2025-02-06, 06:08
Medlem
Vaskrenss avatar
Har bara ögnat igenom trådens alla inlägg, så jag kan ha missat det, men har det blivit bekräftat vad för vapen det var han utrustat sig med?
Citera
2025-02-06, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Om alla hade vapen så kunde man förhindra att det sluta som det gjorde!

Polisen finns inte till för att skydda folk, dom är där bara för att utreda något som har inträffat.

Därför är det bästa om befolkningen är beväpnade och kan skydda sig själva!

Dö ska vi alla göra för eller senare,
bara frågan om hur.

Undra om Sverige är redo för en helomvändning eller om det skulle bli kaos. Jag har också tänkt i dem banorna att om fler hade vapen skulle inte de med illegala vapen och kriminella tankar vara ensamma och därmed blir konsekvensberäkningen annorlunda. Nu verkar örebroskytten psykiskt störd så han hade kanske inte avstått ändå men han hade kanske bara hunnit skjuta en innan han själv blev skjuten.
Hur skulle vanliga Svenssons hantera det? Hur många fler vapen skulle finnas ute på nattklubbarna? Skulle det börja dras pistoler hej vilt på parkeringar och i kön på ICA? Skulle folk blir snällare mot varandra eftersom man i större utsträckning inte vet om den man möter har ett vapen på sig?
Citera
2025-02-06, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Vi har sett hur det har blivit i USA. Ju fler våldsbenägna människor som har vapen desto fler skjutningar blir det.

Nu kan vi läsa om vilken konstig kuf massmördaren Rickard Andersson var. Det är verkligen en sådan typ av person som vi absolut inte ska beväpna med vapen som passar utmärkt för just massmord.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...rdet-i-orebro/

Det var på samma sätt med Anders Behring Breivik. Båda två behövde bara gå in till polisen och bedyra hur mycket de tycker om att döda så fick de svaret att de naturligtvis ska få äga ett massmordsvapen.

https://www.di.se/ledare/lagliga-vap...olitisk-fraga/

Det är bara polisen och militären som verkligen behöver den typen av automatiska eller halvautomatiska vapen. För alla andra överväger risken att det istället slutar i ett helt onödigt blodbad.

Det är våra politiker och vapenlobbyn som har skolelevernas blod på sina händer.

Att diskutera:
Borde vi begränsa vapeninnehaven till enbart de som verkligen behöver kraftfulla vapen i sitt arbete?
Borde vi införa regelbundna psykologiska tester så att de som har vapen inte är våldsbenägna och blodtörstiga psykopater?
Nej. Att en massa nystartade konton säger detta visar snarare att vi behöver lätta på vapenlagar så att fler svenskar kan vara beväpnade i samhället och skydda oskyldiga från dödligt våld.
Citera
2025-02-06, 07:27
Medlem
fskers avatar
1. I Storbritannien vill de införa lagar att man måste uppvisa legitimation för att köpa köksknivar nu.

https://www.gov.uk/government/news/s...nife-retailers

Är knivarna problemet?

Massmord har utförts med dem.

2. Varför exploderar det bomber varje dag i Sverige trots att bomber är förbjudna?
Senast redigerad av fsker 2025-02-06 kl. 07:32.
Citera
2025-02-06, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Undra om Sverige är redo för en helomvändning eller om det skulle bli kaos. Jag har också tänkt i dem banorna att om fler hade vapen skulle inte de med illegala vapen och kriminella tankar vara ensamma och därmed blir konsekvensberäkningen annorlunda. Nu verkar örebroskytten psykiskt störd så han hade kanske inte avstått ändå men han hade kanske bara hunnit skjuta en innan han själv blev skjuten.
Hur skulle vanliga Svenssons hantera det? Hur många fler vapen skulle finnas ute på nattklubbarna? Skulle det börja dras pistoler hej vilt på parkeringar och i kön på ICA? Skulle folk blir snällare mot varandra eftersom man i större utsträckning inte vet om den man möter har ett vapen på sig?

Jag är inte emot vapen, tvärtom, men att civilpersoner skulle vara beväpnade med handeldvapen till vardags i Sverige är helt kontraproduktivt. Laglydiga medborgare som inte har något samröre med yrkeskriminella faller i princip inte offer för vapenvåld idag.

I USA är det en annan sak, där har inbrottstjuven eller rånaren en pistol, inte i Sverige.
Där uppstår det också hela tiden situationer där två laglydiga medborgare med vapen möts i en konflikt i vardagen, en känner sig hotad och visar sitt vapen, varpå den andra känner sig väldigt hotad och drar sitt så är katastrofen ett faktum.

Däremot kan jag tycka att civila bör kunna få licens på tårgasspray. Ostraffad och skötsam med en dags utbildning så kan de som känner sig otrygga och begränsade i sin vardag få en möjlighet att försvara sig mot de som är större/starkare/fler.

Med det sagt tror jag ändå man sover bättre med ett vapen i skåpet hemma.
Citera
2025-02-06, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Har bara ögnat igenom trådens alla inlägg, så jag kan ha missat det, men har det blivit bekräftat vad för vapen det var han utrustat sig med?

Som jag förstår det är det 3-4 "långgevär". Tidigare har det nämnts i media att det är kulvapen och ett hagelgevär. Av ljudupptagningarna framgår det att något av vapnen är halvautomatiskt.
Frågan är hur han haft råd, 4 vapen + skåp + jägarexamen = 100k om han inte köpt något märkvärdigt, utan inkomst senaste tio åren.
Kanske fått av pappa och de jagat tillsammans? Nåväl, det visar väl sig.
Citera
2025-02-06, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Som jag förstår det är det 3-4 "långgevär". Tidigare har det nämnts i media att det är kulvapen och ett hagelgevär. Av ljudupptagningarna framgår det att något av vapnen är halvautomatiskt.
Frågan är hur han haft råd, 4 vapen + skåp + jägarexamen = 100k om han inte köpt något märkvärdigt, utan inkomst senaste tio åren.
Kanske fått av pappa och de jagat tillsammans? Nåväl, det visar väl sig.
Jo men begagnade vapen är inte värt ett skit, det märkte vi när min far dog...
Citera
2025-02-06, 08:02
Medlem
Föräldrarna borde gripas och åtalas.
Citera
2025-02-06, 08:12
Medlem
Om alla hade vapen för att skydda tex familj mm då skulle skjutningar a öka hundrafalt naturligtsvis..
Citera
2025-02-06, 08:17
Medlem
Ferhs avatar
Han var väl inte straffad sen tidigare och hade väl inte heller några kriminella kontakter, och man kanske borde se över vapenlagarna till viss del så att folk som aldrig brukar jaga inte äger jaktvapen, men svårt att förhindra i ett sånt läge. Det är snarare samhället rent generellt som bär skulden, eftersom samhället övergav honom och sen även tog ifrån honom hans försörjning så att han kände att han inte klarade att fortsätta leva.

Citat:
Ursprungligen postat av fsker
1. I Storbritannien vill de införa lagar att man måste uppvisa legitimation för att köpa köksknivar nu.

Politikerna i Storbritannien är ju sjuka i huvudet, så inte så förvånande att de vill införa såna lagar där. "För att fixa problemet med knivande invandrare så ska folk tvingas laga mat med träknivar framöver". Etc.
Citera
2025-02-06, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker

https://www.gov.uk/government/news/s...nife-retailers

Är knivarna problemet?

Massmord har utförts med dem.

2. Varför exploderar det bomber varje dag i Sverige trots att bomber är förbjudna?

För att det är dom kriminella som styr och vi andra får betala med pengar, rädsla och inskränkningar. Tyvärr har vi vanliga för mycket att förlora på att göra precis som de kriminella.
Citera
2025-02-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Föräldrarna borde gripas och åtalas.

För vaddå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto