2025-02-05, 23:26
Medlem
HateWrecks avatar
Trist för Tony, men den enda kopplingen mellan honom och dådet är faktiskt denna tråden..
Ingen tror att han är skyldig idag.
Citera
2025-02-06, 00:00
Medlem
Det var flera personer som felaktigt hängdes ut bara för att de hade samma namn som skytten.

Hissen går uppenbarligen inte ända upp hos vissa.
Citera
2025-02-06, 00:48
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Det var flera personer som felaktigt hängdes ut bara för att de hade samma namn som skytten.

Hissen går uppenbarligen inte ända upp hos vissa.

Tror det är tik-tokgenerationen, de har inte fått lära sig att tänka själva; skolan lär inte ut den förmågan (av någon anledning).
Citera
2025-02-06, 02:09
Medlem
zombie-nations avatar
Det var väl Flashback som pekade ut honom. Stackars kille. Skulle jag bli utpekad och var på sociala medier skulle jag nog skriva att jag lever och är inte GM. Jag skulle bli så förbannad mot allt hat. Han fick ju ha patrullerande polis så ingen skulle mörda honom.
Citera
2025-02-06, 06:12
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nån som följde tråden om skjutningen som kan förklara varför han hängdes ut?

Jag är ju van sedan länge att mycket osant sprids här. Jag tycker fler borde ta sitt ansvar att dämpa ryktesspridning istället för att elda på det.

Det var i samband med Lisa Holm mordet som Flashbacks detektiver ledde till helt fel spår. Jag har inte glömt.

Det första vi visste var att MGM var en man i 35-årsåldern som bodde på Storgatan 53. Det var bara två alternativ som passade på det, gärningsmannen och denna Tony. Men det var inte egentigen så att han hängdes ut utan mer att hans namn togs upp som en av de två möjliga. En stund aenare fick vi veta att gärningsmannen hade bytt namn och då avskrivs Tony som ett alternativ och bara RA återstod. Detta var redan tidigt på eftermiddagen samma dag.

Sedan följde en period på 24 timmar när massa stolpskott kom in i tråden och slängde ur sig massa saker de sett på tiktok utan att läsa vad som redan skrivits. Ett stort antal namn presenterades som möjliga gärningsmän, i många fall trots att de inte var i 35-årsåldern, bodde någon helt annan stans i örebro eller som till och med bodde i en helt annan stad. Folk började posta facebook/twitter-konton på slumpmässiga RA trots att hundratals personer i Sverige har det namnet.

Dessa felaktiga utpekningar fick konsekvent 5-10 svar som påpekade att det var helt åt skogen fel, att de var idioter och att de skulle sluta hålla på med sånt när vi redan visste vem gärningsmannen var. Problemet är ju dock att det kontinuerligt kommer in folk i tråden som fortsätter att posta de senaste tiktok-rykterna utan att läsa en enda post i ämnet. Tror även moderatorerna rensade mycket av detta svammel så småningom men att sidan var helt överbelastad gjorde det förstås lite svårare.
Citera
2025-02-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozen
Fattar inte… GM va ju bekräftad död ganska tidigt, varför ringa och skicka meddelanden till någon som är död?

För att den genomsnittliga människan som dessutom hänger mycket på sociala medier är en totalt urblåst idiot!
Citera
2025-02-06, 06:55
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Svenskar kan tyvärr vara extremt korkade och saknar många gånger källkritiskt tänkande.

Förhoppningsvis finns det bevarat vem som hängt ut honom. Jag skulle rekommendera en polisanmälan i det fallet och jag tror att åklagaren skulle driva ett sådant fall med tanke på vilka konsekvenser det kunde ha blivit.

man (?) kan vara ganska korkad att man inte förstår att de inte tror han är gärningsmannen.
Citera
2025-02-06, 07:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Svenskar kan tyvärr vara extremt korkade och saknar många gånger källkritiskt tänkande.

Förhoppningsvis finns det bevarat vem som hängt ut honom. Jag skulle rekommendera en polisanmälan i det fallet och jag tror att åklagaren skulle driva ett sådant fall med tanke på vilka konsekvenser det kunde ha blivit.

Som beskrivs ovan är anledningen till att Tonys namn nämns i tråden just källkritiskt tänkande. Det blev känt vilken adress GM bodde på och via tidningarna att den misstänkte var 35 år. Då återstod två personer varav den ene var Rickard och den andre Tony.

Att informationen kom från pressen och att Tony delar adress med GM undviks nogsamt att berättas av journalisterna och tidningarna för att kunna framställa det som om Tony pekades ut out of the blue.
Citera
2025-02-06, 07:50
Medlem
tryffs avatar
Jag läste tråden i realtid (trotts de tekniska problemen) och såg några puckon posta hans namn, men de fick också hela tiden mothugg av folk som bad dom lägga av då han postat på facebook för 10 minuter sedan.

Det spekulerades om det var han i tråden ja men han pekades knappast ut som skyldig.
Citera
2025-02-06, 08:14
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Vem ska han stämma menar du? Random fb användare?

Tidigare har flashbacks ansvarige anmälts för HMF för att inlägg ej raderats. Vet ej om det leder någon vart.
Citera
2025-02-06, 08:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Frågan är ju vem han ska stämma.
Citera
2025-02-06, 09:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det första vi visste var att MGM var en man i 35-årsåldern som bodde på Storgatan 53. Det var bara två alternativ som passade på det, gärningsmannen och denna Tony. Men det var inte egentigen så att han hängdes ut utan mer att hans namn togs upp som en av de två möjliga. En stund aenare fick vi veta att gärningsmannen hade bytt namn och då avskrivs Tony som ett alternativ och bara RA återstod. Detta var redan tidigt på eftermiddagen samma dag.

Sedan följde en period på 24 timmar när massa stolpskott kom in i tråden och slängde ur sig massa saker de sett på tiktok utan att läsa vad som redan skrivits. Ett stort antal namn presenterades som möjliga gärningsmän, i många fall trots att de inte var i 35-årsåldern, bodde någon helt annan stans i örebro eller som till och med bodde i en helt annan stad. Folk började posta facebook/twitter-konton på slumpmässiga RA trots att hundratals personer i Sverige har det namnet.

Dessa felaktiga utpekningar fick konsekvent 5-10 svar som påpekade att det var helt åt skogen fel, att de var idioter och att de skulle sluta hålla på med sånt när vi redan visste vem gärningsmannen var. Problemet är ju dock att det kontinuerligt kommer in folk i tråden som fortsätter att posta de senaste tiktok-rykterna utan att läsa en enda post i ämnet. Tror även moderatorerna rensade mycket av detta svammel så småningom men att sidan var helt överbelastad gjorde det förstås lite svårare.

Mycket bra sammanfattning. Flashback har en fungerande källkritisk process men får ta skit för att andra saknar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in