvautomater förbjuds för jakt. När det väl är implementerat kommer de att vilja förbjuda alla halvautomater för sportskytte, inklusive alla halvautomatiska pistoler. Nästa steg blir att förbjuda alla flerskottsvapen. Därefter förbjuds alla krutvapen, kvar blir luftvapen. Det finns en agenda som är ganska illa dold.
Citera
2025-02-09, 16:30
Medlem
De två stora kända studier som har gjorts angående skolskjutningar kommer från USA. Om man kan använda data från dessa undersökningar FBI och Secret Service låter jag vara osagt. Då vi pratar om en svensk kontext.

Dessa undersökningar, från minnet, visar ofta att GM vid skolskjutningar använder sig ofta av legala skjutvapen. Möjligen har de "lånats" av någon familjemedlem/vän. I det är fallet i Örebro så användes också legala vapen. GM hade licens.

Då vore det kanske bra att

1 Kanske förbjuda vissa typer eller göra det svårare för civila att få licens på vapnen.

2 Bättre kontroll på de som söker licens - speciellt mental status. Kanske inte en gång utan kanske återkommande med jämna mellanrum.

Jag tror vi alla vill minska risken att det händer igen och datan vi har säger att det är ofta legala vapen som används.
Citera
2025-02-09, 16:34
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jag önskar att fler var lika klarsynta som du!

Bara Sverigedemokraterna inser sitt misstag här. Skulle tro väldigt många jägare i Sverige är av deras väljarbas och nu gör man sig ovän med den gruppen. Henrik Vinge visar att han inte är rätt man att ta över partiet efter Jimmie som det ryktas om, då han saknar den fingertoppskänsla för vilka deras väljare är och vad de vill.
Citera
2025-02-09, 16:50
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De två stora kända studier som har gjorts angående skolskjutningar kommer från USA. Om man kan använda data från dessa undersökningar FBI och Secret Service låter jag vara osagt. Då vi pratar om en svensk kontext.

Dessa undersökningar, från minnet, visar ofta att GM vid skolskjutningar använder sig ofta av legala skjutvapen. Möjligen har de "lånats" av någon familjemedlem/vän. I det är fallet i Örebro så användes också legala vapen. GM hade licens.

Då vore det kanske bra att

1 Kanske förbjuda vissa typer eller göra det svårare för civila att få licens på vapnen.

2 Bättre kontroll på de som söker licens - speciellt mental status. Kanske inte en gång utan kanske återkommande med jämna mellanrum.

Jag tror vi alla vill minska risken att det händer igen och datan vi har säger att det är ofta legala vapen som används.

Som sagt det är hur enkelt som helst att skaffa vapen olagligt i Sverige. Du kanske minns reportaget där en journalist fixar ett vapen? Och fort gick det.

Hittade inte reportaget jag eftersökte men det verkar som fler har testat samma sak.

https://www.krisvagenut.se/2019/03/1...de-utveckling/

Roten till problemen med skjutvapen är inte lagliga vapen överhuvudtaget. Har man kompetens att skaffa vapen på laglig väg kan enkelt skaffa illegala vapen.
Citera
2025-02-09, 16:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Det är ju enbart ett spel för gallerierna när de nu ska göra en snabb åtgärd efter denna händelse, det är ju snart val igen och den breda massan måste se att nuvarande regering är handlingskraftig

På Torsdag får vi svaret när Riksdagen ska ta beslut till de nya vapendirektiven.

Och vad går de nya vapendirektiven ut på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in