2025-02-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Det jag menar är att du utför ett brott om du pillar med detta och modifierar om ditt vapen.

Jag vet inte exakt hur svårt det är men såvitt jag vet så är det svårt. Sen är det omöjligt att säga eftersom det ju finns flertalet pumphagel modeller med olika delar och komponenter.

Du måste mer eller mindre skruva isär hela din bössa och precis samma sak gäller om du ska återställa den. Så det är inget ngn vanlig jägare gör för skojs skull. Eftersom du som jägare har licens för jakt inte sportskytte.

Går inte speciellt mycket långsammare att handladda din bössa med fler patroner. Dessutom är det ngt man går igenom som är användbart vid t.ex fågeljakt.

Sen så är det även inte speciellt populärt med pumphagel för jakt. Oftast bock eller automat som är det de flesta jägare använder.

Men snälla någon höj dej eller håll bara tyst. Dom som jagar vet väl hur man skruvar isär en bössa. Man gör ju vapenvård om man varit ute o jagat i busväder. Till nästa gång uttala dej inte om saker du inte begriper så slipper du stå med arslet i brevlådan o se ut som en byfåne. Jag har min bild klar över dej iallafall du vet ingenting och bör därefter hålla truten i vapenfrågor.
Citera
2025-02-05, 19:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
”Jag skjuter allihopa” ... ”Ni ska ut ur Europa” ...
Ja det här kommer tv4 att få äta upp. De kunde listat tio alternativ, inkl "ni ska ut allihopa (härifrån toaletten)".
Citera
Medlem
Europes avatar
Märkligt att alla TV4 har talat med hör exakt samma sak i klippet, då jag själv inte alls kan höra vad som ropas. Och jag tippar att jag inte är ensam om det. Jag undrar om inte TV4 kör åter igen med fejknyheter.
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Uppenbarligen har GM levt extremt isolerat i stor del av sitt liv. När hans trygga tillvaro sedan raseras i form av utebliven inkomst i form av bidrag, så ser han väl ingen annan utväg, alternativt ingen annan lösning än att ställa till med ett helvete.

Jag tror det är autismen som han påstås ha, som gör att han inte ser några alternativ. Brist på empati gör sannolikt att den väg han valde inte sågs lika brutal i hans ögon.
Familjesituationen kanske talar sitt tydliga språk.. icke-vara.
Vad kan det bero på.. isolering tyder på skam eller tidigare misshandel.
Brist på vänner.. mycket konstig situation.
Citera
2025-02-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona4President
Givetvis, grabben mådde ju bara dåligt. Klart grabben ska få panga lite och äga lite vapen.
Utvisning går endast efter färgskalan.

Instruktioner och lobotomi är vad nazisterna föreslår för de som inte kan utvisas (såruvida de inte föreslår att det är mest etiskt att helt sonika avliva dom).

Mina ordval är inte minna utan används för att förklara att utvisning är inte det värsta som somliga människor anser rimliga
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Vad menar Aftonbladet med detta?
” Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade efter skjutningen”

Vadå saknas?

Troligen så att det är dödsoffer som inte identifierats ännu
Citera
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Sagostund med #buhbye.

Inte förens jag hör vad som sägs själv... Kommer vi att veta vad han sa..

Kanske har vi tur och får höra lite mera ifrån vittnesmålen snart..?
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Exakt HUR påminner det om Breivikdådet? Haha det finns inte ens något motiv. Ingen ideologisk bakgrund. Den ledande teorin är att han var arg på socialstyrelsen för att de strypte hans bidrag. Det enda gemensamma är att en beväpnad man öppnad eld och skjutit människor. Påminner mycket mer om Amerikanska skolskjutningar än Utøya som involverade en bombning och en systematisk plan + ett manifesto. Att ens jämföra dessa dåd är en skymf mot Norges befolkning, hur tragiskt det än är.

https://www.tv4.se/artikel/7qTRgWLWukxyqdqrWOwTyY/ropet-innan-skotten-pa-skolan-ni-ska-bort-fran-europa

Detta är därför. GM var en rasist och hyste agg mot invandrare. Precis som Breivik.

Och vadå skymf? Försök inte vända det på mig och göra en höna av en fjäder. Båda är tragiska terrordåd.
Senast redigerad av Ducadream 2025-02-05 kl. 19:31.
Citera
Medlem
Någon som vet om Socialstyrelsen hade anställda där pä skolan? Tänkte eftersom flera anställda från socialstyrelsen uppges saknas...
Citera
2025-02-05, 19:30
Medlem
GustavAnders avatar
De flesta svenskar gnäller och förfasar sig över USA, " vilken idiot som helst kan äga ett vapen , och skjuta folk.. hemska USA.."

Wake up dumsossar, det är ju lika illa här.
Citera
Medlem
Arzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdelafrutt
Ber om ursäkt i förväg om jag missat att det har diskuterats innan.

Jag förstår inte detta med att personer saknas?
Varför får dom ingen information?
Är det fler än dessa 11 personer som är döda?

För att det är personer som inte har identifierats.

"Vi tror att de är hon, endån hyfsat likt denna bilden. Gå ut å berätta för anhöriga att de är hon och att dem andra kan va lugna" "helvete jag såg nu att de va inte hon som vi trodde"

Du vet de här med spekulationer fungerar inte i dessa lägen. Det e bara att titta igenom denna fb tråd så ser du var spekulationer leder. Fakta och säkerhet krävs i identifikationen därav tar det tid.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och vad baserar du det på, har du en lista på vilka som skadats och dödats samt motiv till dådet så dela den då istället för att sitta och sprida massa falska rykten.

Att han ropar "Ni ska ut från Europa" är fastslaget av TV4.
Jag tror inte att du hade drabbats av akut hörselnedsättning om han ropat "Allah Akhar".

Att han främst sköt folk med invandrarbakgrund baserar jag på:
- Att det rapporterats att flertalet offer tillhörde en lokal moské
- Att det rapporterats att han valde ut sina offer
- Det han ropade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här