2026-01-28, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Vill passa på att varna för att risken är större än man kan tro. Jag gick in i den här lyxfonden:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1891848/seb-kortrantefond-c-usd---lux
SEB Korträntefond C USD – Lux

Risknivå: Låg - 2 av 7

Utveckling i år: −3,25%
Utveckling 1 år: −14,21%

Antal ägare hos Avanza: 1 591 st
Minus 3,3% på en månad😂😂 låter lyxigt. Lux och lyx är inte det samma😂😂
Senast redigerad av schangdobel 2026-01-28 kl. 18:25.
Citera
2026-01-28, 18:51
Medlem
Citat:
Vill passa på att varna för att risken är större än man kan tro. Jag gick in i den här lyxfonden:

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1891848/seb-kortrantefond-c-usd---lux
SEB Korträntefond C USD – Lux

Risknivå: Låg - 2 av 7

Utveckling i år: −3,25%
Utveckling 1 år: −14,21%

Antal ägare hos Avanza: 1 591 st
..och detta gott folk är varför man ska prata med ett proffs innan man investerar. Flashback är INTE rätt ställe. Den där fonden, samt den för EUR, är särskilt och endast skapade för att få exponering mot valuta. Vad trodde du skulle hända när Trumpeten fuckar runt och gör resten av världen förbannad? USD störtdyker. Du köpte inte en vanlig korträntefond. Ni säger att banken lurar, men vilken jävla nisse på vilken bank som helst hade kunnat varna dig för detta.

Sen får du gärna förklara varför du säger att det är en lyxfond? Är det "lux" du tror har med lyx att göra? Om så kan jag informera att det står för Luxemburg som är fondens säte.

Läropengar.
Senast redigerad av ChiLLon 2026-01-28 kl. 18:54.
Citera
2026-01-28, 19:00
Medlem
Citat:
Nu kommer AI-bubblan smälla! Eller nåt...

Hur som helst, har jag bestämt mig för att sälja mitt innehav i globala indexfonder och istället placera i en räntefond. Eller två.

För att sedan åter placera i globala indexfonder exakt i botten...

Vilken högräntefond hade du valt att placera i på Avanza?

Jag är ganska riskbenägen...
Ingen kan tajma marknaden. Inte du heller.

Men, en räntefond jag tycker om är Pareto räntefond (inte klimatfokus-varianten). Mycket bred för att vara en räntefond. Företagsobligationer där företagen har hög kreditvärdighet. Otroligt stabil över tid. Svensk. Kan med fördel kombineras med en mindre andel hedgefond såsom Atlant Opportunity eller Länsförsäkringar Multistrategi.

Ska det specifikt vara högräntefond så är Spiltan Högräntefond helt OK.
Citera
2026-01-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
..och detta gott folk är varför man ska prata med ett proffs innan man investerar. Flashback är INTE rätt ställe. Den där fonden, samt den för EUR, är särskilt och endast skapade för att få exponering mot valuta. Vad trodde du skulle hända när Trumpeten fuckar runt och gör resten av världen förbannad? USD störtdyker. Du köpte inte en vanlig korträntefond. Ni säger att banken lurar, men vilken jävla nisse på vilken bank som helst hade kunnat varna dig för detta.
Det hade någon här kunnat förklara också om han hade frågat om fonden innan han köpte den. Flera har ju just gjort det nu i efterhand. Inte direkt så att den genomsnittlige säljaren på det lokala bankkontoret sitter på en unik finansiell kunskap...
Citera
2026-01-28, 20:09
Bannlyst
Citat:

Sen får du gärna förklara varför du säger att det är en lyxfond? Är det "lux" du tror har med lyx att göra? Om så kan jag informera att det står för Luxemburg som är fondens säte.

Läropengar.
Nej Flashback är verkligen inte rätt ställe😂 😂och du bevisar det nisse. Fonden handlas i SEK inte EUR. Du har låter viktig men du har noll kunskap.
Citera
2026-01-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schangdobel
Nej Flashback är verkligen inte rätt ställe😂 😂och du bevisar det nisse. Fonden handlas i SEK inte EUR. Du har låter viktig men du har noll kunskap.
Du skojar hoppas jag. Så pass tappad kan man väl inte vara?
Citera
2026-01-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det hade någon här kunnat förklara också om han hade frågat om fonden innan han köpte den. Flera har ju just gjort det nu i efterhand. Inte direkt så att den genomsnittlige säljaren på det lokala bankkontoret sitter på en unik finansiell kunskap...
Påstod inte att säljare på banken besitter någon unik kunskap, mer att han är ute efter råd så varför inte få det av människor som har utbildning och licens för att ge det? Sen är det väl hans egna ansvar att filtrera bort det extra säljet som garanterat kommer komma och bara fokusera på det han är ute efter. Det är väl ganska enkelt att be om råd kring räntefonder och sedan be om motivering varför just den över någon annan. Bättre än Flashback i alla fall, där man hittar personer såsom schangdobel som inte ens fattar vad som händer när man med SEK köper amerikanska räntepapper, men som gärna kommenterar ändå.
Citera
2026-02-02, 16:07
Bannlyst
Citat:
Du skojar hoppas jag. Så pass tappad kan man väl inte vara?
Det verkar tyvärr som att du är det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in