2025-02-07, 02:25
Medlem
Nibiruans avatar
Har en ny trådad mus (en Razer Cobra) men vill ha reda på om den ska kopplas in på usb 3.2 port lr usb 2 0. Hur funkar det generellt för nya möss på win 11 - är det fördelar med att koppla på usb 3.2 lr funkar usb 2.0 lika bra i alla lägen fortfarande?
Citera
2025-02-07, 05:23
Avslutad
Min spontana tanke är att 2.0 borde räcka till med väldigt god marginal. En mus har inga direkta krav på throughput. Till och med första versionen av USB, ja till och med den långsammaste av de två, borde räcka till. Då är frågan om latencyn skulle skilja. Teoretiskt möjligt, men jag tvivlar på att det har någon betydelse i praktiken.

Min misstanke styrks av att när jag googlar musen du pratar om så hittar jag inte någon information om vilken usb den har. Om det hade någon som helst betydelse hade Razor informerat om detta.

Här fanns det lite intressanta svar om det hela https://superuser.com/questions/783623/should-i-plug-my-mouse-into-a-usb-3-0-port

Citat:
In summary, a USB 3.0 host controller with a full-speed or high-speed USB 2.0 device is not the same circuit as the same device attached to a USB 2.0 host controller, and the timing will not be identical.

However, any latency improvement will be at most a couple microseconds. I suppose it's possible that with some probability this would cause the mouse input to be relayed to the server in time to be processed one frame earlier; the probability is extremely low (well under 1%), and anyone claiming it affects their game performance is confused.
Citera
2025-02-07, 09:41
Medlem
USB2 funkar lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här