Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Nån som följde tråden om skjutningen som kan förklara varför han hängdes ut?
Jag är ju van sedan länge att mycket osant sprids här. Jag tycker fler borde ta sitt ansvar att dämpa ryktesspridning istället för att elda på det.
Det var i samband med Lisa Holm mordet som Flashbacks detektiver ledde till helt fel spår. Jag har inte glömt.
Det första vi visste var att MGM var en man i 35-årsåldern som bodde på Storgatan 53. Det var bara två alternativ som passade på det, gärningsmannen och denna Tony. Men det var inte egentigen så att han hängdes ut utan mer att hans namn togs upp som en av de två möjliga. En stund aenare fick vi veta att gärningsmannen hade bytt namn och då avskrivs Tony som ett alternativ och bara RA återstod. Detta var redan tidigt på eftermiddagen samma dag.
Sedan följde en period på 24 timmar när massa stolpskott kom in i tråden och slängde ur sig massa saker de sett på tiktok utan att läsa vad som redan skrivits. Ett stort antal namn presenterades som möjliga gärningsmän, i många fall trots att de inte var i 35-årsåldern, bodde någon helt annan stans i örebro eller som till och med bodde i en helt annan stad. Folk började posta facebook/twitter-konton på slumpmässiga RA trots att hundratals personer i Sverige har det namnet.
Dessa felaktiga utpekningar fick konsekvent 5-10 svar som påpekade att det var helt åt skogen fel, att de var idioter och att de skulle sluta hålla på med sånt när vi redan visste vem gärningsmannen var. Problemet är ju dock att det kontinuerligt kommer in folk i tråden som fortsätter att posta de senaste tiktok-rykterna utan att läsa en enda post i ämnet. Tror även moderatorerna rensade mycket av detta svammel så småningom men att sidan var helt överbelastad gjorde det förstås lite svårare.