• 1
  • 2
2025-02-07, 22:00
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ingen vill se verkligheten om sig själv.
Man avisar det och ser utåt istället.

Likt djur.
Man funderar inte på vad en människa är.
Man bara är en människa.
Att bara vara människa har idag blivit till ett epitet och som många av idag använder sig utav- jag är bara människa.
Äktheten kommer att visa sig.
Citera
2025-02-12, 05:18
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Ja, om vi säger att du är den enda människan i världen så lever du helt utifrån din egna begreppsvärld. När du ser t ex en viss ekorre för första gången så ser du den i sin renaste form i din uppfattning av vem den är.
Efter mötet har ditt medvetande börjat att bygga templaten av din uppfattning av just den ekorren.
När du möter den igen så döper du den till Stig. Efter flertalet möten har templaten Stig blivit fyllig och du känner att du känner Stig.
När du nu ser Stig och pratar med Stig så pratar du inte med Stig främst, utan med din egna template.

Psykologiskt gör vi människor såhär med allt och alla för att göra livet begripligt. Ett enkelt exempel är personer med demens som man kan se hur deras begreppsvärld erroderas.

Utvecklandet av templates sker inom människor och i högsta grad genom interaktion med andra människor. Det finns inte mycket i ens egna begreppsvärld som är rena produkter utan interaktion. Allting, språk, normer, uppfattningar hos dig är skapelser som skapats i interaktion av information från andra.

Så är det bra med kultur och vad du kallar ”filtret”. Det är kontextuellt och man får nog skapa en ganska snäv kontext för att ha ett resonnemang som leder någonstans.

Du tog upp exempel på kriminalfilmer vilket är användbart. Är det dåligt eller bra att de finns? Det beror på vad de har för påverkan på individen och samhället. Det är ju också ett exempel på hur individer formar kulturen och kulturen formar samhället.
Min personliga tro om det är att filmer är det bästa formatet vi har i dagsläget att simulera andra verkligheter på, att det är tillgängligt för alla. Jag tror att människor har ett beroende av att utforska dessa verkligheter för att det tillfredställer känslor, kanske mest känslan av att vara med om något nytt och få skapa en uppfattning om det.

Och då kommer man till, vad exakt är det som gör att människor kopplar ihop vilja med känslor? En enkel modell skulle vara betingning, men om man går på djupet så har alla sina komplexa templates av minnen och erfarenheter så att de ser att x ger y.

Om filtret behövs är nog fel fråga. Jag menar att det onekligen måste finnas för att det är en produkt av människans natur. En mer korrekt frågeställning hade nog varit:

Vad är filtrets natur och hur kan man använda kunskapen för att se världen för vad den är.

Varför inte översätta detta:
Citat:
templaten av din uppfattning
Citat:
templaten Stig

Citat:
När du nu ser Stig och pratar med Stig så pratar du inte med Stig främst, utan med din egna template.
så att det blir begripligt, för fler än dig?
Jag kan hjälpa till: mallar.

Citat:
Psykologiskt gör vi människor såhär med allt och alla för att göra livet begripligt. Ett enkelt exempel är personer med demens som man kan se hur deras begreppsvärld erroderas.
Tala för dig själv.

Citat:
Du tog upp exempel på kriminalfilmer vilket är användbart. Är det dåligt eller bra att de finns? Det beror på vad de har för påverkan på individen och samhället. Det är ju också ett exempel på hur individer formar kulturen och kulturen formar samhället.
Användbart för vem, hur och varför?

Citat:
Min personliga tro om det är att filmer är det bästa formatet vi har i dagsläget att simulera andra verkligheter på, att det är tillgängligt för alla. Jag tror att människor har ett beroende av att utforska dessa verkligheter för att det tillfredställer känslor, kanske mest känslan av att vara med om något nytt och få skapa en uppfattning om det.
Vad kallas din personliga tro?
Varför skriver du "vi"? Vilka är "vi"?
Vems känslor?
Vad är nytt under solen?
Citat:
Och då kommer man till, vad exakt är det som gör att människor kopplar ihop vilja med känslor? En enkel modell skulle vara betingning, men om man går på djupet så har alla sina komplexa templates av minnen och erfarenheter så att de ser att x ger y.

Som tidigare skrivet, så verkar det som om du delvis översätter men glömmer vissa ord. Apropå demens.
Du menar orsak och verkan?

Citat:
Om filtret behövs är nog fel fråga. Jag menar att det onekligen måste finnas för att det är en produkt av människans natur. En mer korrekt frågeställning hade nog varit:

Vad är filtrets natur och hur kan man använda kunskapen för att se världen för vad den är.

Fel fråga enligt dig, tydligen. Ser inget svar på din egen, "bättre", fråga.
Citera
2025-02-12, 05:50
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Varför inte översätta detta:

så att det blir begripligt, för fler än dig?
Jag kan hjälpa till: mallar.

Tala för dig själv.

Användbart för vem, hur och varför?

Vad kallas din personliga tro?
Varför skriver du "vi"? Vilka är "vi"?
Vems känslor?
Vad är nytt under solen?

Som tidigare skrivet, så verkar det som om du delvis översätter men glömmer vissa ord. Apropå demens.
Du menar orsak och verkan?

Fel fråga enligt dig, tydligen. Ser inget svar på din egen, "bättre", fråga.

Tog det flera dagar för dig att analysera en enkel text? Jag förstår att du söker en enklare verklighet då du har uppenbara problem med att tolka saker.
Citera
2025-02-12, 08:53
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Tog det flera dagar för dig att analysera en enkel text? Jag förstår att du söker en enklare verklighet då du har uppenbara problem med att tolka saker.
Hur menar du med flera dagar?
Citat:
Jag förstår att du söker en enklare verklighet då du har uppenbara problem med att tolka saker.
Då har du missförstått allt om mig.
Betackar mig för din feltolkning och förolämpning.
Sänker mig inte till din låga nivå.
Kan du inte bättre än så, så ge upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här