2025-02-06, 00:26
Bannlyst
Tjena

Vilka av dessa modeller skulle ni välja och varför:

Toyota Avensis
2,0 D-4D T2 Touring Sports från 2017

Opel Insignia
Sports Tourer 2,0 CDTI Impress 170HK Stc 8g Aut. från 2020

Insignia är klart snyggast men jag är osäker på hållbarheten?

Hjärtat säger Opel men hjärnan Toyota. Det viktigaste är en problemfri bil som bara kör och kör.
Citera
2025-02-06, 00:34
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Tjena

Vilka av dessa modeller skulle ni välja och varför:

Toyota Avensis
2,0 D-4D T2 Touring Sports från 2017

Opel Insignia
Sports Tourer 2,0 CDTI Impress 170HK Stc 8g Aut. från 2020

Insignia är klart snyggast men jag är osäker på hållbarheten?

Hjärtat säger Opel men hjärnan Toyota. Det viktigaste är en problemfri bil som bara kör och kör.

Skulle definitivt välja Toyotan med kvaliteten som argument.
Min erfarenhet säger att Toyota har lite känsliga/ömtåliga bromsar, men bortsett från det så slår de Opel på övriga punkter.
Citera
2025-02-06, 00:47
Medlem
Snapcounts avatar
Spontant säger jag Toyota alla dagar i veckan, men du glömde miltal på bilarna ?

..och servicen på bägge är ok ?
Citera
2025-02-06, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Spontant säger jag Toyota alla dagar i veckan, men du glömde miltal på bilarna ?

..och servicen på bägge är ok ?

Båda är lågmilare (Opel 2000 mil/Toyota 4200 mil) med service ok på autoriserad verkstad.
Citera
2025-02-06, 01:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Båda är lågmilare (Opel 2000 mil/Toyota 4200 mil) med service ok på autoriserad verkstad.

Tar ändå Toyota`n. Kör det själv, min hade när jag köpte den 4400 mil för fyra år sedan, och vart ner två gånger till Frankrike. Idag 11800 mil. Helt problemfri, bara service och tanka.

Det som imponerar mest på mig, är servicen. In på auktoriserad verkstad, lilla servicen tar 45 minuter.., stora går på dryga timmen. Man tar en kaffe, läser en tidning, provsitter en nyare bil..

Det är den bästa bilen jag haft, samt också hur man tar hand om mig !
Citera
2025-02-06, 12:52
Medlem
Många olika problem med Open och allt som inte är slitagedelar är dyrare än guld. Har flera kunder med Opel och det är inte ovantlgt att behöva laga dom för 20-40K om året oavsett mil och årsmodell.
Citera
2025-02-06, 13:36
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Skulle definitivt välja Toyotan med kvaliteten som argument.
Min erfarenhet säger att Toyota har lite känsliga/ömtåliga bromsar, men bortsett från det så slår de Opel på övriga punkter.
du menar att de slits ut rostar lätt? Det är ju tack och lov slitdelar.
Citera
2025-02-06, 16:22
Medlem
Mr.Swedens avatar
Toyota kan tveklöst bygga bilar. Opel kan knappast åstadkomma något som Lexus. Opel är lågstatus och lågkvalitet men hittade jag en toppenmodell som jag gillade skarpt och fick den som tjänstebil så kanske, kanske…
Citera
2025-02-06, 20:06
Medlem
IceEyess avatar
Går emot strömmen och hade valt Opel.

Kvalitén är sämre, men kvalité är inte allt vid ett bilköp. Opeln bjuder på roligare köregenskaper och bättre komfort. I ett test i Vi Bilägare från 2018 så besegrade den både VW Passat och Audi A4 med köregenskaper, komfort och låg ljudnivå som tyngsta argument.

Dessutom så är den tre år nyare.
Citera
2025-02-06, 20:13
Medlem
Insignia går bort. Den har konstig placering av A-stolparna som för att de alltid är i vägen för sikten vilket blir olidligt i stadskörning.
Citera
2025-02-06, 20:18
Medlem
Molekyl3ns avatar
Toyotan
Citera
2025-02-10, 19:52
Medlem
Avensis alla dagar i veckan!
Citera
  • 1
  • 2