• 1
  • 2
2025-02-07, 15:23
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Nej, Flashback har inte pekat ut ngon oskyldig. Dremot har "snillen" som bara gjort en slagning p MrKoll o dragit slutsatsen att det mste vara grningsmannen, sen letat upp honom i sociala medier fr att f en bild av honom, hngt ut oskyldiga.

Det r inte Flashback som pekat ut ngon, det r en anvndare p Flashback som tror att han har rtt. Jmfr med t.ex. att "hr p Flashback har jag 25 cm slak"!
Exakt. Man kan ju lika grna sga "Svenskarna har pekat ut en oskyldig" eller "Internet har pekat ut en oskyldig".
Citera
2025-02-07, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det dr inlgget modererades vl bort s fort det mktades med (fr jag kan ej lngre hitta det), men d hade det redan spridit sig. Desinformation biter bst p folk som inte r srskilt kritiska men desto mer hetlevrade. Problematiskt att polis och media hll p identiteten samtidigt (eller vilket ledde till att) Flashback gick p knna.

Kanske borde "vid srskilda hndelser" Flashback ha jourhavande moderatorer, eller koppla in nn sorts ai-hjlp som motverkar utpekanden och destruktiv desinformation. Sen vet jag inte riktigt om det kvalar in som "peka ut" - dr var ett sammelsurium av pstenden, inte unisont att "Flashback pekar ut" (mer som en klottervgg).
Det florerade flera inlgg som utpekade flera olika personer, felaktigt.
Citera
2025-02-07, 15:33
Medlem
okok1s avatar
Det r polisens fel som hemlighller. De har vl fortfarande inte sagt vem som gjort det? I USA sger polis direkt vem det var. Finns transparens s finns det ingen anledning att gissa. Och d drabbas inte oskyldiga.

Mnniskor kommer alltid vilja spekulera nr information hemlighlls frn allmnheten.
Citera
2025-02-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det r polisens fel som hemlighller. De har vl fortfarande inte sagt vem som gjort det? I USA sger polis direkt vem det var. Finns transparens s finns det ingen anledning att gissa. Och d drabbas inte oskyldiga.

Mnniskor kommer alltid vilja spekulera nr information hemlighlls frn allmnheten.
Det frsvarar ju inte skitpostarna eftersom det fanns info i trden som visade att GM var frn rebro, tidigt.
Citera
2025-02-08, 13:05
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-
Nej, Flashback har inte pekat ut ngon oskyldig. Dremot har "snillen" som bara gjort en slagning p MrKoll o dragit slutsatsen att det mste vara grningsmannen, sen letat upp honom i sociala medier fr att f en bild av honom, hngt ut oskyldiga.

Det r inte Flashback som pekat ut ngon, det r en anvndare p Flashback som tror att han har rtt. Jmfr med t.ex. att "hr p Flashback har jag 25 cm slak"!

Regel 1.09 - Falsk ryktesspridning

[quote]Att sprida phittade uppgifter om personer, fretag eller organisationer med uppst att utstta dessa fr andras missaktning, eller att avsiktligen sprida frvrngd eller phittad information med uppst att vilseleda, r frbjudet. [/

QUOTE]

Precis som i det vanliga livet. Flashback r ansvariga , inte anvndaren.

Det fanns exempel p utpekanden som fortsatt p X och Facebook . Inte mnga reflekterade att den dr personen inte ens bodde i samma stad som skjutaren

(svt) " en trd p forumet Flashback pekades han ut med namn och bild som grningsmannen i rebro. Drifrn lnkades till hans X-konto som i sin tur fick omkring 500 kommentarer redan p tisdagskvllen, berttar han.

Det stod mycket jvla svin, mrdare, det hr r grningsmannen.
Dementerade uppgifterna

Till sist bestmde han sig fr att dementera uppgifterna p bde Facebook och X, och p bde svenska och engelska. "

Killen bodde i Uppsala ln.

Det visar att falsk ryktespridning kan f mycket trkiga konsekvenser , det finns mnga drar drute som r smtt galna eller bara dumma i hela huvudet
Senast redigerad av Upplyften 2025-02-08 kl. 13:15.
Citera
2025-02-08, 16:19
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Aftonbladet skriver att Flashback pekat p fel misstnkt grningsman till ddet i rebro.
Vilket lett till obehag fr den oskyldige.
Har Flashback gjort det?
Har letat men hittar bara det faktum att media och Flashback pekat ut var polisen gjorde tillslag p en adress i rebro, inte i den stad dr den oskyldige bor.
Vad ledde till att en oskyldig med samma namn men med fel lder samt i fel stad pekats ut?
Vem/vilket media var skyldig till det? Flashback?

"P Flashback pekades hobbyjgaren Rickard Andersson, 37, felaktigt ut som den misstnkte skolskjutaren i rebro som han delar namn med."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...om-skolskytten

(jag personligen tycker det var vrre att AB ringde MGMs far och slppte nyheten. Det skulle ha varit polis och kristeam som meddelat MGMs fader och inte ABs reporter och p s tidigt stadie innan det var helt fastslaget)

Det stmmer att en anvndare lnkade till hobbyjgaren Rickard Anderssons konto p X, och spekulerade kring ifall detta kunde vara MGM. Samma uppgift som spreds och fortfarande sprids p plattformar som X och Facebook. I trden lnkades det ven till en blogg som fortfarande sprider uppgiften, och dr det ven har postats privata bilder p samma hobbyjgare. Beskarna uppmuntras att dela artikeln med Facebook, X och Reddit, och fr tillfllet (8 februari 2025) s har artikeln 9700 delningar.

Jag vet inte vem som spred uppgiften om hobbyjgaren frst, men kan fr transparensen bekrfta att den frsta publiceringen p Flashback gjordes den 4 februari klockan 18:15. Sju minuter senare (18:22) ifrgastter en medlem var anvndaren ftt information ifrn, och efter ytterligare 14 minuter (18:36) skriver en medlem "du r ute och cyklar". Tv minuter senare (18:38) skriver ngon "Han dr se ut att va 10 r ldre n sagd lder?". Efter ytterligare nio minuter (18:47) skriver en medlem fljande:
"Jag rknar med att du har en bra Klla p detta? Ser redan nu nmligen att folk brjar kommentera p hans twitter, vore ju inte s snyggt om man bara chansar p ett konto som rkar vara jgare med samma namn. Vilket redan har hnt i denna trd"
Klockan 18:59, vilket r 44 minuter efter att uppgiften spreds frsta gngen, s skriver en moderator fljande:
"Den Rickard som pekas ut i trden r med strsta sannolikhet helt fel person. Allts X-kontot och FB. Bilder kopplar ihop dem.
Denna person bor inte i rebro och r dessutom 37. Det r fel person."
Under dessa 44 minuter s postades det sammanlagt tio inlgg som innehll hobbyjgarens konto p X.
I hlften av dessa inlgg frekom uppgiften enbart som ett citat, och var inlgg dr man ifrgasatte om detta verkligen var MGM, alternativt kritiserade publiceringen. Totalt s postades det 156 ingg i trden under samma tidsperiod.

Samtliga inlgg r sedan lnge raderade. Det har senare ven frekommit lnkar till bloggen jag nmner ovan, och dessa inlgg har i huvudsak postats av medlemmar som varnar fr spridningen av dessa uppgifter, och som vill uppmrksamma anvndarna om att detta r fel person. ven dessa inlgg har raderats.

I Aftonbladets artikel kan man bl.a. lsa fljande:
"P Flashback pekades hobbyjgaren Rickard Andersson, 37, felaktigt ut som den misstnkte skolskjutaren i rebro som han delar namn med."
"Kommentarsfltet brjade snabbt fyllas p med anklagelser.
Det hr r grningsmannen och det hr r mrdaren i rebro, stod det bland annat och flera lnkade ocks vidare till hans Facebook-profil."
Jag vet inte var dessa citat kommer ifrn, och ifall dessa inlgg har postats p Flashback. Jag har granskat samtliga inlgg som har raderats under den aktuella tidsperioden, och inget av dem hade ett sprkbruk som liknade det ovan. Samtidigt, s innehller trden ver 16 000 inlgg, och ytterligare tusentals inlgg som blivit raderade, s r det omjligt fr mig att frneka dessa publiceringar. Det enda jag kan sga r att jag aldrig har sett dem sjlv i trden.

Om det stmmer eller inte r egentligen ointressant. Det som r av betydelse r istllet att vi frsker plocka bort dessa inlgg nr vi upptcker dem. Hobbyjgaren uppmrksammas ocks av SVT, dr man bl.a. kan lsa fljande:
"I en trd p forumet Flashback pekades han ut med namn och bild som grningsmannen i rebro. Drifrn lnkades till hans X-konto som i sin tur fick omkring 500 kommentarer redan p tisdagskvllen, berttar han.
Det stod mycket jvla svin, mrdare, det hr r grningsmannen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...ytten-i-orebro
Eftersom det r omjligt att posta bilder p Flashback, s frutstter jag att SVT menar att ngon p Flashback har lnkat till hobbyjgarens konto p X, och att det drifrn postats kommentarer som "jvla svin" och "mrdare". Vilket givetvis r allvarligt. Men olyckligt ifall vissa tror att spridningen och hoten i huvudsak kom frn Flashback.

Flashback har givetvis en stor roll i detta, precis som alla andra aktrer dr uppgifterna sprids. Det blir dock mrkligt ifall narrativet r att det r specifikt Flashback som sprider dessa uppgifter.

Det har ocks uppmrksammats att ngon annan skulle ha blivit felaktigt utpekad i samma trd. D jag inte har knnedom om vem det gller, s har jag valt att inte kommentera denna publicering.

Jag berttade ovan att det under en period av 44 minuter postades sammanlagt tio inlgg som alla innehll en lnk till hobbyjgarens konto p X. Hr nedan r en lista ver vilka tidpunkter dessa publiceringar gjordes.
18:15
18:20
18:21
18:22 - citat + efterfrgar klla som styrker att detta r MGM
18:22
18:25
18:30
18:36 - citat + "du r ute och cyklar"
18:38 - citat + "Han dr se ut att va 10 r ldre n sagd lder?"
18:47 - citat + "Jag rknar med att du har en bra Klla p detta? ..."
Senare publiceringar avseende hobbyjgaren mttes snabbt av dementier.

admin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in