Citat:
Ursprungligen postat av
Nattedogg
Undra om Sverige är redo för en helomvändning eller om det skulle bli kaos. Jag har också tänkt i dem banorna att om fler hade vapen skulle inte de med illegala vapen och kriminella tankar vara ensamma och därmed blir konsekvensberäkningen annorlunda. Nu verkar örebroskytten psykiskt störd så han hade kanske inte avstått ändå men han hade kanske bara hunnit skjuta en innan han själv blev skjuten.
Hur skulle vanliga Svenssons hantera det? Hur många fler vapen skulle finnas ute på nattklubbarna? Skulle det börja dras pistoler hej vilt på parkeringar och i kön på ICA? Skulle folk blir snällare mot varandra eftersom man i större utsträckning inte vet om den man möter har ett vapen på sig?
Jag är inte emot vapen, tvärtom, men att civilpersoner skulle vara beväpnade med handeldvapen till vardags i Sverige är helt kontraproduktivt. Laglydiga medborgare som inte har något samröre med yrkeskriminella faller i princip inte offer för vapenvåld idag.
I USA är det en annan sak, där har inbrottstjuven eller rånaren en pistol, inte i Sverige.
Där uppstår det också hela tiden situationer där två laglydiga medborgare med vapen möts i en konflikt i vardagen, en känner sig hotad och visar sitt vapen, varpå den andra känner sig väldigt hotad och drar sitt så är katastrofen ett faktum.
Däremot kan jag tycka att civila bör kunna få licens på tårgasspray. Ostraffad och skötsam med en dags utbildning så kan de som känner sig otrygga och begränsade i sin vardag få en möjlighet att försvara sig mot de som är större/starkare/fler.
Med det sagt tror jag ändå man sover bättre med ett vapen i skåpet hemma.