2025-02-08, 16:11
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Intressant att medelåldern på offren är så pass hög. De flesta incel-mördare brukar fokusera på yngre kvinnor och män, och här har vi bara 4st offer under 40. Känns inte heller självklart att det var motiverat av rasism.

Är du säker på att listan stämmer då?

Ja, de flesta är validerade, men det pågår fortfarande diskussioner om någon enstaka.
Citera
2025-02-08, 17:26
Medlem
Tycker nog det låter mer troligt att någon annan ska ha skrikit "Ut allihopa". Jag tror fortfarande hans motiv var rasistiskt med tanke på att han verkar ha varit selektiv i sin målbild och de offer som hittils har bekräftats är av utländsk bakgrund.
Men det vore väl mer troligt att han skulle ropa "Ni ska ut ur Sverige" i så fall? Snubben gick inte ens ut nian och dessutom med IG i alla ämnen. Vet han ens vad en världsdel är? Jo, troligen, men det känns som att "Sverige" hade varit mer tillgängligt för någon som troligen inte är speciellt politiskt insatt.
Citera
2025-02-08, 17:29
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jag vet inte vad som sägs. Men den enda version av ljudklippet som verkligen låter som "ni ska ut ur Europa" är märkligt nog versionen som TV4 publicerat. I andra versioner låter det annorlunda. Jag vill inte anklaga TV4 för att medvetet ha manipulerat ljudet, men samtidigt så vet vi ju sen tidigare att TV4-redaktionen består av samvetslösa psykopater.

Saken är att det klippet heller inte låter som det. Dessa två TV4 anställda (som påstås ha kommit fram till detta), plus några fler lägre begåvade, är de enda som verkligen "tycker" det. Sedan finns en handfull väldigt lättmanipulerade individer som hör det de vill höra.

Fråga vilken logoped eller språkexpert som helst, som håller på med lingvistik, språkforskning och språkvetenskap, så kommer de väldigt tydligt förklara att det inte låter någonting som det TV4 påstår, ens i TV4-s eget klipp.

Den som verkligen lyssnar på originalklippet hör också att det med största sannolikhet är en kvinna som säger det där.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2025-02-08 kl. 17:31.
Citera
2025-02-08, 17:44
Medlem
”This recording captures the moments just before TV4’s audio begins. A few seconds of only breathing (around the 12-second mark) have been cut. After that, the audio is slowed down and pitched down. TV4 claims to hear: ‘Ni ska bort från Europa.’ Others hear: ‘Jag kan inte jobba!’ or ‘Ni ska bort allihopa!’ What do you hear? You decide.

Not in this clip, but in the original: (Not TV4) Right after the gunshots, you can hear what sounds like a man and a woman—if you listen very closely. The man sounds seriously hurt, and the woman is crying, or at least that’s what I hear. I don’t know if they survived or not. 🥲”

https://www.whyp.it/tracks/255572
Citera
2025-02-08, 17:50
Medlem
Benji86s avatar
Det är många som säger att dem hör "Jag kan inte jobba" , har försökt och lyssna på ljudupptagningen med den utgångspunkten men hör inte alls hur det kan ens låta som det. Ni ska bort från europa eller ni ska bort allihoppa.
Citera
2025-02-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
har försökt och lyssna på ljudupptagningen med den utgångspunkten men hör. Ni ska bort från europa

Jag är helsvensk och jag kan då inte skrika det där rakt ut som han gör i klippet utan att dra till en skånsk brytning..

Men jag gissar att "Experterna" kom fram till att han var skåning alltså?..
Citera
2025-02-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Det är många som säger att dem hör "Jag kan inte jobba" , har försökt och lyssna på ljudupptagningen med den utgångspunkten men hör inte alls hur det kan ens låta som det. Ni ska bort från europa eller ni ska bort allihoppa.

Alla som hör det där, är ju färgade av vad man läst i tråden eller pressen om klippet oxå.

Han kan säkert ha sagt ”ni ska bort från Europa”, men seriöst, hur ofta har du hört den meningen innan? Jag har då aldrig hört någon prata på det viset.

Jag säger inte att jag vet/hör vad han säger, utan bara att det är jvla långsökt att nån skulle säga just den meningen.
Citera
2025-02-08, 22:10
Medlem
Tycker han säger "ni ska dö allihopa"

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Alla som hör det där, är ju färgade av vad man läst i tråden eller pressen om klippet oxå.

Han kan säkert ha sagt ”ni ska bort från Europa”, men seriöst, hur ofta har du hört den meningen innan? Jag har då aldrig hört någon prata på det viset.

Jag säger inte att jag vet/hör vad han säger, utan bara att det är jvla långsökt att nån skulle säga just den meningen.
Citera
2025-02-09, 00:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Ytterligare ett påhitt från din sida. Precis tvärtom har TV4 redan från början varit tydliga med att de inte har kännedom om vem som ropade.

Däremot är det riktigt att ljudteknikerna kom fram till samma sak som journalisterna uppfattat, efter att de brutit ner ljudet med sina instrument. Detta utan att ha fått information om vad journalisterna uppfattat på förhand.

Det kan man naturligtvis välja att bestrida, men då får man framlägga någon typ av bevis som är starkare än något man dragit fram ur sin egen navel som du just nu gör.

Givet att det gått till på det sättet som TV4 beskrivit, är publiceringen fullständigt rimlig.

Om man som du blandar lögner med gissningar som förändrar premisserna för hur det hela gick till och vad som rapporterats, kan publiceringen bli orimlig. Men då befinner vi oss i La La Land, precis som resten av dina konspirationsteorier om att TV4 agerar medvetet för att starta ett raskrig.

De förespeglar att det är GM som ropar, annars är det ju irrelevant vad som ropas. Spela inte dum. Det är även uppenbart att det fungerade, då de flesta bevisligen har lurats till att tro att det är GM som hörs, inklusive flera utländska media som vidarebefordrade det.

Edit: jag noterar även att TV4 har redigerat bort de värsta lögnerna i den ursprungliga artikeln bara för att de har blivit pressade kring sina påståenden, bla. att flera oberoendes av varandra skulle ha hört deras påhittade utrop, att det var ”ljudexperter” istället för ett par av deras ljudtekniker o.s.v. I Expressen:

Citat:
För Expressen förklarar han vidare, om hur de analyserade klippet. Bland annat säger han att de ”flera personer” som analyserat ljudet är två stycken.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-inte-rykten/

Går du in i artikeln nu, så är de påståendena ändrade dagen efter publiceringen:

https://www.tv4.se/artikel/7qTRgWLWu...rt-fran-europa
Senast redigerad av Europe 2025-02-09 kl. 00:22.
Citera
2025-02-09, 00:38
Medlem
WestleyRichardss avatar
Uppenbart att TV4 hellre sätter agenda om vad nyheterna skall handla om än att verkligen förmedla vad som har hänt.

TV4 har under ett antal år sjunkit i anseende när de försöker göra sig relevanta .
Citera
2025-02-09, 01:22
Medlem
Vet vi vilka dessa ljudforensiker på TV4 är och hur dessa kommit till denna slutsats och att det är just detta som sägs?

Vad är deras kvalifikationer och expertis i ämnet och hur kom dessa fram till detta?

Att kreti och pleti "tror sig höra något", speciellt efter påståenden planterats (eller inte) i deras psyken tar jag inte som objektivt.

Om det är ok att publicera? Får stå för TV4 och framtiden får utvisa.
Senast redigerad av Hatred-For-Mankind 2025-02-09 kl. 01:27.
Citera
2025-02-09, 05:05
Medlem
mosucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred-For-Mankind
Vet vi vilka dessa ljudforensiker på TV4 är och hur dessa kommit till denna slutsats och att det är just detta som sägs?
vet ej, men jag skulle anta att vi hade fått ett tillförlitligare svar om vi använde någon form av AI för att städa och tolka klippet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in