Citat:
Ursprungligen postat av
zatanized
Finns egentligen ingen bst att brja med. Men ifall vi tar exempelvis BGserien s skulle jag brja med 1an, 2an och sedan 3an r bttre p alla vis men d fr man en kontinuitet i storyn.
Planescape i sin tur r magiskt och kan spelas nr som

.
Icewind Dale och dess uppfljare r okej och kan ses som ja typ krydda men r inte ndvndiga.
Alla finns dessutom som remasters och gr att kra p moderna maskiner och konsoler.
Mjoo fast det gr det vl.
Ska man g strikt efter tidslinjen allt utspelar sig i s blir det ju
Icewind Dale -> Baldurs Gate -> Siege of Dragonspear -> Baldurs Gate 2
Planescape Torment r fristende som jag frstr det. Mjligen att det finns en och annan referens till de andra spelen om man grver tillrckligt djupt. Tror ven att det utspelar sig lngt fre alla de andra.
Men ordningen jag tnkte ta r
Baldurs Gate -> Siege of Dragonspear -> Baldurs Gate 2 -> Icewind Dale
Av den anledningen att det knns mest logiskt fr ngon som aldrig spelat ngon av spelen samt r lite ringrostig i DnD 2nd edition regelverket.
Alla vet att BG2 r det bsta (frutom P:T d) men det knns nd mest logiskt att ta BG fre BG2 eftersom de tv spelen r tight sammankopplade. Icewind Dale r lite annorlunda med mer fokus p combat som jag frstr s den knns inte lika viktig att den hamnar i exakt rtt ordning. Samma med P:T. Den knns ocks som man kan kra nr man vill.