Citat:
Omtyckt? Nej, för 17! Han var nog hjärtligt avskydd i både Småland och Dalarna, och inte överdrivet populär i en del andra områden heller. Men, både Gustaf och dåtidens Sverige blev i hög grad en produkt av det danska agerandet, sedan Kalmarunionens grundande och särskilt Tyrannen.
Det var inte det minsta naturligt, och inte det minsta önskvärt i regionen. Ingen utanför Japan beklagade att britter och amerikaner besegrade Japan och drev bort dem.
USA röstade emot i FN när Generalförsamlingen beslöt att flytta representationen från Taipei till Peking. Givetvis har en illegitima makten i Peking någon som helst rätt visavi Taiwan. Du kan fundera på vad som blev bättre för invånarna när Hong Kong respektive Macau blev kinesiskt.
Det var inte det minsta naturligt, och inte det minsta önskvärt i regionen. Ingen utanför Japan beklagade att britter och amerikaner besegrade Japan och drev bort dem.
USA röstade emot i FN när Generalförsamlingen beslöt att flytta representationen från Taipei till Peking. Givetvis har en illegitima makten i Peking någon som helst rätt visavi Taiwan. Du kan fundera på vad som blev bättre för invånarna när Hong Kong respektive Macau blev kinesiskt.
Du får nog leta för att hitta något landskap där Gustaf Wasa var omtyckt. Stockholms blodbad är till största del en starkt överdriven och lyckad propagandamyt för att rättfärdiga Gustaf Wasas maktlystnad. En nordisk union som kunde ha utvecklats till en federation hade varit oerhört mycket bättre i längden för alla nordiska länder.
Du är en anglofil propagandist. Anglosaxare är alltid befriare enligt sin egen propaganda. Jag slår vad om att du tror att alla forna brittiska kolonier alltjämt gråter över att britterna försvann. Men jag kan lova att britterna är fruktansvärt hatade i alla delar av världen som de lagt sina giriga labbar på.
Eftersom USA på 1970-talet ändrade sig och erkände fastlandskina som det legitima Kina och med legitimt anspråk på Taiwan så har det ingen betydelse hur USA röstade tidigare. I stort sett alla världens länder betraktar Taiwan som tillhörande fastlandskina. Det här kan inte USA ändra på med mindre än att man hamnar i krig med Kina. Jag tvivlar på att Trump önskar det.