• 1
  • 2
2025-02-07, 03:23
Medlem
Nibiruans avatar
Hej, har nyss köpt en ny PC med win 11 och söker tips på nyttiga program lr appar som de numer kallas som ni inte kan/vill vara utan (helst gratisprogram och om det kostar varför det är befogat & värt att betala för osv). Tänk på att datorn inte är en jobbdator utan för nöjen (musik, film, spel, foto - enklare redigering) och PUL (lärande, allmännytta - väder, astronomi etc).

Har nästan bara tagit ner VLC än så länge och sitter som ett frågetecken vad jag bör ladda hem & installera då jag av utrymmesskäl varit tvungen att ha minimalt med program på gamla datorn.

För mp3's och flac körde jag en äldre version av winamp på Windows 7 för en massa år sedan, men antar att det inte går att få på win 11 idag samt att det finns bättre program för att spela upp musik, göra spellistor och spara olika equalizer inställningar osv. Är t.ex MusicBee ett av de bättre programmen fortfarande 2025?

Google Earth kanske man ska ta hem igen?

EAC är givet.

Winzip utility suite?

Finns det något ekvivalent program som Word som kan visa .doc filer & göra ordbehandling (inte spara som .doc utan annan likvärdig lr bättre fil).

Har betald VPN så det kommer tas ned samt utorrent förstås.
Citera
2025-02-07, 03:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
VLC
Spotify
Google Chrome
Firefox
Libreoffice
Docker
Virtualbox
Balena etcher
Raspberry Pi Imager
Windows Terminal
Citera
2025-02-07, 04:13
Om man har icloud konto så kan man ladda ner dessa: iCloud, iTunes och Apple Devices

Lively Wallpaper
Dropbox
Microsoft Clipchamp
Senast redigerad av ClayCreations21 2025-02-07 kl. 04:24.
Citera
2025-02-07, 05:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiruan
Hej, har nyss köpt en ny PC med win 11 och söker tips på nyttiga program lr appar som de numer kallas som ni inte kan/vill vara utan (helst gratisprogram och om det kostar varför det är befogat & värt att betala för osv). Tänk på att datorn inte är en jobbdator utan för nöjen (musik, film, spel, foto - enklare redigering) och PUL (lärande, allmännytta - väder, astronomi etc).

Har nästan bara tagit ner VLC än så länge och sitter som ett frågetecken vad jag bör ladda hem & installera då jag av utrymmesskäl varit tvungen att ha minimalt med program på gamla datorn.

För mp3's och flac körde jag en äldre version av winamp på Windows 7 för en massa år sedan, men antar att det inte går att få på win 11 idag samt att det finns bättre program för att spela upp musik, göra spellistor och spara olika equalizer inställningar osv. Är t.ex MusicBee ett av de bättre programmen fortfarande 2025?

EAC är givet.

Winzip utility suite?

Finns det något ekvivalent program som Word som kan visa .doc filer & göra ordbehandling (inte spara som .doc utan annan likvärdig lr bättre fil).

Winzip är ett skräp program. Full inte datorn med en massa program är mitt tips.
Citera
2025-02-07, 05:39
Medlem
Nibiruans avatar
Ok, har du något tips på ett bättre program för att städa upp datorn, uppdatera senaste drivrutiner, optimera & snabba upp den samt ta bort gamla register osv?
Citera
2025-02-07, 06:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:

EAC är givet.

Winzip utility suite?

Ett pålitligt backupprogram, främst med tanke på att göra avbilder av Os:et då och då. Hasleo Backup Suite är gratis, men kommer kosta i framtiden, men en låg summa enligt initierade. Annars Paragon eller Shadow Maker free.

Annars, det mesta tar Windows själv hand om så det är endast specialprogram som behövs, likt en mediaspelare, office-hanterare etc.
Citera
2025-02-07, 06:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ok, har du något tips på ett bättre program för att städa upp datorn, uppdatera senaste drivrutiner, optimera & snabba upp den samt ta bort gamla register osv?

Inget av detta behövs vanligtvis för det tar Windows självt hand om numera. Förutom justeringar för en snabbare, smidigare dator, vilka går att göra manuellt och har en liten effekt, förutom att ersätta W.Defender som slöar ner en dator. Det har stor effekt.
Citera
2025-02-07, 07:59
Medlem
NFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det är en beskrivning som träffar ungefär 95% av de manliga flashbackarna
Det kan nog stämma... Det är nog jag som är en datornörd

Mitt bidrag till tråden:
• Veracrypt
• Hyper-V
• 7-zip (Bättre än Winrar, gratis, öppen källkod)
• LibreWolf (Firefox fork)
• Kleopatra (PGP)

Sedan virtuella maskiner med hjälp av Hyper-V.

Virtuell maskin 1, "Social":
• Alla appar för sociala medier, t.ex. WhatsApp, Signal, Telegram
• TunSafe VPN (Alltid uppkopplad)
• LibreWolf med tillägg som fejkar User Agent

VM 2, "Torrents":
• LibreWolf
• TunSafe
• qBittorrent

VM 3, "Work":
• Citrix Workspace
• Microsoft Edge med arbetsplatsens Citrix-portal som startsida

Sedan ca 10 maskiner till med diverse unika syften men kanske dumt att skriva ut här.
Citera
2025-02-07, 21:53
Medlem
mangoraja4evigts avatar
Opera GX (bästa webbläsaren), FL Studio (personligen då jag gör mycket musik), VPN
Citera
2025-04-17, 23:48
Medlem
Phobiazis avatar
7zip
Glary Utilites
Revo Uninstaller
Cryptomator
Eraser
Electrum
ProtonDrive
Vera
AOEMI Backup

Är väl några av mina go-to...
Har ni tips på nå bättre är jag öppen för förslag alltid.
Senast redigerad av Phobiazi 2025-04-17 kl. 23:57.
Citera
2025-04-24, 02:39
Medlem
FuckSwedens avatar
Malwarebytes.
Citera
2025-04-29, 10:15
Medlem
UniGetUI

för att automagiskt uppdatera all denna programvara som man tycker sig behöva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in